hoi, ik ben nu 20 weken zwanger (morgen) en ben al de hele zwangerschap onder controle bij de huisarts, ivm hyperemesis gravidarum (HG). (hg staat tot zover ik weet, los van een hoge bloeddruk). Vanaf het begin was mijn ha heel trouw in het meten van mijn bloeddruk, het leek steeds of hij dat belangrijker vond dan wat voor een complicatie ook... Mijn bloeddruk schommelde altijd rond de 120/75, maar vorige week zat ik ineens op 136/nogwat (onderdruk vertelde hij niet) en deze week op 149/87. een flinke verhoging dus! ik heb mijn urine ingeleverd, maar daar werd geen eiwit in gevonden. ook is er bloed afgenomen, en dat zag er allemaal goed uit. wat kan, naast zwangerschapsvergiftiging/hellp-syndroom, een oorzaak zijn van een plotseling stijgende bloeddruk? Hoe gevaarlijk is het? en wat moet ik er verder mee? morgen ga ik langs de verloskundige met een grafiekje van mijn bloeddruk en de bloeduitslagen, hoe groot is de kans dat zij me doorstuurt naar de gyn en dat ik in het ziekenhuis moet bevallen? Door de HG zit ik nog thuis, extreem moe en doe overdag bijna niks. De oorzaak kan hem dus niet zitten in te druk maken o.i.d.. Heb van de week mijn 20-weken-echo gehad, en met de kleine (meid) gaat alles gelukkig helemaal goed! Hopelijk heeft iemand ervaring hiermee!
Goed in de gaten houden hoor! Ik heb een hoge bloeddruk gehad aan het einde van mijn vorige zwangerschap. Ik werd goed in de gaten gehouden qua bloeddruk en urine. Met 39 weken ingeleid omdat ze er niet op wilden gokken. Maar mijn onderdruk was ook van groot belang en het grootste punt. Hopelijk kun je het binnen de perken houden. Ik zou het goed in de gaten laten houden en erg letten op zout eten en snoep.
Mijn bloeddruk begon met 26 weken ineens enorm te stijgen., Voorheen zat ik rond 120/70, toen zat ik ineens op 170/90. Ben door de vk meteen doorgestuurd naar het zh. Ben daar meteen opgenomen geweest, maar alles bleef stabiel en ik mocht dus naar huis. Vanaf toen mocht ik ook niet meer werken en moest rustig aan doen. Bleef onder controle bij de gyn, moest soms 2x per week daarheen voor controle. En moest uiteraard ook in het zh bevallen. Het gaat inderdaad om de onderdruk, vanaf 85 loop je risico. Zoutloos eten of id heeft geen zin, er wordt door je placenta een stofje aangemaakt dat een hoge bloeddruk veroorzaakt. Behalve rust houden en medicijnen slikken kun je er weinig tegen doen. Uiteindelijk is het bij mij wel geeindigd in HELLP, ben met 34+4 bevallen. Waarschijnlijk zul je door de vk doorgestuurd worden naar de gyn en daar onder controle blijven. Hoop voor je dat het met medicijnen onder controle te houden is! Succes!
Je bloeddruk gaat zo en zo iets omhoog naarmate je langer zwanger bent. Dit komt ook mede door al het extra vocht, en je evt extra gewicht. Soms slaat het echter door naar zwangerschaps vergiftiging. Bij mij waren ze daar ook bang voor. Daarom testen ze je urine en bloed. Ik ging van 120/55 uit eindelijk naar 180/100. En toen was er nog geen eiwit te vinden in mijn urine, maar uit voorzorg ben ik ingeleid. Zat toen ook al op 39+2. Wat je goed in de gaten kan houden zelf is: Je mag geen extreme hoofdpijn hebben, een band gevoel om de buik ( ter hoogte van je maag zeg maar), niet te vaak sterretjes zien. Als je nou veel vocht vasthoudt, kan je eens proberen brandnetel thee te gaan drinken. Dat is vocht afdrijvend. En pas vooral op met drop, frambozenblad thee, en zoethout, dit verhoogt de bloeddruk. ps: zoutloos eten is alweer achterhaald. Schijnt geen enkele invloed te hebben op je bloeddruk werd er hier in het verloskundig centrum verteld.
In ieder geval rust houden! En als je het niet vertrouwd de VK bellen, en dat kan ook op 1e en 2e paasdag of 's nachts. Daar worden ze voor betaald. Wacht niet te lang met aan de bel trekken.
Ik zou even de VK bellen, zeker omdat je bloeddruk nu ineens omhoog gaat. Het is al eerder gezegd, maar zoutloos eten is inmiddels achterhaald en niet nodig.