17 jaar & zwanger? hoe denken jullie erover

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door lovely5, 4 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovely5

lovely5 Lid

31 jul 2008
    30
    0
    0
    opleiding
    Landgraaf

Ik ben het echt helemaaaal met je eens ;)

2. Jutte

Jutte Fanatiek lid

27 jul 2008
    2.186
    0
    0
    Dacht dat het hier om de vraag ging wat we vinden van 17 jaar zijn en zwanger....roken is een ander topic!

Dus: Ik ben 30, kindje van 16 maanden. Had er niet aan moeten denken om op mijn 17e moeder te worden. Ten eerste zat ik toen nog op de Havo, moest ik nog gaan studeren en genieten van het studentenleven, tot 6 uur in de kroeg hangen, niet naar college gaan maar in bed blijven liggen...

Ofwel, ik had de verantwoordelijkheid er niet bij kunnen hebben en nu achteraf zou ik ook vreselijk balen dat dat kindje dan van mijn ex geweest zou zijn ;)

Maar goed, ik sta zo in het leven. Heb eerst die dingen gedaan die ik wilde doen. Ik was nog niet volwassen op mijn 17e en ben in de afgelopen 13 jaar nog behoorlijk anders tegen mijn leventje aan gaan kijken, wat invulling en dingen die ik belangrijk vindt.....ofwel, volwassen worden.
    De één heeft daar iets langer voor nodig, de ander is daar op haar jonge leeftijd aan toe.

Doen wat jij goed vindt voelen....lekker iedereen de eigen keuze daarin laten maken. Dus: Geniet van je zwangerschap!

Enne, jullie hebben het erg vaak over scheve gezichten...ik mag dan wel 30 zijn (jaaa ooooouuudddd) maar als ik de mascara en lipstick thuis laat, mijn oude jeans aantrek, met een relaxt joggingjurkje eroverheen, gympies eronder, dochter in de wagen en vrolijk ga lopen, zijn er nog steeds mensen die denken "jee wat een jonge moeder".....
    ....
    ....en zo zijn er ook zat moeders die er ouder uit zien en ook scheve gezichten krijgen. De maatschappij oordeelt teveel....

Enne....on topic blijven hè ;)

3. lovely5

lovely5 Lid

31 jul 2008
    30
    0
    0
    opleiding
    Landgraaf

Hallo,

Jaa inderdaad,
    ik heb nu wel me mavo af,
    maar ga wel weer beginnen aan een nieuwe opleiding,
    het was niet gepland,
    ik had me leventje ook anders voorgesteld en op latere leeftijd aan kindjes beginnen, maar het is nu eenmaal zo en ik moet er maar het beste van amken toch :)
    het stappen zal ik wel erg gaan missen, maar dat kan nog wel een paar weekjes,
    maar het is het allemaal wel waar om op te geven,
    ik krijg er straks iets heel moois voor terug,

groetjes Kim

4. Jutte

Jutte Fanatiek lid

27 jul 2008
    2.186
    0
    0
    Ja, stappen kan nog wel, maar dat vroege opstaan............... daar moet ik nog steeds aan wennen, hahaha...

5. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.056
    113
    Persoonlijk had ik er niet aan moeten denken om op mn 17e een kind te hebben. Niet alleen voor mezelf, maar ik had toen een kind ook nog niets te bieden.
    Maar ja als het je overkomt dat je zwanger raakt, dan zijn overal oplossingen voor. En als je er voor wilt gaan is dat denk ik het belangrijkste.

Wat betreft het roken. Ik rookte ook en ben direct gestopt toen ik zwanger was. Persoonlijk heb ik ook geen moeite gehad met het stoppen (en ben nu blij dat ik eindelijk heb kunnen stoppen). Ik vond het belangrijk om te stoppen omdat ik het mezelf nooit zou vergeven als mn kindje er iets aan over zou houden.

6. 4days

4days Niet meer actief

Oke, ik geef toe, ik zei het misschien een beetje lullig... Maar dat komt gewoon doordat ik me zo gefrustreerd voel als iemand zo in denial is en het niet lijkt door te dringen...
    En Ranjeehwha, ik snap dat er ook mensen zijn waarvoor het heel lastig is om te stoppen met roken. En als die mensen dat dan gewoon eerlijk toegeven, en zich ook duidelijk moeite doen om er iets aan te veranderen, heb ik daar alle respect voor. En dus niet als iemand probeert het te verbloemen en goed te praten! Het gaat zich meer om de houding van iemand!
    En aan Alieke, natuurlijk heeft iedereen een andere mening over wat wel en niet goed is voor kinderen, maar dat roken slecht is is bewezen, er is geen discussie over mogelijk...

7. Niet meer actief

@cossy: je hebt gelijk hoor.. je zei het mischien wat hard maar ik zie ook een groot verschil in mensen die het eerlijk toegeven dat het slecht is en mensen die maar blijven volhouden dat die enkele sigartjes niet uitmaken.. daar kan ik me dus dood aan irriteren!

8. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    over het drinken....

pff ik heb na de bevalilng van ticho 1x uitgegaan en ook wat gedronken na die tijd nog 1x vorig jaar in september 1 glaasje apfelkorn... ik was dronken:| dat was ook de laatste keer dat ik alcohol heb gehad... ik zal hooguit op me eigen bruiloft dan 1 glaasje nemen omdat het zo hoort... maar verder echt niet...

en wat het roken betrefd.... ik vind (mijn mening)

wanneer je ervoor kiest om zwanger te worden en je wilt het uiteindelijk houden... dan vind ik dat je als toekomstige moeder moet kunnen zeggen ik stop met roken omdat het slecht is voor mij en mijn kind... het is een groot risico dat je loopt als je rookt tijdens je zwangerschap net zoals drank en drugs...

je kiest voor je verandwoordelijkheid om ervoor te gaan kies dan ook voor die verandwoordelijkheid...

het is namelijk voor een roker makkelijk om te zeggen ach dat ene trekje ervan kan geen kwaad... of die ene enkele sigaret...

en niet gelijk nu een mening van jij rookt zekers niet.. ik heb ook een aantal jaar gerookt.. maar begon het niet meer lekker te vinden en ben gestopt... al ruim voor de zwangerschap van ticho... en nu vind ik die lucht wel zo walgelijk bah... mij zul je er ook nooit meer aan zien... echt vies gewoon...

stoppen is moeilijk en zeker als je zwanger bent en je ook nog onder de tieners valt... en al helemaal als je er alleen voor staat... dan is stoppen echt onwijs moeilijk maar je bent ook sneller geneigd om wanneer je even een klote dag/bui/periode hebt om een sigaret extra te nemen... dat zijn dingen die vind ik onverandwoordelijk...

9. Onder water

Onder water Niet meer actief

Cossy, ik ben het ook met je eens,

Lovely, hoe wil je dat dadelijk doen als het kindje geboren is..
    Mag er dan bij jou binnen gerookt worden? Ben ik toch best benieuwd naar!
    Ik krijg een terugblik van Tienermoeders op SBS6..
    Die Mariska EN haar moeder stonden binnen gewoon bij dat arme kind te roken en dan maar afvragen hoe het kwam dat hij het zo benauwd had :S:S Daar gingen mijn nekharen werkelijk waar recht van overeind staan!
    Toevallig woont zij ook bij mij achter maar van mij krijgt ze geen blik meer bah!

En ook ik heb 5 jaar 20 sigaretten op een dag gerookt, en ik ben ook gestopt!
    Nu krijg je de "bekende"verhalen weer..Maar ook ik vind dat als je voor het kindje kiest dat je tevens kiest voor de verantwoordelijkheid om een kind gezond en wel op de wereld te zetten (voor zover dat kan)!
    Waar je nu in principe mee speelt is russische roulette, je neemt gewoon voor lief dat je kind er eventueel WEL last van zal hebben of al heeft!
    En nee wij kennen jou niet, maar elk lichaam is zo ongeveer hetzelfde en nicotine is iets wat je niet van nature nodig hebt,en voor IEDER lichaam slecht is..
    En dan hebben wij longen die zich al een behoorlijke tijd hebben kunnen ontwikkelen zonder nicotine, kan je nagaan hoe dat is voor dat kleine mensje in je buik.

10. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    ieder mens weet ondertussen dat roken gewoon slecht is voor je kind... er geld 1 hele strenge regel hier in huis.. er word hier NIET gerookt... ga maar buiten staan... en met hoge uitzondering in de schuur met de deur open.. (die grenst aan onder keuken)...

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Als ik op mijn 17e zwanger was geraakt, was de kans heel groot geweest dat ik een abortus had gepleegd... Ik achtte mijzelf op die leeftijd nog niet volwassen en wijs genoeg om een kind naar behoren op te voeden en ben dan ook van mening dat er maar weinig tieners zijn die dat zouden moeten doen op die leeftijd. Ik had toen nog geen stabiele thuissituatie kunnen bieden en ik had er al helemaal het geld niet voor. Geen eigen huis, geen eigen spullen, nog nooit op mijn eigen benen gestaan, opleiding nog niet af, etc. etc. Over het algemeen heb ik ook weinig goede voorbeelden in mijn omgeving gezien van tieners die een kind probeerden op te voeden. Neemt niet weg dat er een aantal zijn die het wel heel erg goed doen en daar heb ik dan ook grote bewondering voor!

Die opmerking over roken van lovely vind ik trouwens ronduit stuitend. Zeker haar reactie op enige kritiek hierop. Daar zet ik toch echt mijn vraagtekens bij... En kleinwonder heeft het heel goed verwoord verder!

@ dniise: wat ben jij onwijs mooi zwanger zeg!

12. Ranjeewha18

Ranjeewha18 Niet meer actief

Cossy.., Nou dat wilde ik even horen..,
    Ik merk wel dat ik behoorlijk heftig heb gereageerd hoor..!
    Waarschijnlijk komt het ook doordat ik inderdaad in de eerste trimester het moeilijk had om te stoppen, (vooral als al je vriendinnen roken, * ik zie jullie al een scheve blik trekken en in je hoofd zeggen JA JA hahaha * )
    Na zwangerschap van Sam ben ik helaas weer begonnen met mijn onwijs domme verslaving :(
    en nu ik zwanger van de tweede ben, is het inderdaad erg oeilijk geweest om in de eerste trimester te stoppen, Af en toe een haaltje hier en daar..

Trouwens ik heb hier wel eens gezegd dat ik er helemaal van af was.. terwijl dat niet zo was..!
    Maar ik schaam me nog steeds voor..!
    Maar laten we daar maar niet veder over uitspreken! ;)

13. Alieke

Alieke Fanatiek lid

10 okt 2007
    3.793
    157
    63
    Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was, ben ik meteen gestopt.
    Maare, 2 maanden na de bevalling begon ik langzamerhand weer te roken dusseh Ranjeewha; shake hands :)

Roken bij de kids, no way. Wij roken allebei netjes buiten.

Ik zou bij de 2e ook meteen stoppen.

14. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Ik ben 20, zal 21 zijn als de beeb er is. Maar ik zou het niet hebben gekund op mn 17de hoor!
    Dan zit je nog op school, je moet nog zoveel leren, nog zoveel meemaken, dingen die je volwassen maken.
    TS: Woon je nog bij je ouders? Werk je? Dat zijn allemaal zaken die ik belangrijk vond voor we aan kinderen begonnen.
    ik wilde altijd al jong mama worden, en dat word ik ook. Maar we werken wel allebei, hebben een stabiele relatie, een huurhuis en een auto. Dus ik vind het fijn te kunnen zeggen dat we onze baby alles kunnen geven wat ze nodig heeft, en dat kon ik nog niet op mn 17de.
    Maar respect voor de meiden die het wél kunnen hoor!
    Ik heb trouwens nog geen slechte commentaar gekregen. Soms zeggen mensen: je bent nog vrij jong maar ik weet zeker dat je het super gaat doen. Dat vind ik wel lief. Ik bén nu eenmaal jong, maar geen tiener meer.

Mijn oudere zus van 22 bijvoorbeeld, zij was er totaal nog niet klaar voor. Is ook zwanger geworden op 20. Maar zij gingen nog elke week uit, rookten (wiet), .. Ze hadden wel een huisje maar that's it. Niet echt een super relatie ook.
    En nu geeft ze toe dat ze er nog niet klaar voor was. Ze houdt zielsveel van haar dochter, maar ze wil nog vrij zijn ook en dat gaat niet meer.

Iedereen is anders, maakt niet uit hoe jong je bent, het gaat om het feit of je er mentaal klaar voor bent.

15. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Idd! Echt prachtig! :confused:

Over dat roken: daar ga ik maar kort op antwoorden :rolleyes:
    Ik vind het alleen vrij duidelijk dat Lovely nog maar 17 is aan haar opmerkingen daarover te zien ;)
    Het is slecht voor je baby. Punt uit. Als jij iets opzettelijk wil doen om je baby te 'vergiftigen' (want nicotine is nu eenmaal een soort van gif), dan is dat jouw keuze, jouw geweten..

16. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik had op mijn 17e al genoeg dingen meegemaakt die menig mens in hun hele leven niet zou meemaken.
    Ik was op mijn 14e opzicht al volwassen omdat mijn vader toen overleed en mijn moeder verstandelijk beperkt is, ik heb haar financieel moeten helpen omdat ze niet met rekeningen kon omgaan.
    Dus ja in dat opzicht was ik al volwassen.

Iedere dag leer je weer bij, dus dan zou je eigenlijk kunnen zeggen dat je inprincipe op je 30 verder bent dan je 20e ;)

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ja ik weet het niet. Ik had op mijn 17e ook al genoeg meegemaakt, maar dat wil echt nog niet zeggen dat je ook "volwassen" bent. Dat is echt een onjuiste bewering van vele tieners. Daarbij hebben de meeste tieners in hun ogen "genoeg meegemaakt". Er zijn niet veel mensen die een makkelijk leven hebben. Natuurlijk zullen er een paar zijn die wel verantwoordelijkheden kunnen nemen op hun 17e, maar als je bijvoorbeeld naar de reactie kijkt van lovely is dat een duidelijk voorbeeld dat ze nog niet volwassen genoeg is. En zij zal vast ook wel het 1 en ander hebben meegemaakt (gok ik zo).

En natuurlijk leer je iedere dag bij, maar volgens mij snap je dan niet wat volwassen worden is. Ik heb in ieder geval die overgang bij mezelf heel duidelijk geconstateerd. En natuurlijk zal ik nog meer weten op mijn 30e, maar dat zal geen grote meerwaarde meer zijn aan mijn "volwassenheid". Dat is een hele andere levensontwikkeling.

18. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik bedoelde ermee te zeggen dat iedereen er op haar eigen leeftijd er aan toe is, en niet dat als je meer mee hebt gemaakt je meteen volwassen bent :)
    Ik heb t krom erop gezet, maar vind t lastig uitleggen wat ik bedoel.

19. lovely5

lovely5 Lid

31 jul 2008
    30
    0
    0
    opleiding
    Landgraaf
    vertel deze onzin op een ander topic,
    deze topic gata hier niet over,
    ik ben ook niet achterlijk en weet het allemaal wel
    toch blijft het mijn keus