niet naar jullie onzin over roken want ik ben niet dom en ik hoef die dingen geen 100x te horen want het is en blijft mijn eigen keuze
@merleq, "volwassen" of niet, met 17 kan je een hele goede moeder zijn hoor, met 16 ook, met 35 ook, maar je hebt ook moeders (zelfs getrouwde stellen) van 30 waar je nekharen van overeind gaan staan. Ik vind de leeftijd/volwassenheid crap dus een zinloze discussie, iedereen is anders, ook al kan jij je niet voorstellen dat een ander er wél aan toe was toen ze 17 waren. Je kan een ander eenmaal niet met je eigen ervaringen/jezelf vergelijken. @lovely, je bent volwassen/verantwoordelijk genoeg om deze beslissing te hebben genomen, gooi die peuken dan ook weg Ik was notabene 14 toen ik zwanger was van mijn oudste dochter (nu bijna 12 jaar) en niemand hoefde mij het te vertellen, ik stopte er direct mee (werd er ook beroerd van dat scheelt). Al denk ik persoonlijk dat roken de minste van haar zorgen zijn...
LE-ZEN. Volgens mij heb ik ook gezegd dat er 17 jarigen zijn die het wel goed doen?? Het zullen er alleen niet veel zijn.
WAT IK ER MEE BEDOELDE.... Dat zo'n meid daar niks aan heeft en dat dat zo'n uitgemolken, achterhaalde discussie is. IPV dat mensen elkaar hier positief stimuleren ofzo... Veel hier moeten de uitspraak : als je niks leuks/positiefs/nuttigs te zeggen hebt dan houd je je mond maar dicht, misschien eens goed bestuderen.
Ja ik bedoelde het eigelijk voor mij persoonlijk Dat ik op mn 17 nog niet echt volwassen was.. Daarom zei ik ook dat er een verschil is tss meiden die elke week nog uitgaan, volop zuipen & roken en dan zwanger raken.. En meiden die even oud zijn en werken, een vaste relatie hebben en er klaar voor zijn. Zo zie ik het althans
Jeetje wat een hoop kritiek! Volgens mij ging het topic heel ergens anders over...maar goed. Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken om op mijn 17de al zwanger te zijn. Maar ik vind het heel knap van je dat het ondanks dat het een ongelukje is wel de consequenties neemt en voor je kindje gaat. Er zijn genoeg meiden van 17 (jonger/ouder) die het niet aan durven en er voor kiezen het kindje weg te laten halen. Super knap van je! Hoop dat je zwangerschap goed verloopt en dat je over een maandje of 7 een mooi kindje in je armen mag sluiten.
Als je nog zo onvolwassen bent dat je kritiek niet aankunt, dan zul je het nog wel heel zwaar krijgen. En zo onvolwassen reageert op dingen, dan vraag ik me af of je wel klaar bent voor het opvoeden van een kind en alle kritiek e.d. die daarbij komt kijken. Kritiek krijg je toch ongeacht je manier van opvoeden op je leeftijd en daar zul je mee moeten leren omgaan.
Vind je het heel gek dat ze zo reageerd? Sommige boren haar kompleet de grond in. Ze heeft niet bewust voor die kindje gekozen, maar ze kiest er wel voor om voor haar kindje te gaan zorgen. Dan ben je in mijn ogen volwassen genoeg! Laat die kritiek gewoon achterwegen, en reageer normaal op haar topic aub.
Als je keuzes maakt, dan kun je daar kritiek op krijgen. Met die kritiek zul je moeten leren omgaan. Dat is niet alleen tijdens je zwangerschap, maar that's live. Kritiek zul je je hele leven nog krijgen. En hoewel sommige reacties wellicht wat heftig verwoord zijn, kan ze ook niet omgaan met de kritiek die wel op een normale manier gegeven wordt.
Waarom zou ze om moeten leren gaan met jullie kritiek? Want hoe volwassen jullie ook zijn, het kan echt wel op een andere manier gebracht worden. Bijv op een stimulerende manier, en niet op een afkeurende manier. Jullie zijn oud genoeg om toch te weten dat zoiets alleen maar tegen werkt. Ik geef haar alle recht om zo "dom" te reageren om jullie domme reacties ! Ze weet dondersgoed waar ze mee bezig is, dus bemoei jullie lekker met jullie eigen zwangerschap als jullie niets normaals kunnen typen. Lovely, zoals ik al zei in je andere topic ik vind het echt knap dat je voor je kindje gaat en dat je verder gaat denken aan je eigen toekomst en dat van je kindje, door verder te leren op school ! In MIJN ogen ben JIJ volwassen genoeg om je kindje groot te brengen en goed te doen als moeder. En je zal altijd wel slechte dingen horen over dat jij moeder word op jou leeftijd, maar laat dat maar lekker gaan ! Nu is het nog heel moeilijk voor jou om te kunnen stoppen met roken, want je zit echt in de knoop met je gevoelens, maar probeer wel te stoppen met roken zodra jij er aan toe bent. En zoek anders mentale steun bij je ouders die je ook kunnen stimuleren om te stoppen met roken. Succes meid
Kom op zeg, ze vraagt toch hoe we erover denken. Volgens mij was mijn reactie volkomen normaal. Ik heb gewoon uitgelegd dat ik het op mijn 17e niet had moeten doen, dat veel meiden er op hun 17e nog niet aan toe zijn maar dat er uitzonderingen zijn die het wel goed doen. Wat is je probleem? Moeten we allemaal onze mening maar voor ons houden en poeslief doen terwijl dat de strekking van het topic niet is? Kan het iets minder sociaal wenselijk misschien?
Dat is prima. Maar om iedere reactie (ook de normale!!) over roken de grond in te boren als "onzin" en "daar luister ik niet naar", dat is wel onvolwassen. En volgens mij werd alleen daar over gevallen?
Dat idee krijg ik dus ook een beetje. Je mag je mening alleen geven als die poeslief en aardig is. Waar die mening ook overgaat, als het niet in het straatje past dan is die op een foute manier gegeven en slaat het nergens op
Ja sorry hoor kan er echt boos om worden. Ze zijn ouders of worden ouders, dan hoor je toch te weten dat je iemand op een positieve manier moet stimuleren en niet afkeurend moet gaan doen. Als ze dat niet snappen wil ik niet weten hoe slechte ouders zij gaan worden, want als hun kind(eren) iets fouts doen, dat kind krijgt dan spontane trauma !
Ik denk dat de mensen die reageerden met hun eigen ervaring en zonder kritiek op haar (zoals ik zelf heb gedaan met betrekking tot het roken) en mensen die uitlegden hoe slecht het is en waarom je beter kan stoppen, het ook bedoelde als stimulans om te stoppen en niet als pure afkeuring op haar gedrag. Het licht misschien ook aan hoe een bericht wordt opgevat! Het blijven getypte berichten en daardoor kun je ze soms op verschillende manieren opvatten. Om nou meteen al die berichten dan maar op te vatten als negatief en afkeurend.....
Hey lovely, meid, relax, geniet ervan, het komt heus goed. Zooooooohooo jong is 17 ook weer niet Btw ook meiden die voor ze zwanger werden, feesten, rookten en zich vol zopen zoals ik iemand hier zei, kunnen enorme verantwoordelijke ouders worden. Ik snap NIET wat dat ermee te maken heeft, de meeste meiden van 16,17 feesten, waarom ook niet, ze hebben immers weinig verantwoordelijkheden in dat opzicht. Wanneer er wel een kindje op komst is gaat er in de meeste gevallen een heel andere wereld open (hormonen, emoties, verantwoordelijkheidsgevoel, moederliefde) waardoor in de meeste gevallen de hele situatie verandert.
Deze opmerking gaat ook nergen over. Omdat ze niet tegen kritiek kan wil niet zeggen dat het haar onvolwassen maakt. En niet tegen kritiek kunnen heeft niets te maken met wel of niet een kind op kunnen voeden. Ik kan ook niet zo goed tegen kritiek....maakt me dat dan meteen een slechte moeder?
Het kan ook op een andere manier gebracht worden. Ik vind het niet bepaald goed stimulerend als je zegt je kindje kiest hier niet voor, misschien gaat je kindje wel dood of word hij/zij ernstig ziek omdat jij rookt.. Als er iets mis gaat weet je niet of het jouw schuld is of niet. Zoals mama deluxe al typte er kan ook op een positieve manier gestimuleerd worden. Als de meiden hier denken dat ze positief stimuleren op die manier, moet ik wel even zeggen dat ik ze enorm dom vind. En misschien zijn hun dan wel niet toe aan kinderen.