Wat ik me afvraag is hoe vaak de tandjes van de kleine ukkepuk "gepoetst" moeten worden op een dag. Nu doe ik het na iedere hoofdmaaltijd dus 3x per dag, alleen in het O-magazine van CB staat dat 1x per dag voldoende is. Wat doen jullie? Onlangs vroeg ik om tips voor tandenpoetsen, maar dat is niet meer nodig. Oh ja, inmiddels gaat het tandenpoetsen goed als hij het zelf mag doen en wij een beetje mogen bijsturen. Hij vind het zelfs leuk. Vreemde vogels af en toe die kids!
Tot een jaar wordt geloof ik geadviseerd 1 keer per dag, daarna 2 keer per dag, 's ochtends en 's avonds. Wij zullen hier binnenkort moeten starten, de eerste 2 tandjes zijn door,
Tot 2 jaar 1 keer per dag poetsen met peutertandpasta. Vanaf 2 jaar 2 keer poetsen met peutertandpasta (vanaf een jaar of 5-6 kan je normale 'grote mensen' tandpasta gaan gebruiken. Verder geld ook voor kinderen de 'regel' het liefst niet een uur voor of een uur na het eten/drinken tanden poetsen.
O, jee, helemaal niet aan gedacht! Ook hier 1 tandje in zicht. Moet je echt met tandpasta en een grote tandenborstel gaan poetsen?? Hoe doen jullie dit?
Vanaf het 1e tandje kun je poetsen met speciale peutertandpasta, en een peuterborstel. Voor de eerste tandjes kun je ook een vingerborstel gebruiken. Dat is voor sommige kindjes fijner. Vanaf 2 jaar moet je 2 keer per dag poetsen. Je mag eventueel tussendoor nog wel eens met gewoon water poetsen. Maar als je vaker met tandpasta poets, krijgen ze teveel fluor binnen. Dat is afgestemd op 1 keer poetsen tot 2 jaar.. En als je kindje goed de tandpasta kan uitspugen, en niks meer doorslikt (vaak rond de 5-6-7 jaar) kun je over naar gewone tandpasta.