17 mnd jonge knie-loopster

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Beckje, Apr 23, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    Onze kleine dochter loopt prima aan de hand, staat ook en loopt altijd langs meubels en zet soms een paar stapjes los. dit vind ze wel nog heel eng. dus in plaats van lopen, stampt ze vrolijk op haar knietjes in de rondte... lijkt me niet echt zo goed, dit doet ze al maanden namelijk. kan dit kwaad voor haar knieeën? of heeft iemand tips hoe ik haar meer vertrouwen in los lopen kan geven? we oefenen veel, in de winkel laat ik haar ook steeds vaker gewoon aan de hand meelopen, dat doet ze ook vrolijjk, maar los laat ze zich direct op haar knieeën vallen ;)

2. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Tussen twee dingen met draai overlopen: bijv twee stoelen. Zet emmer aan een kant en blokjes aan andere en zo links/recht gelijk laten overlopen. Schuif het steeds verder op (zo dat ze het niet ziet anders geeft ze door). Als ze zakt bij overlopen op knietjes dan moet je haar stevig bovenbenen vasthouden zodat ze dat niet doet.
    Kleine klopje op de billen helpt ook (reflex om om te staan)

Dat ze zakt:
    Of haar spiermassa/bouw nog niet klaar is of ze vind het makkelijker op knietjes. Hier dochter loopt los maar vaak zet ik haar op voeten staan weigert ze dat of gaat ze vaker kruipen terwijl ze erg goed en lange stukjes kan lopen maar dat gaat nog niet snel genoeg voor haar karakter

3. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    dat hebben we idd wel geprobeerd, met ons en haar lievelings knuffel, dan doet ze het ook wel, maar zakt dan uiteindelijk weer in elkaar.
    eens kijken of dat gaat lukken met de bovenbeentjes vasthouden.

4. skiwi

skiwi Fanatiek lid

Jun 15, 2012
    4,270
    402
    83
    Female
    Mijn dochter loopt ook op haar knieën. Ze is blijkbaar niet klaar voor het echte lopen. Komt vanzelf. Ik heb net kniebeschermers gekocht voor haar voor het kruipen. Want het warmere weer komt eraan. En ze heeft veel blauwe plekken op haar knieën.

5. KimK

KimK Niet meer actief

Mijn zoon, 16 maanden, doet dit ook... Ik heb morgen fysio voor dochter, zal eens navragen of het kwaad kan. Fysio gaf trouwens aan dat kindjes die voor hun 2e lopen als normaal worden betiteld maar zoonlief loopt, net als jouw dochter, wel langs tafel en aan hand dat was volgens fysio het belangrijkste en toont aan dat de ontwikkeling wat dat betreft wel goed is. Zoon laat zich hier ook los meteen op knieeen vallen ;).... Komt wel joh!!!

6. KimK

KimK Niet meer actief

Ik vraag me af of dit niet te geforceerd is....

7. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier liep ie met 15 maanden aan de hand maar verder kroop ie of 'liep' ie op z'n knieën. We hebben het geprobeerd met een blokje vasthouden ipv onze hand en dan het blokje loslaten maar daar trapte meneer niet in, hij ging los lopen toen hij er echt klaar voor was en dat was met precies 18 maanden en toen rende hij gelijk de kamer door. Zou zeker geen beentjes gaan vasthouden ofzo, niet forceren/pushen...komt echt vanzelf.

8. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    dat kan angst zijn. wat je ermee doet? nou, jij gaat net als een kind op staan en proberen los te lopen en je valt! een beetje grappig toneel spelen. en nu jij! om de buurt. het werkt heel goed, zoontje vond het zo grappig dat mama los probeerde te lopen dat hij zelf ook meteen na deed. omdat hij bang was durfde hij net, maar zo een moeder die ook maar loopt als een baby was grappig genoeg om af te leiden van de angst. probeer maar. je hebt dan tenminste heel veel lol als het niet werkt! (was een tip van een amerikanse website)

9. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

May 10, 2012
    1,681
    0
    0
    Och jeetje ik zou echt geen beentjes gaan vasthouden en dergelijke hoor, het komt toch vanzelf wel? Volgens mij werkt dat alleen maar everechts als je kind er nog niet klaar voor is. ik vind de tip van Belize nog het best, als je er een leuk spel van maakt forceer je niks, en baad het niet, dan heeft je kindje toch lekker met mama gespeeld... Snap echt niet waarom je een soort van oefenbaan moet bouwen om je kind maar te stimuleren... pffff

10. Leonike

Leonike Bekend lid

Nov 21, 2011
    521
    2
    18
    Komt vanzelf wel.
    Mijn dochter heeft ook veel op haar knieën gelopen voordat ze echt ging lopen.

Grote kans dat ze met mooi weer en een korte broek/rokje snel besluit dat op de knieën niet handig is :)

11. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    mja dat vraag ik me ook af. denk dat ik dat idd maar laat, daar word ze ook niet minder bang van :) van de tafel/bank naar ons toelopen vind ze juist leuk, maar zolang het maar niet te ver stapjes zijn, dan vind ze het prima. wil haar ook niet dwingen. weet alleen niet of het nu echt slecht is wat ze doet of niet voor haar knieeën zelf en wil haar dan wel helpen om evt problemen daarmee wat te voorkomen.
    als het verder weinig kwaad kan laat ik haar gewoon door 'lopen' tot ze de smaak te pakken krijgt :)

12. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    #12 piccolina, Apr 24, 2014
    Last edited: Apr 24, 2014
    Het zijn oefeningen van fysio die ik vertelde voor kinderen die nog geen los staan of niet langslopen rechtdoor. Dus forceren is zeker niet dat kind moet kunnen doen (romp draai) voordat hij gaat los lopen zelfatandig.
    Zakken is natuurlijke reflex van kind om makkelijkste weg te kiezen.
    Als je bovenbenen vasthoud dan leert hij zelf om niet te zakken.

Soms verbaasd mij dat vele vinden bijv loopstoel met 1 mnd oud of lopen aan hand met kind die dat nog niet kan wel niet geforceerd maar normaalste zaak van de wereld en de oefeningen die juist helpen voor goede spieren ontwikkeling en juist sturen naar goede richting en juist goed forcerend.
    Je mag niet met je kind bijv aan handen lopen als hij nog niet los zelf loopt. Handen van kind moeten niet omhoog getild worden en ook niet als hij naar voren beweegt en zo genaamd stapt maar ik zie hier elk elk ouder die ik ken dat gewoon doen zelfs met 5 mnd oud baby.
    Wel aan hand lopen als hijzelf je hand vasthoud en op zijn schouderhoogte zo soort leunen op je hand net als op loopwagentje dat kan maar dan moet kind ook al stevig zelf kunnen lopen.

Ik heb het nooit gedaan aan handen lopen en juist daardoor liep ze sneller los dan gemiddeld.

Maat goed voor ieder ouder zijn ideeën en wensen ;)

Ts: loopwagentje zal helpen je kind ook langer lopen. Maak het zwaar zodat het zwaar loopt. En aan 1 hand kan je beker geven zodat met 1 hand word gelopen.

13. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

May 10, 2012
    1,681
    0
    0
    zucht... ga ik het zeggen? ja toch...

onderbenen vasthouden om te voorkomen dat het kind op de knieen zakt, of tikjes op de bibs... ja dat is echt forceren hoor... steun bieden aan je kind door ze de hand vast te houden (ik ga er dan wel van uit dat het niet handjes in de lucht en omhooggetrokken lopen betreft) vind ik totaal wat anders. Iedereen die het leuk vind om te stappen met mn dochter zeg ik dat haar armpjes niet boven haar schouders uit mogen komen omdat ze dan gaat hangen ipv steunen.

En achter een loopwagentje is ook niet geforceerd, het kind kiest er op dat moment helemaal zelf voor en is vrij om weer op de knieen te gaan.

14. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    ze heeft zo'n rollatortje, maar dat doet ze met veel plezier zolang als ze zelf wil :) aan de hand wil ze ook zelf, ze komt dan op me af en gaat dan naast me staan. dat doet ze dan wel. ze hangt ook niet echt, maar alleen omdat ze het eng vind om los te lopen blijkbaar :)
    zo'n zit-loop-stoel dat vind ik ook niets.

15. gusto

gusto Niet meer actief

Mijn dochter heeft dit ook gedaan van 9 maanden tot 16 maanden. Liep ook normaal aan de hand, maar liet zich gelijk vallen zodra je die los liet.

En toen, echt van de een op de andere dag was het over. Ze was 16,5 maand, stond bij het bed, ik liep weg en ze liep zo achter me aan. Sindsdien heeft ze in het begin nog heel af en toe, maar verder eigenlijk nooit meer op d'r knieën gelopen. Was echt ineens over, ze liep ook heel stevig gelijk.

16. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    afwachten dus :) en goed die arme knieeën blijven insmeren dan maar hihi, is helemaal ruw geworden. gelukkig heb ik van die vaselinezalf

17. tuc

tuc Niet meer actief

Helemaal mee eens..vind dit voor een kindje van 17 maanden echt te ver gaan.

18. skiwi

skiwi Fanatiek lid

Jun 15, 2012
    4,270
    402
    83
    Female
    Piccolina, wat voor jouw kindje geldt, geld niet voor ieder kind. Iedere ouder doet wat hij/zij denkt dat het beste is. Ik heb mijn kind nooit geforceerd om te lopen en zij loopt ook nog niet. Dat komt naar mijn idee vanzelf wel. Wat de fysio bij jou adviseert, hoeft niet de regel voor ieder kind te zijn.
    En zakken is naar mijn idee niet de veilige weg kiezen, maar inschatten wat je wel of niet kunt, dat zit in de natuur.

19. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

Nov 22, 2011
    1,068
    0
    0
    Inderdaad, geen bovenbenen gaan vasthouden. Als angst het 'probleem' is, dan maak je het daar alleen maar erger mee.

Hier ook een knieloper en een beetje bangig meisje. Ze trok zich al maanden aan mijn vingers op tot staan, maar dit doet ze pas een week of 2 aan de tafel. Dat vindt ze dan toch enger.
    Ik zou er ook niet zo'n punt van maken dat ze de kat een beetje uit de boom kijkt. Bewijst voor mij alleen dat ze slim genoeg is om te weten dat ze kan vallen ( en daarmee wil ik niet zeggen dat andere kindjes dom zijn hoor, voordat ik weer op teentjes trap). En het kan volgens mij niet veel kwaad dat ze op de knieën loopt. Alleen wat blauwe plekken ;)

Het enige wat je zou kunnen doen is het zo leuk mogelijk maken en veel te spelen. Hier stond ze bijvoorbeeld tijdens het zingen ineens een paar seconden los, omdat ze zo aan het dansen was.

20. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Mijn dochter is ook van oktober 2012 en doet PRECIES hetzelfde!!! lekker de hele dag op haar knieën lopen (die inmiddels continue onder de blauwe plekken zitten;)) maar lopen aan de hand, achter loopwagentje of langs de bank gaat prima.

Er zijn hier mensen die *altijd* over fysio beginnen of onderontwikkeling of niet sterk genoeg... ;)... maar ze is er gewoon nog niet aan toe. Het kan geen kwaad voor de knietjes en ze gaan vanzelf loslopen wanneer ze daar aan toe zijn.

(hoe ik dit weet? ik kom bij de kinderorthopeed in het ziekenhuis en die zal het denk ik iets beter weten als een fysio die antwoord geeft op een vraag over een kind die hij niet gezien heeft..)

Share This Page