17 weken en nog geen buikje

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Chantico, 1 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Dag verloskundigen,

ik ben vandaag 17 weken zwanger en ik heb nog bijna hetzelfde buikje als een aantal weken geleden. Als ik wist dat het kindje goed groeide, zou ik dat niet erg vinden, maar het is ook al weer drie weken geleden dat ik bij de verloskundige het hartje heb gehoord. En het duurt nog twee weken voor ik weer daar langs mag.

Ik weet dat ik geen buiken moet vergelijken met andere vrouwen, maar als ik me met mezelf vergelijk, zou ik dan rond deze periode niet een groei moeten waarnemen aan mijn buik in vergelijking met vorige weken? Aan sterke buikspieren kan het niet liggen, want daar doe ik al jaren niets meer aan.

Ik voel ook nog geen leven. Ik had daar ook niet op gerekend voor week 18 of 20, maar bij de augustusmama's zijn er toch al heel veel die al wél leven voelen. Ook meiden die net als ik in verwachting zijn van hun eerste kindje.

Kan het er mee te maken hebben dat mijn baarmoeder nog niet heel erg aan het oprekken is, dat ik daardoor ook nog niet echt leven voel? Dat het nog te stug is? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik een kindje van 15 of zelfs 20 cm niet voel...

Is weinig (zichtbare) groei rond 17 weken (de periode waarin het kindje toch een groeispurt doormaakt) een reden om de verloskundige te bellen, of moet ik toch maar vertrouwen houden dat het kindje in me goed groeit?

Ik hoef wel sinds een week ongeveer niet meer 's nachts uit bed om te plassen. Is dat een teken dat m'n baarmoeder toch goed naar boven groeit?

Stom hè, al die onzekerheid... Als ik even wat bevestiging kon krijgen dat het gewoon goed kan zitten, kan ik misschien weer genieten van dat ik me eigenlijk topfit voel en vrijwel geen kwaaltjes meer heb.

Alvast bedankt,
    groetjes, Chantico

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Chantico,

daar komt de geruststelling...!
    Het is echt geen probleem als je nu nog geen zichtbare zwangerschap hebt. Je kindje groeit gewoon lekker door en ook je baarmoeder. Het kan zijn dat jouw baarmoeder meer naar achteren ligt gekanteld of meer naar binnen ligt. Ook zul je waarschijnlijk nog niet erg aan het uitdijen zijn door de hormonen. Geen probleem, dat komt straks echt wel. Over het leven voelen kan ik kort zijn; het hoeft inderdaad nog niet en ook kindjes van 15-20 cm hebben nog lang niet altijd genoeg kracht om door je buikwand heen te bewegen. Zeker niet als de placenta er bv ook nog voor ligt. En het ene kindje is nu eenmaal ook drukker als de ander. En als jouw kindjes het lekker vind om helemaal beneden in je baarmoeder te liggen schopt ie achter je schaambeen.
    Je kunt de vk altijd bellen als je ongerust bent, er is altijd wel een gaatje van een paar minuten om heel even het hartje te luisteren. Gewoon evne bellen morgen, ben je ook weer gerustgesteld en duurt het wachten tot de volgende controle ook niet meer zo lang.

Groetjes Brigitte

MinnieM vindt dit leuk.
  3. Chantico

Chantico Niet meer actief

Hoi Brigitte,

dank je wel voor je geruststelling!
    Fijn dat je wat redenen opnoemt waardoor het kan komen dat ik nog niet zo veel zie en voel.
    Ik voel me weer een stuk beter en anders bel ik inderdaad gewoon de verloskundige op.

Thanx!
    Chantico

Deel Deze Pagina