Hoi dames, Ik ben morgen 25 weken zwanger van mijn eerste kindje. Sinds een aantal weken heb ik last van mijn stuitje en de pijn word steeds erger. Zitten op een houten stoel zonder kussentje doet echt zeer. En inmiddels ben ik zo ver dat ik op 2 dikke kussentjes zit en nog heb ik pijn. Ook opstaan voel ik in mn stuitje. Is dit een herkenbare zwangerschapsklacht? En moet ik hiermee naar een fysio? Of hoort dit er gewoon bij? Groetjes, Trustie
Hoi, dit is heel herkenbaar! Stuitpijn kan samen hangen met je bekken, het is dus een veel voorkomende klacht! Ik loop bij mensendieck en sinds kort fysio. Wat helpt is het proberen te ontspannen, bijvoorbeeld door op je rug te liggen, je knieën op te trekken en dan je knieën naar buiten laten vallen, zo een paar minuten een buikademhaling doen. Wat ook helpt is op handen en knieën en dan kleine cirkeltjes of achtjes met je billen maken. Of staand kleine cirkeltjes maken en op bank zitten in kleermakerszit. Succes! In het boek van Cecile rost over bekkenpijn staan allemaal tips en wordt er uitgelegd.
Hoi Doortje, Bedankt voor je reactie en je tips! Ik ga de oefeningen proberen, wie weet geeft het wat verlichting.
Hoi Trustie, Een vriendin van mij heeft het ook, zij zit nu op 20 weken. Het heeft inderdaad met je bekken te maken zei haar mensendieck en verloskundige. Ze heeft een band gekregen van klittenband die ze soms paar uurtjes strak omdoet. Dat verlicht enorm omdat botjes stuitje daarmee op hun plek geduwd worden. Sterkte!
Heel herkenbaar. Ik heb het gehad bij de zwangerschap van mijn eerste, vanaf 13 weken tot een paar weken na de bevalling. Erg vervelende kwaal (vooral lastig bij een zittend beroep), waarvoor ik bij de bekkenfysio liep. Dmv oefeningen werd het wel wat beter, weg is het tijdens de zwangerschap niet gegaan helaas. De band bracht mij geen verlichting helaas. Veel vast houding wisselen deed ik. Hoop dat het me deze zwangerschap bespaart blijft....
Mop81, Ik heb idd iets gelezen over een bekkenband die je kunt dragen om de pijn iets te verlichten. Durf dit alleen niet zonder overleg met de fysio te gebruiken. Heb de fysio gebeld, dus hoop dat ik snel terecht kan. Miepje1983, Wat vervelend dat jij ook zo'n last gehad hebt. Veel van houding wisselen doe ik ook en probeer rustig aan genoeg in beweging te blijven. Hoop voor jou dat je er deze zwangerschap geen last van gaat krijgen.