17maanden en alleen eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door 1979kik, 23 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bereke

bereke Niet meer actief

Ja dat zou wel kunnen. Er zijn wel meer verschillen tussen B en NL. Maar ook gewoon tussen Belgische moeders onderling natuurlijk.

Ik ken TS en het is een schatje dus ik vond het bijzonder jammer dat ze ipv gerustgesteld eerder aangevallen werd. Vooral ook omdat het onnodig was. Het is niet dat ze een kind van 5 nog 'prakjes aan het voeren is' om het even extreem te zeggen.

2. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Ts, trek het je niet aan joh :) ik denk dat je kindje het wel kan, moet alleen geoefend worden. En als het dan nog niet gaat, DAN NIET! Ik ben 26 en heb soms nog moeite om op een fatsoenlijke manier te eten ;) in een restaurant kun je ook altijd precies zien waar ik heb gezeten.....:)

3. adi

adi Niet meer actief

Die verschillen zijn er nou eenmaal.

Ik vind het soms ook onlogisch hoor (maar ja, wij doen er niks aan). In belgie krijgen kindjes van 1,5 nog prak gevoerd, en een jaar later mogen ze geen middagslaapje en zitten ze hele dagen op school.
    In nederland eten ze op kdv zeker vanaf 1 jaar zelf, met 1,5jaar meestal gewoon met bestek en al (en niks geprakt), maar met 2,5 zitten ze net op psz, slapen nog overdag en zijn meestal nog niet zindelijk.

Dus tja.. Het is maar wat je referentiekader is.

4. bereke

bereke Niet meer actief

Dat klopt Adi! En da's ook fijn dat TS nu weet dat dat verschil er is en het dus niet aan haar opvoedkunde ligt!

5. Karoke

Karoke Niet meer actief

Hier ook nog een praketer hoor, het is dat of niets. Als hij groenten herkend, dan gaat er niets in, maar geprakt met aardappel gaat er een compleet bord in. Het zullen zijn Belgische genen zijn. :D Hij eet soms zelf, soms wil hij gevoerd worden, ga ik ook niet moeilijk over doen. Zijn motoriek is meer dan voldoende ontwikkeld en hij krijgt ook eten genoeg zo uit het vuistje.

Maar ik zou je dochtertje wel laten oefenen thuis, wordt ze gefrustreerd of wil ze niet zelf eten, spring dan bij. Maakt niet als het allemaal een beetje langer duurt, toch? :)

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje heeft gisteren nog een portie rijst met zijn handen gegeten. Ik kan me daar niet druk om maken, als hij maar lekker eet. Hij kan het trouwens met bestek hoor.

Hij heeft trouwens altijd alles zelf gegeten (niet alleen:p).

7. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Onze zoon eet fruit en brood zelf. Met avondeten doen we het samen: hij prikt met een vorkje wat in z'n eten en eet zo kleine hapjes zelf en ik schep er af en toe met een lepel een wat grotere hap in. Anders duurt het een uur voor het bord leeg is en zo leert hij het toch.
    Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurt als je je kindje een vorkje geeft. En het zal best met geknoei gepaard gaan, maar volgens mij is het niet zo heel gek dat je kindje met 17 maanden nog niet volledig zelfstandig eet hoor. Hier in het 'hoge noorden' zie ik genoeg kindjes van die leeftijd die door hun ouders geholpen worden :D

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ook voornamelijk zelf eten (zelfs het rul gebakken gehakt in bijv ovenschotel of pasta..zucht..duurt lang!)...
    Soms wil ze ook gevoerd worden, of geef haar tussendoor hapjes als ze zelf aan het rommelen is! Hier is er ook al vanalles op de grond beland... maar daar is de hond altijd erg blij mee :D en daarna met doek erover!

Vond persoonlijk de reacties niet echt aanvallend, maar dat is ieder z'n eigen insteek. Er wordt gevraagd hoe andere moeders het doen en daar krijg je dan antwoord op!

Zou gewoon eens proberen hoe het gaat als je haar zelf haar gang laat gaan met bijv grotere stukken of zo? Is denk ik nog moeilijk om te beginnen met een lepeltje en prak, dat wordt hier ook nog voordat het bij de mond is onbewust omgedraaid met als gevolg dat het van de lepel valt!
    Met het leren eten heb je veel geduld nodig en door te experimenteren maak je het steeds weer iets leuks en nieuws voor je kindje!!!

Succes ermee!

9. adi

adi Niet meer actief

Het is denk ik ook een hele moeilijke om mee te starten.

Misschien dat je het in stappen kunt doen:
    - eerst overstappen van prak naar een maaltijd in stukken (zoals jullie het 'met de pot' eten);
    - dan starten met wat stukjes voor haar neerleggen die ze met de hand of een vorkje kan pakken en eten.

Als ze went aan eten in stukken EN zelf eten, dan pas een lepel introduceren.

Ik weet niet of dit een idee is, en of het strookt met hoe het bij jullie op het kdv gaat, en wat ze daar van haar verwachten?

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Er zijn ook zat volwassen Nederlanders die prak eten hoor!

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Oh ja...lekker!!

Deel Deze Pagina