Stom stom stomme erkenning!

Discussion in 'Zwangerschap' started by Daan04, Aug 6, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

Jan 30, 2008
    1,985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Grrrr... Mijn vriend is vandaag bij de gemeente geweest om uit te zoeken hoe het zit met erkenning.
    We zouden 1 september gaat trouwen, dus het was eigenlijk niet nodig.
    Maar vanwege complicaties mag ik nu de rest van de zwangerschap niet meer uit bed.
    Ik had gedacht dat erkenning wel schriftelijk kon. Blijkt dus niet te kunnen.
    De enige oplossing is daar naartoe (wat dus eigenlijk niet mag) of na de geboorte erkennen. Maar dan staat mijn achternaam dus op de geboorte akte...
    Ik baal hier echt enorm van!! :(

2. Jalou

Jalou Bekend lid

Feb 5, 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Echt waar!! Maar bent toch zeker niet de enige die niet in staat is om naar het gemeentehuis te gaan voor de erkenning. Ik vind dat ook wel een beetje raar. Maar dit hoeft toch niet te betekenen dat je kindje jouw achternaam krijgt. Wat als het daarna alsnog erkent wordt, dan mag de achternaam gekozen worden. Of zie ik dat verkeerd.
    En ik weet niet hoe streng je bedrust is, maar is een rolstoel geen optie. Misschien ook wel een domme vraag van mij. Ik zie net ook dat je 23 weken bent. pff dan heb je nog een poos in bed door te brengen. Kan je jezelf een beetje bezig houden?

In ieder geval ben ik het met je eens, het is stom!!

3. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Nou, idd stom zeg... dat daar nou niet een mouw aan te passen is!
    Heb helaas geen tip voor je, maar wil je wel even een hart onder de riem steken

knuffel! en heel veel succes met je zwangerschap verder

4. Rnate

Rnate Fanatiek lid

Jan 10, 2010
    1,985
    0
    0
    dit staat er bij mijn gemeente

Meenemen

Uw geldige legitimatiebewijs.
    Een geldig legitimatiebewijs van de moeder.
    Een afschrift van uw persoonsgegevens, indien u in een andere gemeente woont.
    Indien u op huwbare leeftijd in het buitenland heeft gewoond: een bewijs van ongehuwd zijn.
    Indien de moeder niet persoonlijk verschijnt: een schriftelijke toestemming van de moeder. De toestemming moet door haar getekend zijn en voorzien van een kopie van haar legitimatiebewijs.

missschien zou je eens kunnen informeren als dat bij jullie niet ook zou kunnen.??

5. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

Oct 12, 2007
    1,460
    0
    0
    Wat gek, bij ons kon het gewoon met een briefje van mij en handtekening.

6. Liz

Liz Fanatiek lid

Jul 9, 2010
    1,873
    0
    36
    in de toekomst wordt schriftelijk wel toegestaan hoorde ik pas op tv..maar daar heb je nu niets aan natuurlijk...kan je niet bellen en vragen of je idd en briefje schrijft met jou handtekening..dat je je vriend machtigt zegmaar?

7. jenifer

jenifer Actief lid

Oct 9, 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    Maar als het goed is gaat de cerclage eruit met 36-37 weken en kan je misschien de dag na het verwijderen jullie kindje gaan erkennen. Of misschien wel op de dag zelf. Dan zou ik eerst naar het stadhuis gaan en daarna door naar het ziekenhuis. Dan moet het niet zoveel meer uitmaken toch?

8. beee

beee Lid

Jun 11, 2010
    28
    0
    0
    hr consultant
    oosten van zwolle
    Bij veel gemeentes kan dit schriftelijk! Helaas juist in een grote stad als Rotterdam weer niet. Ik weet dat er door gemeentes wel eens een uitzondering wordt gemaakt. Misschien is het een idee als je even belt met de gemeente of een mailtje stuurt en je situatie uitlegt? Bij een vriendin van mij is een ambtenaar van de gemeente thuis gekomen om de papieren in te vullen (!), als alternatief kreeg ze de optie om het erkenningsformulier in te vullen en door een notaris te laten ondertekenen, dat vond de gemeente ook goed. Wat bij de gemeente Rotterdam mogelijk is weet ik niet, maar ik zou het gewoon proberen: bellen of mailen, je situatie uitleggen en vragen of er echt niet een alternatief is.

9. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    2,035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Idd even verder informeren. Er zal vast wel een oplossing zijn, want het zal vast vaker voorkomen.

Een hele dikke knuf meis!

10. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

dit moet wel degelijk kunnen hoor, mijn vriendin heeft dit ook gehad en die moest een formulier ondertekenen waarin stond dat ze toestemming gaf dat haar vriend het allemaal kon regelen... deden ze niet moeilijk over, dus ik zou het gewoon nog een keer goed informeren ..

Lijkt me sterk dat zieke vrouwen die niet hun bed uit kunnen komen toch hun bed moeten uitkomen voor zoiets ..

11. Haasje83

Haasje83 Bekend lid

Mar 30, 2009
    654
    0
    0
    Amsterdam
    de erkenning zelf kan de vader zonder de lichamelijke aanwezigheid van de moeder doen, is een briefje genoeg! Maar als je een achternaam wilt kiezen, MOET de moeder lijfelijk aanwezig zijn!!! Anders krijgt het kind automatisch de achternaam van de moeder.
    Als je dan toch naar het gemeentehuis wilt/moet... maak een afspraak! Dan hoef je niet te wachten, scheelt heel veel tijd en frustaties. Nadeel is alleen dat je het ouderlijke gezag nog wel moet regelen. Stel je gaat toch trouwen is dat allemaal meteen geregeld. Je kan altijd nog voor de maandagochtend 9:00 optie gaan;)

12. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ouderlijk gezag kan gelukkig gewoon per post dus daar hoef je de deur niet voor uit ... Maar volgens mij moet je dat pas regelen als de kleine is geboren, toch ?

13. Druif2008

Druif2008 Actief lid

Aug 16, 2008
    287
    1
    0
    Ja dat moet je idd daarna pas regelen. Als de vader het kindje gaat aangeven bij de geboorte krijg je als het goed is de papieren mee voor ouderlijk gezag. Die kun je daarna opsturen naar het kantongerecht.

14. Seth

Seth Niet meer actief

#14 Seth, Aug 6, 2010
    Last edited by a moderator: Aug 6, 2010
    tja... of je moet mee... na de geboorte met aangeven.....

Wat misschien nog een optie zou kunnen zijn... (?) maar dan ga je wel onkosten maken... is een algehele notarieele machtiging laten opstellen....

Ik bijvoorbeeld zo'n algehele machtiging gehad, dat ik dus ALLES mocht tekenen voor mijn toenmalige zieke vriend... dus ook bankzaken enzo....
    maarja moet je weer bij een notaris verschijnen.... of deze thuis laten komen...
    (duur grapje dus...)

15. jelte

jelte Actief lid

Jun 18, 2010
    101
    0
    0
    orthopedagoog
    Wat raar, mijn vriend gaat maandag erkennen, en ik hoef helemaal niet mee. Misschien dat het per gemeente verschilt, maar hier volstaat een schriftelijke toestemming van de moeder (idd formulier) + kopie paspoort.

Zou het even goed nakijken/vragen.

Hier een kopie van de mail die ik kreeg vanmiddag. De geslachtsnaam kan je ook bij de aangifte doen, dus is niet meteen nodig:

Geachte heer Rozemuller,
    Hartelijk dank voor het maken van een afspraak bij ons stadsdeel.
    Hieronder vindt u het overzicht van uw afspraak:

Afspraak: Erkenning kind
    Datum: maandag 09 aug 2010
    Tijdstip: 12:00
    Tarief per persoon: geen kosten.

Adres: Baarsjesweg 224
    Plaats: Amsterdam

Let op!
    Als u niet op tijd op de afspraak verschijnt kan het zijn dat onze medewerkers andere klanten gaan helpen. Mogelijk moet u dan wachten of een nieuwe afspraak maken.
    Voor het annuleren of wijzigen van uw afspraak wordt u verzocht telefonisch contact op te nemen met 14 020.

U moet het volgende meenemen
    Een geldig identiteitsbewijs van u en de moeder.
    Een schriftelijke toestemming van de moeder.
    Let op:
    Wilt u ook meteen de geslachtsnaam van het kind vastleggen? Dan moet de moeder persoonlijk meekomen.
    Als u niet in Nederland staat ingeschreven, moet u aantonen dat u niet gehuwd bent. Dit kan met een verklaring van ongehuwdheid.
    Wilt u een kind van 12 jaar of ouder erkennen? Dan hebt u schriftelijke toestemming van het kind nodig, alsmede (een kopie van) zijn identiteitsbewijs.
    Wilt u een kind van 16 jaar of ouder erkennen? Dan moet het kind meekomen om zelf zijn achternaam te kiezen. Het kind moet ook een geldig identiteitsbewijs meebrengen.
    Wanneer het kind in het buitenland is geboren of als moeder en kind in het buitenland wonen kunnen er meer documenten nodig zijn. Informeer hiernaar bij het stadsdeelkantoor.
    Voorwaarden
    U moet als erkenner minimaal 16 jaar zijn.
    U mag niet met een andere vrouw getrouwd zijn. Bent u wel met een andere vrouw getrouwd? Dan kunt u onder bepaalde voorwaarden volgens Nederlands recht met toestemming van de rechtbank het kind erkennen.
    De moeder en/of het kind moeten (schriftelijke) toestemming geven.
    Nationaliteit erkenner
    Hebt u niet de Nederlandse nationaliteit en wilt u een kind erkennen? Dan kan de ambtenaar van de burgerlijke stand voor u nakijken of erkenning mogelijk is en welke documenten u dan moet overleggen.
    Met vriendelijke groet,

16. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

Jan 30, 2008
    1,985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Hmm wat raar inderdaad dat het dan zo per gemeente verschilt.
    Ik zal er maandag wel even achteraan bellen dan maar.
    Ik neem toch ook aan dat er wel een oplossing voor moet zijn. En dat ik niet het leven van mijn kleintje op het spel moet zetten zodat mijn vriend het kan erkennen! Dat zou te zot voor woorden zijn :) Naja afwachten wat ze maandag zeggen...

17. Seth

Seth Niet meer actief

ja maar dan moet je dus als moeder mee met de aangifte van het kind... dus na de geboorte...?
    Dat is dan toch overal zo.... (?)

18. Seth

Seth Niet meer actief

Het ging je toch juist om de achternaam ook, TS?

19. jelte

jelte Actief lid

Jun 18, 2010
    101
    0
    0
    orthopedagoog
    De achternaam kan altijd geregeld worden als de voogdij wordt geregeld. Met de erkenning alleen ben je er namelijk nog niet.

Er is vast wel een mouw aan te passen! Succes!

20. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

Jan 30, 2008
    1,985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Ja het ging ons inderdaad om de achternaam :( Dus dan zal er helaas niets anders opzitten dan wel erkennen en later de naam veranderen :( Jammer...

Share This Page