Nu nog vaccineren?

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by happy2012, Jan 27, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. happy2012

happy2012 Actief lid

Jan 2, 2012
    333
    18
    18
    ... wat zouden jullie doen/ adviseren?

Even ter uitleg waarom nog niet gedaan..

Ik heb t tot op heden niet gedaan omdat ik na al m'n miskramen niet tijdens de zws het risico wilde lopen dat het vaccin... toen nog redelijk in de kinderschoenen... een mogelijk negatieve invloed zou hebben op de zwangerschap/ baby.

Daarna wilde ik wachten ivm borstvoeding (wat ik nog steeds geef en dus me afvraag wat voor invloed het vaccin erop heeft) maar nu ga ik ook bijna weer werken... dus komt toch de kwestie weer boven.

De twijfel is er ook omdat er op t moment een mildere variant lijkt te zijn en voelt t ook een beetje als mosterd na de maaltijd om me nu nog te laten vaccineren.. maar ja... daarbij speelt ook mee dat t een stukje sociale vrijheid terug geeft. Maar of dat nou de motivatie moet zijn...

Benieuwd dus naar jullie mening want ik hink ff op twee benen.

Thanks

2. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,027
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Ik zou dit met je huisarts bespreken.

Aan mij heb je verder niets, ik ben gevaccineerd en geboosterd zodra ik de kans kreeg.

Nu gaat er een mildere variant rond, geen idee of er nog nieuwe gevaarlijkere varianten gaan komen, dat kan niemand je met zekerheid zeggen.

Mapje likes this.
  3. Merlino

Merlino Fanatiek lid

Sep 21, 2021
    2,286
    3,965
    113
    Female
    Vaccineren helpt tegen een ernstig verloop van een COVID infectie. Maar het grootste gedeelte van de mensen is er niet erg ziek van. Zeker bij de laatste variant. Over nieuwe varianten is niet te zeggen of ze ernstiger zijn of milder.

Het is een persoonlijke keuze. Misschien kun je de twijfeltelefoon bellen en hen je twijfels voorleggen?

4. Nummer4

Nummer4 VIP lid

Dec 14, 2019
    6,679
    6,577
    113
    Female
    Misschien heb je wat aan deze beknopte uitleg, en anders zou je de bijsluiters van de vaccins er op na kunnen lezen. https://www.lareb.nl/mvm-kennis-pagina?id=1474

Ik gaf ook borstvoeding toen ik gevaccineerd werd, al was het nog maar 1x per dag. Mijn productie liep sowieso al flink terug toen ik weer ging werken en af en toe een avond oversloeg, dus ik heb het vaccin er niet aan gelinkt.

Wat wijsheid is, kan alleen jij voor jezelf bepalen. Je moet in ieder geval je motivatie om een vaccin wél te nemen, niet laten afhangen van een toegangsbewijs - mijn mening.
    Mijn oudste riep meteen "nee" toen ik vroeg of hij gevaccineerd wilde worden, maar baseerde dat op het feit dat hij geen naald in zijn arm wil. Daarom laat ik hem nu goed nadenken over de voors en tegens, waar de naald geen rol in mag spelen.

Dat kan ik jou ook aanraden, zet op een rij waarom je het wél of waarom je het juist niet wilt. Welke redenen wegen zwaarder?

5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,080
    12,033
    113
    Ik denk dat het ook belangrijk is te bepalen of je in een risico groep valt. Ik val niet in een een risicogroep, maar ik heb alle vaccinaties gehaald inclusief Booster. Tot op heden lijken ze hun werk te doen, het hele huis heeft Corona, behalve ik (so far). Een kleinere kans om het te krijgen en dus ook een kleinere kans op long Covid. Maar goed, ik snap je twijfel wel in jouw situatie.

6. happy2012

happy2012 Actief lid

Jan 2, 2012
    333
    18
    18
    [QUOTE="Merlino, post: 24049464, member:

Het is een persoonlijke keuze. Misschien kun je de twijfeltelefoon bellen en hen je twijfels voorleggen?[/QUOTE]

Dank voor je tip.
    Heb ze toevallig vanmiddag aan de lijn gehad.

Omdat jullie ook moeders zijn ben ik gewoon even benieuwd... soort sparren met 'gelijken'

7. happy2012

happy2012 Actief lid

Jan 2, 2012
    333
    18
    18

8. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,492
    13,945
    113
    Female
    Ik vind dat angst om een bepaalde ziekte te krijgen de motivatie moet zijn om een vaccinatie te nemen en dat je vrijheid 'kopen' niet de motivatie zou moeten zijn.

Momenteel heeft ons gehele gezin corona en ik kan je vertellen dat dit niets is vergeleken bij de Mexicaanse griep die wij toendertijd gehad hebben.

Madelie likes this.
  9. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

De keus is aan jou. Ik zou het alleen niet om de reden doen die jij aangeeft. Daardoor heb ik ook lang getwijfeld om me wel of niet te vaccineren. Uiteindelijk niet gedaan, wij hebben nu beide corona en als ik niet wist dat er corona was had ik gedacht gewoon een griepje te hebben. Dat is met deze variant;).
    Ben je van plan om ook alle boosters te halen? Anders heb je je straks gevaccineerd, wil je niet alle boosters ben je alsnog weer je vrijheid kwijt!

Typicalme likes this.
  10. JupitR

JupitR VIP lid

May 13, 2020
    6,721
    7,206
    113
    Female
    Ik geef ook borstvoeding en heb inmiddels 3 vaccinaties gehad zonder dat dit de borstvoeding beïnvloedde. Ik zou daar dus niet zo bang voor zijn. Het is waarschijnlijker dat het weer gaan werken daar meer effect op heeft.

Mosterd na de maaltijd vind ik het niet om nu nog te vaccineren. Je weet niet of omikron ook bij jou mild zal verlopen en ik wil zelf alle risico zoveel mogelijk vermijden, dus daarom vaccineren.

Ik weet dat er mensen heel sceptisch zijn over het wegvallen van maatregelen en moeten blijven boosteren om dingen te kunnen ondernemen. Daar geloof ik niet zo in. Dus ik zou kiezen wat nú bij jou past en niet al vooruitlopen op de mogelijkheid tot boosters. Zo voorspelbaar is corona niet. Misschien krijgt het binnenkort daadwerkelijk de status "griep", maar het kan ook dat het weer muteert naar wel een ernstigere variant.

Tot slot vind ik dat het jou vrij staat evt te vaccineren om de reden die jij wilt. Dus ook evt voor gemak in bepaalde situaties. Als verschillende redenen mogen gelden voor niet vaccineren, dan mijn inziens ook om wel te vaccineren.

Zoe123, Dubbelgeluk, Liekje81 and 4 others like this.
  11. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

Jun 11, 2018
    5,314
    4,385
    113
    Female
    Ik heb mij om dezelfde reden als jij tijdens de zwangerschap niet laten vaccineren. Na de zwangerschap heb ik er wel voor gekozen het vaccin te halen. In september de eerste en ik november de 2e. Dit heeft geen effect gehad op de borstvoeding.
    De reden dat ik hem ben gaan halen is grotendeels vanuit maatschappelijk oogpunt. Toen met de delta variant leek het verspreiding en besmetting nog te verminderen. Daarnaast weet je ook als jong persoon niet hoe een besmetting verloopt (maar dat speelde voor mij maar een klein beetje mee). De booster ga ik nu niet halen. Ik verwacht het zsm toch wel te krijgen (kom je denk ik niet onderuit nu) en met deze variant + nog de stoffen uit het eerste vaccin geloof ik het allemaal wel.. We zien wel hoe het loopt.
    Als ik nu nog helemaal geen vaccin zou hebben gehad weet ik niet zeker of ik hem zou hebben gehaald. Dus aan dit antwoord heb je misschien niet zoveel. Ben je een risicogroep? In dat geval zou ik het dus sowieso wel doen!
    Voor het vaccin zelf ben ik overigens niet bang. Om die reden zou ik het niet laten. Maar ik vind het met deze variant niet nodig om me te laten blijven volspuiten. Het is toch weer iets onnatuurlijks en ik verwacht met een komende besmetting op natuurlijke wijze wel weer een booster te krijgen.
    Mocht het toch weer muteren is een gevaarlijkere variant dan neem ik wel weer een booster. Zeker om mensen om mij heen dan te beschermen. Maar voor nu geloof ik het allemaal wel (en blijf ik voorzichtig met kwetsbaren om ons heen). Voor de qr alleen zou ik het trouwens niet doen (en die zal ook wel verdwijnen als het zo mild blijft verlopen).

Zxcvb and julia80 like this.
  12. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik ben volledig gevaccineerd en geboosterd toen het kon. Maar dat was ook in een andere tijd met een andere variant. Ik sta volledig achter mijn keuze, maar zij zo niet weten of ik mij nu alsnog zou laten vaccineren op dit moment.

De huidige vaccinatie is niet voor de omikron, maar de delta variant. Om mij heen zie ik ook veel gevaccineerde mensen positief testen. Sommige echt een goed ziek, anderen hebben niets.
    Natuurlijk kun je ook nu flink ziek worden van de omikron, maar dat kan je ook van een gewone griepvirus.

Oftewel ik zou het zelf ook heel lastig vinden. En je weet nooit zeker of er weer een heftigere variant aan komt. En als die komt ben je dan op tijd met vaccineren? Om die reden zou ik het dus wellicht wel doen.
    Maar het is niet zo dat ik denk, ja absoluut.

13. Edr89

Edr89 Bekend lid

Jun 20, 2016
    678
    1,073
    93
    Ik ben ongevaccineerd, dus heb er een andere kijk op. Zou sowieso zeggen om het niet te doen.

Maar los daarvan, als ik wél pro vaccineren zou zijn, zou ik het voor deze variant niet doen. Het is een erg milde variant. Daarnaast is het vaccin niet afgestemd op de omikron, maar op de delta (of nog alpha?). Vaccineren met het oog op mogelijke toekomstige hevigere varianten zoals hierboven wordt gesuggereerd vind ik persoonlijk een beetje vreemd. We weten niet óf die gaat komen, we weten wél dat dit vaccin daar niet op afgestemd zal zijn en we weten óók dat het vaccin al na een paar weken zijn werking begint te verliezen (max. 10 weken dacht ik), dus voor die mogelijke nieuwe variant er is, heeft je vaccin al weinig zin meer.

Vaccineren zodat je je vrijheid terug koopt zou ik je afraden. Doe het alleen als je erachter staat en gelooft dat het goed voor je gezondheid zal zijn.

14. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

Jan 11, 2019
    12,255
    12,631
    113
    Female
    Volledig gevaccineerd inc booster geen problemen met borstvoeding gehad. Eventueel kan je hem in je been laten zetten doen wel meer vrouwen die bv geven.. hier gewoon in arm gezet.

15. Trirani

Trirani Fanatiek lid

Aug 6, 2013
    1,293
    1,129
    113
    Female
    Waar ik ben
    Wat is de reden van been i.p.v. arm bij borstvoeding? :)

16. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,245
    28,265
    113
    Hier gevaccineerd en ik zou het gewoon doen. Het beschermd je tegen een ernstiger verkoop van de ziekte. Omicron is een mildere variant maar je kan er nog goed ziek van worden. Ik zie geen keerzijde aan vaccineren (ook niet met oog op zwangerschap/borstvoeding etc) dus voor mij is de keuze makkelijk.

Elsss and Zoe123 like this.
  17. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,164
    23,244
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik als gevaccineerde en geboosterde denk er eigenlijk ook zo over. Met wel even de kanttekening dat het vaccin niet na 10 weken al zijn werking verliest, hij werkt dan nog prima tegen ernstig ziek worden. Echter is nu toch wel al gebleken dat het vaccin een stuk minder tegen besmetting doet dan hij deed bij eerdere varianten. Dus als je wel nog wil, zou ik persoonlijk wachten op de nieuwe versie vaccin.

18. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

Jan 11, 2019
    12,255
    12,631
    113
    Female
    Ik zal straks als lukt ff erbij zoeken heb ergens gelezen haha!

Trirani likes this.
  19. Trirani

Trirani Fanatiek lid

Aug 6, 2013
    1,293
    1,129
    113
    Female
    Waar ik ben

Share This Page