18 jaar en jeugdzorg houdt op

Discussie in 'De lounge' gestart door Chechi, 23 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Hahaha… :|echt te erg dat er mensen zijn die dat echt geloven. :cry:Die snappen werkelijk niks van jeugdzorg, de intentie van de medewerkers en wat er aan een uithuisplaatsing vooraf gaat. :(

Iertje81 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Zullen ze het echt geloven? Ik heb van dichtbij gezien hoe de wsg te werk is gegaan met pleegdochter van zus en dat heeft me wel een slecht beeld gegeven. Waarschijnlijk net het slechtste voorbeeld wat ik kan geven. Ze hebben ook veel goed gedaan trouwens maar er is ook echt veel fout gegaan helaas.

3. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Ik vind hier eigenlijk echt wel wat van en daar kan jij helemaal niks aan doen. Hoe ervaar en zie jij dat zelf als jongeren niet meewerken?

Ik vind dat juist de groep die niet mee -kan- werken om welke persoonlijke reden dan ook in bescherming dient te worden genomen. Ik denk zelfs dat een deel van de jongere geen inzet toont omdat ze denken dat ze niks waard zijn. Hun ouders zorgde immers niet goed genoeg voor ze -dus als kind voel jij je niet goed genoeg- en ze werden zomaar ergens anders gedumpt. Natuurlijk worden ze niet zomaar ergens door jullie gedumpt, maar ik heb verhalen van dichtbij gehoord waarbij dat wel dit gevoel was wat hun destijds overspoelde.
    Ik zou het dus belangrijk vinden om te weten waarom een jongere niet meewerkt aan re-integratie en eigenlijk zou daar goede psycholorgische hulp voor beschikbaar moeten zijn. (Dit is even een aanname dat dat niet op die manier geregeld is hè) Ze voelen zich al het afvoerputje van de maatschappij en als ze dan op hun 18e op straat staan zijn ze dat ook echt en daarmee word hun voorgevoel dus weer bevestigd.

Het zou voor hun echt anders moeten gaan en nogmaals, natuurlijk kun jij daar niks aan doen.

Zonnestralen, hummeltje5 en Chechi vinden dit leuk.
  4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Oh ja. Er gaat zeker wel eens wat fout. Het is erg lastig werk met heel veel inschattingen die je moet maken. En soms is eea wel heel duidelijk maar krijg je de rechter niet mee :(
    En helaas zijn er echt mensen die er in geloven ja.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. Chechi

Chechi Niet meer actief

Zo zie ik dat ook. Van jongeren met een traumatisch verleden weten we dat die cognitief en sociaal achter lopen. Daarnaast is ieder brein pas met 23 volgroeid. Dus als een puber niet meewerkt zou ik dat eerder als wilsonbekwaamd zien.. maar goed zo is het blijkbaar niet geregeld.

Zonnestralen, Syane en Ysabella vinden dit leuk.
  6. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Hoe meer mensen melden, hoe sneller het niet meer onderop de stapel ligt.

Met deze constructie krijg je ook criminaliteit, ze hebben immers niets meer te verliezen.

Chechi, Iertje81 en Syane vinden dit leuk.
  7. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Geloof me, die hulp wordt gegeven, en natuurlijk zijn er uitzonderingen en zit je met wachtlijsten en zo, maar in principe wordt dit natuurlijk niet zomaar gedaan. En altijd met de intentie om een gedragsverandering tot stand te laten komen. En ik heb het dan over jongeren die in principe dit wel zouden kunnen. Ik bedoel iemand zonder benen laten springen gaat niet (sorry voor het harde voorbeeld maar even om eea duidelijk te maken).
    Dus dat wordt gedaan bij jongeren waar echt van wordt gedacht dat dit hen juist in de goede richting kan duwen. Daarbij… als ze 18 jaar zijn en ze willen echt niks meer dan kan je ook echt weinig. Dus beter dan om ze dat nog voor de 18 jaar te laten ervaren in de hoop dat ze dan de hulp wel aangrijpen. Want dan kan je nog iets doen.
    Ik hoop dat het een beetje duidelijk over komt. Het staat er vrij koud en hard maar er wordt juist soms als ultieme poging en vanuit betrokkenheid gezegd dat het stopt en er niks meer wordt gedaan. Soms moet een jongere heel hard zijn neus stoten om dan weer verder te kunnen.
    Wat verder bij dit soort dingen meespeelt is dat vrijheid van mensen een groot goed is. Dus iemand gesloten plaatsen of dwingen tot hulp is erg lastig en al helemaal als ze 18 zijn.

Ysabella en Iertje81 vinden dit leuk.
  8. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Ik heb meerdere malen met m’n oren staan klapperen op de rechtbank. Dan was het zo klaar als een klontje en kreeg ik niet wat ik wilde qua hulp voor mijn jongere.
    Stond ik daar m’n kaak van de grond te rapen.
    En wie heeft het weer gedaan? Juist, de gezinsvoogd :rolleyes:

Syane, GossipGirlxoxo en Chechi vinden dit leuk.
  9. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Kan jij dan in hoger beroep of is het dan gewoon einde oefening?

Jullie zijn in ieder geval altijd de boeman en ook dat zou anders en meer transparant moeten gaan.

10. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Dat is best vreemd, want er kan verlengde pleegzorg worden aangevraagd. Het is wel vrijwillig. Zij moet het dus ook willen.
    https://www.pleegzorg.nl/bibliotheek/7-pleegzorg-vanaf-18-jaar

Syane vindt dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

Op zich niet heel vreemd want ze had een goede plek waar ze mag blijven tot ze zelf zelfstandig wil wonen. En haar laatste voogd (nr.4 in 3 jaar tijd) heeft weinig meer voor haar betekend. Ik heb persoonlijk het gevoel dat er gedacht werd ze zit goed, word bijna 18, ik hoef hier niets meer mee (wat ik ergens ook weer snap want ze is niet het enige kind op de stapel van zo een voogd).

aicirtap vindt dit leuk.
  12. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Je zus was de pleegouder? Er kan sinds kort (een paar jaar) voor pleegkinderen na 18 jaar verlengde pleegzorg aangevraagd worden. Dan blijft voor die tijd de pleegzorgbegeleiding en pleegzorgvergoeding.

Iertje81 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  13. GossipGirlxoxo

Ja mijn zus de pleegouder. Ik denk dat ze op die verlengde pleegzorg nooit zijn gewezen. De meeste hulp is vanuit de gemeente gekomen in de 3,5 jaar dat ze er is. De WSG heeft heel weinig van zich laten horen. Zo ook die pleegzorgvergoeding is pas na 2 jaar op gang gekomen. Best bizar.

14. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Dat is idd niet hoe het hoort. Pleegzorgvergoeding kan pas na screening en daar zit soms een lange wachttijd op. Maar 2 jaar is bizar.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. Jozefien85

Jozefien85 Niet meer actief

In sommige gemeenten bestaat er wel verlengde jeugdzorg.

16. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    18 jaar geleden ging dit wel zo bij m’n man! Beetje het idee, oké pak je spullen maar, fijne 18e verjaardag ajuparaplu! En daar sta je dan met een bak ellende in de rugzak op straat. Mijn man heeft ook echt een tijd gezworven op straat.

Let er trouwens wel even op of hij ook geïnformeerd wordt over zijn zorgverzekering. Ik heb jaren gewerkt voor een zorgverzekering en de special zorgverzekering die voor jeugdigen wordt afgesloten tijdens de jeugdzorg periode. Deze stopt ook direct zodra ze 18 zijn. Ze moeten zich dan zelf elders aanmelden en vaak komen ze hier pas achter als ze zorg nodig hebben, omdat ze blijkbaar niet goed of voldoende geïnformeerd worden.

Chechi en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  17. Chechi

Chechi Niet meer actief

Verdrietig dat dit bij je man zo gelopen is... en bedankt voor de tip!

18. Koon

Koon Niet meer actief

Nee hoor, pleegzorgvergoeding wordt uitgekeerd zodra een indicatie gaat lopen. Tijdens de screening dus al.

19. Koon

Koon Niet meer actief

In alle gemeentes, want dat is in de jeugdwet vastgelegd. Ik ken de voorwaarden niet, maar het is absoluut het uitzoeken waard.

On topic: ik zou iemand van de gemeente, bijvoorbeeld van de WMO, laten meedenken in dit vraagstuk.

Een jongeman van 18 zomaar op straat zetten is natuurlijk niet oké. Maar het is lastig inschatten of dat hier het geval is aangezien je gesprekken en verslaglegging voor een conclusie nodig hebt.

Ik zou wel willen weten wat daar gebeurd is. Is hij ook begeleid naar volwassenheid, is er een zorgverzekering geregeld etc.
    Werkt hij? Anders kan hij een uitkering aanvragen.

Er moet een overleg komen met de jongen, zijn voogd en zijn hulpverleners om een plan te maken. (Al zou dat er al lang moeten zijn)

Syane en G89 vinden dit leuk.
  20. Lindah

Lindah Fanatiek lid

21 apr 2012
    1.008
    145
    63
    Brabant
    Ik werk als pleegzorgwerker en bij ons is er nog geen vergoeding tijdens de screening. Want dat is nog niet bekend welk kind er geplaatst wordt( wat er moet ook een matching zijn, deze volgt na de screening en de VESP training). Als duidelijk welk kind of welke kinderen daadwerkelijk geplaatst worden gaat de betaling pas lopen als de kindjes daar wonen en op het adres van pleegouders staat ingeschreven. De hoogte van de pleegzorg vergoeding is nl afhankelijk van de leeftijd van het pleegkind en deze weet je nog niet bij de screening

Deel Deze Pagina