18 maand en melk weigeren

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Lotteke82, 28 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lotteke82

Lotteke82 Bekend lid

29 sep 2008
    576
    1
    0
    Hallo

onze zoon is net 18 maand en heeft er een virale infectie opzitten aan de keel, neus, oogjes..
    Geen antibiotica, gewoon uitzieken en wat koortswerende siroop (die we al enkele dagen niet meer geven)

zijn voedingspatroon:
    smorgens 280ml melk en een snee brood
    smiddags 250gr groentjes + 50gr yoghurt
    om 16u: +/- 300gr fruitpap
    om 19u 280 ml melk

Nu dronk hij vorige week zijn beide flessen niet meer volledig uit.. gezien hij overdag ook water drinkt, hebben we dit zo gelaten, omdat we dachten dat hij zich niet goed voelde.

sinds vrijdagavond wil hij zijn fles nu helemaal niet meer drinken. Hij weigert echt compleet. Maandag ben ik opnieuw naar de kinderarts geweest, omdat ik schrik had dat hij zou uitdrogen. Hij vertoonde geen tekenen, zei hij.
    Ondertussen hebben we hem ook eens geforceerd met zijn melk, maar hij gaf alles over bij de eerste hoestbui...
    poedermelk, sojamelk, uit de fles, uit een beker, een glas,...
    het haalt allemaal niets uit..
    hij wil ze niet drinken.. Maar met zijn water alleen, haalt hij natuurlijk niet zijn 500ml per dag.

Bij de crèche eet hij zijn middagmaal en fruitpap zonder problemen.

we zijn een beetje ten einde raad...
    hij slaapt nu met lege maag.. hij slaapt goed, maar ik weet nu niet of hij zijn zinnetje doordrijft of als hij gewoon nog wat ziek is.. maar indien het laatste, zou hij toch overdag ook niet eten denk ik ?

Wat raden jullie ons aan om te doen ?

bedankt !

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Soms wanneer je ziek bent heb je daar 's ochtends/ 's avonds het meeste last van. Dus het kan zijn dan het overdag dan wat beter gaat. Vanaf 1 jaar hebben kindjes voldoende aan 300-400 ml melk- en melkproducten per dag. In die zin is het begrijpelijk dat je zoontje niet meer alle melk opdrinkt. En dat hoeft ook niet. Wel is het natuurlijk belangrijk dat hij uiteindelijk wel voldoende vocht in het algemeen binnenkrijgt. 500-1000 ml per dag zou fijn zijn. Misschien kun je wat minder melk aanbieden (max. 400 ml) en wat meer thee, water, evt. wat verdund sap. Melk een keer koud geven of met fruit erdoorheen (banaan, fruitshake).
    Groetjes Angelique

3. Lotteke82

Lotteke82 Bekend lid

29 sep 2008
    576
    1
    0
    Hey
    dank je wel !
    Ik ga inderdaad zijn voedingsschema beetje aanpassen met wat meer yoghurt/zuivel ipv pure melk. en tussendoor -zoals je zegt- andere vloetstoffen aanreiken. zorgen dat die steeds bereikbaar staan voor hem, zodat hij ten allen tijde genoeg vloeistof binnen heeft.
    Hem even doen 'afkicken' van alle melk :)
    groetjes

Deel Deze Pagina