Bloedtest positief op huismijtallergie

Discussion in 'Baby en dreumes' started by bolkje, Jan 27, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vanwege een netelroos-reactie na de BMR prik is er getest op diverse allergieën en hier kwamen een aantal allergieën uit naar voren waaronder huisstofmijt. (Dit was de heftigste)

Maar ik vind het een beetje een vaag verhaal, want dat zou je dan toch wel moeten merken, lijkt me? :(

En volgens de arts hoeven we er nu eigenlijk ook niks aan ons huis te veranderen ofzo, want het kan zijn dat er wél ooit een reactie gaat komen, maar het kan ook zijn van niet.

Ik vind het zoooo ontzettend vaag :(

Weet iemand meer af van huisstofmijt-allergie en van de bloedtest waarmee dit wordt gedaan??

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Je kan langharige tapijten/kleden bijv. verwijderen uit voorzorg. De zoon van een vriend van ons was positief gezegd en de dokter heeft ook gezegd dat ze oude boeken e.d. weg moesten zetten.

Bij een allergie kunnen de ogen prikken/tranen en de neus dichtzitten. Mijn man heeft hooikoorts en nu denken we ook huisstofmijtallergie, omdat hij in een kamer met langhariger tapijt direct last heeft van zijn luchtwegen en ogen. Dit hebben we echter niet laten testen.

3. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Ja, je kunt ergens allergisch op testen, maar er in de praktijk helemaal geen last van hebben. Lekker vaag he? Je kan ook over een allergie heengroeien.

(ik heb er trouwens alleen ervaring mee met volwassenen, nog nooit ivm een baby over gehoord).

4. Nou, inderdaad lekker vaag dan :p Dan had ik het liever niet geweten misschien ;)

5. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ja en die is vrij betrouwbaar. Hier negatief.
    Hier zeiden ze dus dat bloedtest betrouwbaar voor huismijt is
    En die van voedsel juist niet.

Nu nettelroos later is eczeem en ademhaling kan zijn etc.
    Er bestaat huismijt poli ook.

Wat je in elk geval moet doen is goed afstoffen, geen kleed en gordijnen in kamer, geen wol, dekens van bamboo of katoen, kussen anti alleegisch, matras met aerosliep of badstof anti huismijt hoes.
    Dat huismijt /hooikoorts poli adviseert je erin.
    Ook vermijden mdf, laminaat en alles met formaldehyde en lijm in.
    Ook huisdieren moeten vaak weg

Ik zou nu gewoon aanpassingen doen in wat je kan. Wat niet kan in de gaten houden. Alles wat je in vervolg zal kopen rekening meehouden

6. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

May 3, 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf allergisch voor huisstofmijt, ook vastgesteld met een bloedtest maar toen was ik al een jaar of tien. Van mijn tiende tot mijn vijftiende heb ik er heel veel last van gehad, daarna werd het minder. Nog steeds heb ik er in sommige periodes meer last van dan in andere.

Je hoeft dus inderdaad niet altijd evenveel last te hebben van een allergie. Zo lang je zoontje er geen last van lijkt te hebben zou ik zeker niet je hele huis gaan aanpassen. Als hij op een gegeven moment wel symptomen krijgt dan weet je in elk geval waar het vandaan kan komen en is het vroeg genoeg om aanpassingen te doen.

7. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #7 merah, Jan 27, 2015
    Last edited: Jan 27, 2015
    Heel vaag is het niet en zolang je zoontje er geen last van heeft hoef je er ook niets aan te doen.
    De test op zich, ik kan het hele technische verhaal gaan vertellen, maar dat maakt het niet veel duidelijker. In lekentaal komt het er op neer dat er gekeken wordt of iemand antistoffen (IgE) maakt tegen bepaalde stoffen (allergenen). Als dit het geval is krijg je de uitslag 'positief'. Hierin wordt geen onderscheid gemaakt tussen 'een beetje' antistoffen of 'een heleboel' (er staat vaak wel een getal, als het uitgesplitst hebben, maar dat zegt in de praktijk lang niet alles. Elk lichaam reageert anders).
    Bij kinderen kan het alle kanten op. Het kan erger worden (en dan zul je wel maatregelen moeten nemen) en ze kunnen er zelfs overheen groeien. Het is een beetje afwachten welke kant jouw zoontje opgaat.

Heel simpel gezegd: je kunt veel antistoffen maken (positieve test), maar klinisch niet-allergisch zijn. Anderom kan ook: je kunt weinig antistoffen maken en er toch heel veel last van hebben.

8. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

Jul 21, 2013
    1,164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Als ik in een kamer slaap met vloerbedekking krijg ik last. Wij hebben in huis dus nergens tapijt liggen.
    Ik krijg een jeuk mond, daarna een irritante dikke tong, daarna benauwd gevoel en pas daarna een meer piepende ademhaling. Duurt dus een tijd voordat mijn omgeving er wat van merkt.
    Dus ik vraag me af in hoeverre je zeker weet dat je zoon geen last heeft..

9. Je kan het natuurlijk nooit 100% zeker weten, maar ik neem aan dat een baby zijn ongenoegen wel zou uiten als hij last zou krijgen van zulke dingen :(

Share This Page