Hallo allemaal! Hier een erg onzekere moeder. Ons zoontje is nu 18 maanden en gedraagt zich de afgelopen weken echt vreselijk. Hij kan ineens zo ontzettend boos zijn! En hij is ook ineens mega eigenwijs.... Ook het slapen gaat slechter soms krijst hij de hele boel bij elkaar. Vandaag haalde ik hem op van de creche en de leidster zei dat hij niet zichzelf was hij huilde veel en was snel boos. Maar voor de leeftijd was het wel normaal zei ze.... Waarom zeg je het dan dacht ik... Maar goed. Ik zit zelf ook niet goed ik mijn vel ik heb een burnout/depressie en het gaat even wat slechter. Dat zal hij ook wel voelen natuurlijk. Maar hoort dit gedrag ook bij de leeftijd??
Ja, dit is heel normaal. Je kindje begint te ontdekken dat hij een eigen individu is en geen verlengde van jou. Hiermee ontdekt hij ook zijn eigen wil die hij op jou uit gaat proberen. Geef hem de ruimte om hiermee te oefenen, maar geef hem daarna ook grenzen zodat hij daar zijn veiligheid uit krijgt. Er zijn genoeg boeken over geschreven, dus ik zou zeggen: lees je lekker in en stippel je eigen strategie uit.
Pffff hier ben ik wel blij mee..... Ik voel me namelijk nogal schuldig door mijn burnout en ben erg bang dat mijn zoontje daarom zo doet
Absoluut niet schuldig voelen!!!! Het is echt een sprong.onze schat sliep slecht,jammerde huilde veel, kon heel boos worden. Na de sprong kon hij beter praten.uk is nu 20 maanden en is ook echt duidelijk in wat hij wil en niet wil. Duidelijke regels en voornamelijk consequent zijn. Uk weet goed wat wel en niet mag maar je kan het altijd proberen ( denkt hij). Je kan nu ook meer uitleggen, thee is ..hij zegt heet ik zeg dat doet.. hij auw. Slapen gaat nog niet altijd goed maar niks in vergelijking met de 18 maanden sprong. Mantra het is een fase,het is een fase , succes!
Ja hij snapt ook al heel veel. Thee zegt hij idd ook heet. Als zijn drinken op is zegt hij MEER! Als hij fruit wil loopt hij naar de fruitschaal en zegt mijn(mandarijn) of nanaan( banaan) etc etc.
Ik zou het idee van die sprongen op deze leeftijd een beetje los gaan laten. Volgens mij is er nog wel enige overeenkomst in de ontwikkeling van hele kleintjes, maar op deze leeftijd gaat ieder kind zn eigen weg en op zn eigen manier. Hoe dan ook er komen ongetwijfeld nog heel veel fases, waarin je kindje lastiger dan normaal gaat zijn/ veel gaat huilen en klagen of slechter zal slapen. Als je oei ik groei moet geloven, dan houden die "sprongen" abrupt op, maar ik ken geen enkele ouder die het zo heeft ervaren. Ik zou me in ieder geval absoluut zeker geen zorgen maken- lastige periodes horen er gewoon bij. De ene keer komen ze misschien door een nieuwe ontdekking of een cognitieve of lichamelijke verandering en de andere keer door een verandering in de omgeving of wat dan ook. Mijn oudste van 4 en heeft nog steeds regelmatig periodes van een week of twee (of langer als ik pech heb ) dat ze niet te genieten is- om daarna weer het zonnetje in huis te zijn.
Tsja dat van die sprongen geeft me toch een soort houvast en je leest het wel veel dat kindjes van anderhalf dwars kunnen zijn.....
Oh, ja, dat sprongetje rond de 18 maanden was echt een rottige. Ook het enige sprongetje waar ik echt duidelijk wat van gemerkt heb. Maar troost je, het gaat na een tijdje weer over (echt!)
Ja, maar ik denk dat ze niet dwarser zijn dan het gemiddelde kindje van 22 of 28 maanden. Dwarse periodes komen en gaan. Mijn grootste kritiek op de sprongen is, dat je het nu misschien nog heel even houvast geeft, maar als de sprongen straks officieel afgelopen zijn je dit in niks gaat merken . Je kindje "springt vrolijk door" en dat dwarse is bij tijd en wijlen vaak alleen maar erger naarmate je kindje ouder wordt in vergelijking met tijdens de officiele sprongen.
Ja dat is waar idd. Hij wil ook ineens niet meer met andere kindjes spelen want hij wil niks delen..... Terwijl hij twee weken geleden nog super sociaal was