Mijn dochter heeft tijdens de zwangerschap altijd in een stuit gelegen, met 36 weken een versie gehad, maar aangezien het kontje al te ver in het bekken zat is dit niet gelukt. ik heb toen gekozen voor een stuitbevalling, omdat alles er gunstig uitzag. Tijdens de bevalling bleek dat mevrouw ineens niet meer met haar beentjes in de lucht lag, maar ineens in kleermakerszit zat, de ochtend ervoor nog bij gyn geweest en toen nog niet(hoezo eigenwijs ) Dat was nog niet zo heel erg, maar toen bleek ook dat het suitje niet ver genoeg was ingedaald en kreeg ik advies voor keizersnede ivm extra risico. Dat wilden wij absoluut niet dus idd toen keizersnede gehad...allemaal goed gegaan en vrij snel hersteld. Heb het niet als een nare ervaring ondervonden, mijn bevalling(weeen ed) en ook de keizersnede niet. Nu lag deze uk tot gister met het hoofdje naar beneden, eigenlijk de hele zwwangerschap al, maar zondagavond heeft dit kleintje zich gedraaid en ligt nu dus in stuit. Nu bwen ik bijna 32 weken en kan het kindje nog draaien, maar ik ga maar even van het ergste geval uit dat het in een stuit blijft liggen. En dan komen nu mijn vragen. Als je een keizersnede hebt gehad mag je dan nog een versie(draaiing)? Krijg je uberhaupt nog de keuze stuitbevalling of keizersnede? En als je een geplande keizersnede krijgt rond welke termijn is dat dan ongeveer? Moet over 2 weken weer naar vk en ga het dan ook zeker aankaarten als kindje nog in stuit ligt, en daarna natuurlijk bij gyn, maar was benieuwd of iemand dit ook heeft meegmaakt of iets meer weet. BedankT!
Ik vermoed dat een versie nog wel mogelijk is, waarom niet. Alleen... als het niet lukt, zal je gyn wellicht voor een ks kiezen i.v.m. je eerste bevalling en de reden voor een ks toen. Wat zou je zelf eigenlijk willen (ben nieuwsgierig )
Ik dacht misschien ivm met het scheuren van het litteken...bij mijn dochter ging het niet zachtzinnig die versie namelijk, waarschijnelijk omdat ze al te vast zat, maar goed daar gaan we nog wel achter komen. Ik zou zelf gewoon heel graag normaal willen bevallen, maar weet niet of het verstandig is.....dus als dit kindje in een stuit zou blijven liggen ga ik goed overleggen met de gyn en als hij/zij het niet verstandig lijkt, dan lijkt me de keus niet zo moeilijk natuurlijk...
Ook dit is mijn 2de stuit, nooit een versie gehad maar ook geen KZ. Maar ik weet wel dat na een KZ geen versie word gedaan in verband met het scheuren van je litteken. Google eens op "stuitligging" en er staat echt wel veel info op het net, ook andere ervaringen... Ook de keuze die je nu (weer) krijgt is weer dezelfde, dus als je een stuitbevalling wil proberen (net als ik) dan kan dat Welke termijn de KZ zal plaatsvinden weet ik niet. Wel weet ik dat de gyn tegen mij heeft gezegd dat ze echt willen afwachten totdat de bevalling spontaan begint, ze doen hier de KZ het liefst als het echt nodig is. succes!
@ Fairy11 Kijk een ervaringsdeskundige... Wat fijn dat bij jou je 1e stuitbevalling gelukt is. Bij mij helaas toen niet, maar goed. Heb idd al veel gegoogled, maar vooral bij mijn eerste zwangerschap...heb het idee dat ik nu al aardig op de hoogte ben...haha. Maar vind het altijd leuk om ervaringen te lezen... Dus toch geen versie...ik had al zo'n vermoeden idd. Klinkt me wel logisch in de oren. Als ik een geplande keizersnede zou hebben gewild bij mijn dochter geloof ik dat ze dat tussen de 38 en 39 weken wilden doen, maar dat weet ik niet meer zeker. Bij mijn dochter zouden ze toen in ieder geval niet wachten op spontane weeen. Ik denk dat ik het vooral maar even moet afwachten en met een beetje geluk draait deze uk nog natuurlijk. 8) Over 4 weken moet ik naar de gyn dus we zullen wel zien. (Eerst nog 2 keer naar de vk) Maar bedankt fairy en jij ook succes met je bevalling alvast! kan voor jou niet super lang meer duren!
Hoi , hier nog iemand met hetzelfde. Mijn 1e lag ook in stuit, en heb toen keizersnee gekregen met 38 weken. Mijn 2e uk ligt precies hetzelfde. Draaipoging is sowieso niet mogelijk, aangezien de uk al is ingedaald, en daarbij al op een 3700 gr wordt geschat. Tevens is idd het risico dat het litteken scheurt vele malen groter. Dus ik heb niet eens gevraagd voor een versie. Ik krijg met 39 weken nu de geplande keizersnee. Mijn gyn zei dat ze dat nu zo laat mogelijk doen, omdat er volgens haar nog te veel kindjes aan het zuurstof moeten. Maar goed, dat is onze keuze. Daarbij is ze nog op vakantie, en wil graag dat ze zelf de ingreep doet, daar ik een erg goede band met haar heb opgebouwd. Tuurlijk ben ik nu (weer) nerveus, maar dat zou ik ook zijn als het op de normale manier zou gebeuren. Alleen weet je nu wat je te wachten staat he. Zie er met gemengde gevoelens naar uit. De vorige keer erg lang moeten herstellen met veel pijn. Maar wie weet valt het nu allemaal mee. Het belangrijkste is dat mijn kindje gezond en wel ter wereld komt. Succes alvast! Ik ben volgende week aan de beurt... waaah! Kan eerlijk gezegd ook niet wachten, ben het zat en wil mijn kleintje nu echt wel in mijn armen houden.
Galblaasoperatie, jee dat zou ik niet weten....even vragen aan de VK of GYN Witte ook jij succes, ik zie zelf erg tegen een KZ op, en mijn kindje ligt ook in een onvolkomen stuit, de beste houding voor een stuitbevalling zegt mijn GYN. (beentjes naast het lichaam, kont in het bekken)
Is idd de beste houding ja! Alleen had mijn dochter zich in de laatste paar uur voor de bevalling bedacht dat in kleermakerszit ook wel fijn zitten was...