Mijn dochter gaat binnenkort naar de kleuterschool! Ik heb begrepen dat ze dan ws vooraf 2 ochtenden mag komen wennen. Nu gaat ze 3 ochtenden per week naar de peuterspeelzaal en ik wil haar verjaardag daar ook liefst de vrijdag voor haar verjaardag (zondag) vieren. En dan de maandag meteen naar school. Ik hoor van leeftijdgenootjes veel dat ze (soms ver) van te voren al stoppen op de psz en veel gaan wennen of wennen ipv psz. Dat verschilt natuurlijk ook per basisschool, hoeveel en hoe ver van te voren ze mogen komen wennen. Hoe hebben jullie dit gedaan? Wennen ipv psz/kdv of juist nog extra dagen? De week erna gaat ze ook meteen hele dagen (3 hele en 2 halve) naar school. Ik denk dat ze dat best aan kan. Ze is ook niet snel moe. Al zal het de eerste tijd natuurlijk best overweldigend kunnen zijn.
Mijn zoontje is in december 4 geworden en is de afgelopen 2 weken 4 ochtenden gaan oefenen. Deze maand ging hij ook nog gewoon naar de psz en heeft daar zijn verjaardag gevierd. Vanaf 7 januari start hij gewoon volledig op de basisschool. Mocht hij echt te moe zijn, mocht ik hem gewoon eens een halve dag thuis houden.
Onze dochter wordt in feb. 4 een heeft al 2x een ochtend meegedaan op de basisschool. Ze gaat op maandagmiddag en donderdagochtend naar de psz, dit houden we zo tot ze 4 is. Daarnaast gaat ze de dinsdagochtenden oefenen op de basisschool. Ze hebben hier 10 wen-dagdelen op de basisschool
Mijn dochter ging 2 halve dagen naar de psz. In januari gaat ze beginnen in groep 1(ze is in december 4 geworden) Hier mag je normaal gesproken 6 x een ochtend komen wennen, MAAR niet in de decembermaand. Dus is ze 2 x een ochtendje geweest. Scheelt wel dat ze de klas kent omdat mijn zoon er vorig jaar nog zat. In januari gaat ze beginnen. De eerste 2 weken mogen ze alleen halve dagen en ik denk dat ik dat misschien wel tot aan de krokusvakantie zo ga houden. succes!
Zoon is op 11 augustus 4 geworden en dus in de zomervakantie. Hij is voor de zomervakantie één ochtend gaan wennen (woensdag) en daarna verlaat (ivm vakantie) gewoon gestart op de basisschool. Voorheen ging hij 2 dagen naar het kdv. Heel soms hou ik hem een woensdag of een vrijdag thuis omdat hij gewoon erg moe is. Dit is nog niet zo heel vaak voorgekomen maar ik kijk gewoon goed naar hem.
Het verbaast mij eigenlijk ook dat zoveel kindjes al 1 a 2 maanden van tevoren afscheid nemen op de psz en soms al (bijna) volledig naar school gaan voor hun 4de verjaardag. Hier mogen ze ook maar 2 ochtenden komen wennen. M. wordt net voor de carnavalsvakantie 4 en gaat gelijk na de vakantie volledig naar school. M. gaat nu 3 dagen naar het kdv en de andere 2 dagen naar de psz. (Dit is zo gelopen, ging al naar de psz, later naar het kdv. Hij trekt dat prima). Ik verwacht dus niet al teveel problemen. Zijn dagen worden straks zelfs korter, we brengen hem zelf weg (geen voorschoolse opvang) en verder gaat hij 1 middag naar de b.s.o. en 1 middag komt oma oppassen.
@Cygnet: Je hebt gelijk, hij zal zeker moeten wennen aan de basisschool. Gelukkig start hij tegelijk met zijn beste vriendje, dat zal ws al wel helpen. Toch denk ik dat hij die 3,5 dag wel gaat trekken (hij is voorlopig op vrijdag vrij) doordat hij al in een soort routine zit. Maar wie weet verrast het me straks hoor
Mij verbaast dat dus ook! 4 is 4 toch, dus ik zou t ook prima vinden als ze pas ná haar verjaardag begint met 'wennen'. Waarom zouden ze voor hun verjaardag al klaargestoomd moeten zijn? Lijkt me overigens wel weer jammer als ze al 4 zou zijn en ivm feestdagen/vakantie nog langer moet wachten. Maar stel je je ook wel op in dan ws. Nou ja, ik ben heel erg benieuwd hoe ze het gaat vinden. Ben er zelf ook wel aan toe Voor haar zelf weet ik het nog niet. Wel qua leren (al vind ik dat nog niet zo belangrijk op de kleuterschool), maar om iedere dag weg te zijn.
Ik dacht eigenlijk ook dat het niet mocht, voor de 4de verjaardag echt al naar school. Iets met de verzekering e.d. Ze hebben toch ook pas vanaf 4 jaar leerrecht? Ik weet wel dat ze voor hun 2de hier ook echt niet naar de psz mogen ivm de verzekering. Wij hebben ons er idd al wel op ingesteld, dat er eerst nog een vakantie tussen zit. Dan kan hij mooi zijn verjaardag nog even vieren op het kdv en de psz Is het bij jullie geen vakantie rond haar verjaardag dan?
Ze gaat hier ook nog gewoon naar de psz tot ze 4 is. Op de basisschool hier wennen ze zo 'vroeg' omdat er tegelijk 3 of 4 nieuwe kindjes in de groep komen. Ze wennen elk op een ander dagdeel zodat de juf daar wat extra aandacht aan kan besteden en daarnaast ook nog de andere kindjes kan begeleiden. Ik ben juist blij dat ze hier zo'n 'lange' wenperiode hebben. Dan komt het ze niet zo 'rauw' op hun dak vallen dat ze ineens alle dagen op school zitten.
Hier ging ze 2 middagen naar de psz en toen ze 4 was gelijk hele dagen naar school zonder te wennen. Ze vond het geweldig en was teleurgesteld als ze niet 2 keer die dag naar school mocht.
Groep 1 is hier ook nog 3 middagen vrij. Maandag en dinsdag 's ochtends en 's middags. Woensdag-, donderdag- en vrijdagmiddag zijn ze vrij. Groep 2 gaat op donderdagmiddag wel naar school. Dan bereiden ze groep 2 voor op groep 3.
Jawel, volgens mij mogen ze beginnen vanaf 3 jr 10mnd, maar dan max 10 dagdelen of zoiets..? Maar een paar weken van te voren hele dagen beginnen mag volgens mij ook niet nee. Tja. Dochter mag na haar verjaardag eerst een week naar school, daarna is het vakantie. Kan ze mooi bijkomen Die vakantie zou dan nog wel te overzien zijn, helemaal als ze net in de week voorafgaand jarig is. Maar bedoelde meer kindjes die in dec 4 zijn geworden, maar nog niet beginnen in de drukke feestperiode. Sommigen moeten dan echt nog 3-4 weken wachten, geloof ik. Pff, dat zou ik zelf wel vervelend vinden, haha. Hier komt ze trouwens in een totaal nieuwe groep, instroomklas. 7 januari beginnen ze met 8 kindjes en iedere week komen er 2 bij.. Zal een zware klus worden voor de juf!! Dochter begint wel tegelijk met een ander kindje die ze kent van de psz. Het zit ook in tzelfde gebouw als de psz, ze kent al wat andere kleuters, de buitenspeelplaats etc.
Als uw kind 3 jaar en 10 maanden is, mag het al een paar dagen op de basisschool komen wennen. Dat mag maximaal 5 dagen. Scholen kunnen deze 5 dagen verdelen in 10 halve dagen. Ze mogen de kennismakingsperiode ook korter laten duren. Basisscholen zijn niet verplicht een kennismakingsperiode aan te bieden. Wanneer mag mijn kind naar de basisschool? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
Ja, of kindjes die in de eerste week van de zomervakantie jarig zijn Wat apart, zo'n nieuwe klas. Wel fijn voor de kindjes denk ik, om zo klein te beginnen.
Idd ja. Ik geloof dat kindjes die eind mei of juni 4 worden op sommige scholen ook moeten wachten.. Ja, wel fijn voor de kindjes om lekker klein te beginnen. Mijn dochter 'klaagt' al wel eens over de drukte op de psz (zitten nu 16 kindjes, met 2 juffen). Anderzijds had ze voor de zomer een aantal kindjes waar ze vaak over vertelde/mee speelde, die waren na de vakantie al door naar de kleuterschool. Daar komt ze dan dus niet bij in de klas.
Wat grappig, op Eva's school start er ook 7 januari een instroomgroep met 8 kindjes . Eva is 30 december jarig en werd vorig jaar dus 4, in de vakantie. Ze is na de vakantie meteen volledig begonnen, alleen hoefde ze de eerste maandag niet te overblijven en niet naar de bso. Ik vond wennen tussen sinterklaas en kerst niet zo handig, rommelige periode en dan weer 2 weken vakantie. Dus toen maar begonnen in het nieuwe jaar en dat ging prima. Eva ging daarvoor 2 dagen per week naar het kdv en sliep al 1,5 jaar niet meer overdag. Wat voor haar wel een beetje verwarrend was, was dat ze nog 2 dagen naar het kdv ging toen ze al 4 was. Maar ja, meteen hele dagen op de bso beginnen leek me nou ook niet handig. Dit was uiteindelijk een prima oplossing.