Ik geef inmiddels vier maal per maand volledig borstvoeding en heb tot nu toe maar af en toe eens gekocht, zodat mijn man het dan meteen dezelfde dag kon geven. Ik heb nog wel een hoop vragen omtrent het kolven, voor als ik dadelijk wat meer van huis ben 1. Hoe kun je het beste gekolfde melk die in de diepvries lag opwarmen? 2. Kun je melk die uit de diepvries komt en opgewarmd is geweest, een paar uur later nog eens aanbieden als die niet helemaal op is? 3. Kun je melk die uit de koelkast komt en opgewarmd is geweest later op de dag, en bij later nog eens aanbieden als die niet helemaal op is? 4. Tot nu toe heb ik steeds kolf onderdelen gewassen en 24 uur laten drogen op een handdoek, omdat het lang duren voordat echt alle vocht was. Dit vind ik niet handig als ik straks op een andere locatie bent. Hoe doen jullie dat? Thx!!
Ik zie dat er wat fouten in mijn openingspost staan, moest zijn vier maanden volledige borstvoeding en af en toe eens gekolft
Uit de vriezer; avond van te voren in de koelkast zetten. Opwarmen beste au bain marie of flessenwarmer die niet voorbij 35 graden gaat. Na opwarmen is de melk tot de volgende voeding te gebruiken. Hij mag 1 keer opnieuw opgewarmd worden. Dit is volgens de nieuwe inzichten. 3e vraag is hetzelfde als hierboven staat Ik droog af met een hydrofiel doek.
1. Melk in de koelkast laten ontdooien. Bij nood kun je het in een pannetje, au bain marie of de magnetron doen maar let goed op dat het niet te heet wordt en je verliest vaak meer voedingsstoffen. Vers heeft altijd voorkeur boven ingevroren. 2. Ingevroren melk kun je na opwarmen nog 1uur geven. Verse melk kun je wel nog langer bewaren. Ik ben het ook niet eens met @littlemunchkin maar heb al gemerkt dat er heel veel verwarring is over het artikel van de nieuwste richtlijnen. Zoals ik het lees mag opnieuw opwarmen na verse melk, niet ingevroren maar hier is best veel verwarring over. 3.zie 2. 4. Ik droog ze af met een schone theedoek en wikkel ze in de doek in de tas. Zie ook https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/dossier/afkolven-en-bewaren en https://www.borstvoeding.com/artikelen/kolven/opwarmen.html Nog ter aanvulling: melk smaakt anders na invriezen, dus kijk even goed of je baby het accepteert. Anders is het echt zonde van je voorraad. Pasteuriseren vóór het invriezen kan dan een oplossing zijn.
Ik heb het van de fb groep van la leche league. Het is sowieso superhandig om je op een bv groep aan te melden. Heb je snel antwoord op je vragen als je iets wilt weten of als je twijfelt ofzo.
En over t algemeen is invriezen niet nodig, de melk blijft 8 dagen goed in de koelkast, (mits volgens goede hygiëne gekolfd), dus zelfs met 1 dag in de week werken zou je gewoon melk uit de koelkast kunnen gebruiken.
Ik ben idd lid van BVN en LLL op fb en in beide heb ik de discussie al meerdere keren zien langs komen.
Hartelijk dank dames voor de reacties! Ik heb de links eens goed bekeken, erg handig Ik vond zelf wel laatst dat een flesje melk al na 24 uur kn koelkast niet meer zo fris rook, maar had de fles niet vlak voor gebruik gesteriliseerd en fles stond in deur dus dat kan ik anders gaan doen
Ik weet ook niet beter dan dat je vers gekolfde melk 2 x mag opwarmen. Melk dat uit de vriezer komt 1 x opwarmen en binnen een uur op laten drinken en anders dus weggooien of gebruiken voor in het badje. Je ruikt het ook echt wel als het niet goed meer is. Ik heb toen ook veel gehad aan de Facebook pagina’s. Super handige tips staan erop. Ik maakte het altijd warm in een schaaltje waar ik kokend water (uit de waterkoker) in deed. Op mijn werk nam ik gewoon genoeg schone flesjes mee, en de borstschilden maakte ik schoon met een vochtig doekje en droogde ik af met een hydrofiele doek. Tja, dan kun je de spullen niet echt staan af te wassen, ik niet tenminste, zonder dat er collega’s naast me staan haha.