hi meiden, Wij hebben een autostoel van Cybex. We hebben de stoel nu naar voren gedaan omdat de kleine meer ruimte voor zijn benen wilde. Alleen voor het voorwaarts vervoeren zit er een veiligheidskussen bij. Ik vind het meer een blok. Wat een lomp ding is dat. Als hij dat ding om heen dan zie je alleen een klein koppie en een paar handjes er bovenuit komen. Hij vindt het zelf om maar niks dat hij zo weinig met zijn armen kan. Met de vijfpuntsgordel kom hij nog iets vasthouden om mee te spelen. Mijn man zegt dat zo'n blok veel veiliger is dan een vijfpuntsgordel. Ik heb zelf wat opgezocht op internet en uit onderzoek blijkt dat er recente tests zijn dat bij een impact het blok losschiet. Het verschilt een beetje hoe experts er op reageren. Maxicosi stopt met die dingen produceren en cybex niet. Andere experts zijn ook wisselend. Mijn gevoel zegt dat een vijfpuntsgordel veilig genoeg is en voor lange ritten kan de kleine ook nog iets vasthouden. Tot nu toe vindt hij het maar niks. Maar ja, als het écht veiliger is, moet het wel. Wie van jullie is bekend met zo'n ding? Wat vind jij: veiligheidskussen of vijfpuntsgordel en waarom?
Ik had ook begrepen dat een 5puntsgordel veiliger is. Als je kind het zelf ook niet prettig vind, zou ik een andere stoel kopen.
Wij hebben een Cybex Pallas. Ik ben er erg tevreden over, dat blok is idd een lomp ding, maar dochter heeft er absoluut geen problemen mee. Heb ook eerst getest zonder het stoeltje in de auto te zetten. Ze vond het gelijk prima, zo'n ding ervoor. Deze stoelen komen erg goed uit de veiligheidstesten. Verbaast me dus, dat de blokken los kunnen schieten. Je hebt ze toch vast in de gordel (strak aangetrokken) Of gaat dit om een ander merk. Is hij nog erg klein voor zijn leeftijd? Hier zit ze er nl. super in.
Nee, niet erg klein. Hij is gemiddeld. ZL is een heel beweeglijk mannetje en hij wil wat in zijn handen hebben. Eventjes gaat het wel goed, maar na een half uur begint hij te jengelen. We hebben een cybex Sirona. Deze testen zijn zeer recent. Cybex blijft achter haar standpunt staan dat zo'n blok veiliger is. Experts op dit gebied zeggen dat ze dit heel serieus nemen en dat consumenten het ook heel serieus moeten nemen, maar dat ze verdere testen nog afwachten voordat ze het definitief afraden. Uitde test bleek ook dat door de klap de druk op de buik en ribbenkast veel hoger is dan met een vijfpuntsgordel en dat hiermee de kans op inwendige bloedingen veel groter zijn. Ik schrok hier best van. Andere autostoel kopen vind ik ook zo wat. Deze kostte €500,- en dat was een behoorlijke uitgave. Mijn man heeft nu de riempjes er weer in gedaan en de stoel wel naar voren gedraaid. Kijken hoe dit nu gaat.
@grasspriet84 als je de pallas en de sirona vergelijkt met elkaar. lijkt het erop dat die blok bij de sirona een stuk hoger zit vergeleken de pallas. hier kan dochter gewoon wat in haar handen hebben. die test zijn me helemaal ontgaan. wel een test voorbij zien komen van een goedkoper merk waarvan die veiligheidsbeugel niet veilig was. maar niets gehoord over de cybex. Deze stoelen zijn ook al +/- 10 jaar op de markt. wel vervelend hoor!
Ik heb die stoel even gegoogled, maar ik moet zeggen dat hij er ook oncomfortabel uit ziet met dat blok ervoor. Kan je ook gewoon de 5-puntsgordel nog gebruiken voorwaarts, of moet dat blok gebruikt worden? Anders zou ik dus gewoon de 5-puntsgordel gebruiken. Of toch nog achterwaarts vervoeren, als dat net wat prettiger zit.
In de winkel dacht ik: als hij er aan toe is, zal dat blok vast goed zitten... niet dus Manlief heeft de stoel nu naar voren en de riempjes er weer in gedaan. kijken wel even hoe het nu gaat. Ik vertrouw de riempjes wel. Anders zouden ze bij andere merken toch ook alleen maar blokken verkopen als dit écht veiliger was dan riempjes? @Meisje93 ik zie inderdaad een groot verschil! Deze stoel heb ik dan weer niet in de winkel zien staan. Jammer
Wij hebben deze stoel ook! Onze zoon zit nog achteruit, en vind dit nog prima! Het nadeel van voorwaarts de riempjes gebruiken is dat je hem niet meer kan draaien, maar als hij dit prettiger vind prima toch! Dat blok is inderdaad lomp, wij hebben bij onze dochter eerst een handdoek onder haar billen gedaan zodat ze wat hoger zat, zag er idd niet uit klein koppie boven een blok uit Maar later vond ze het prima! Is ook een kwestie van wennen, als we dit hadden geweten hadden we ook een andere stoel gekocht.
Onze oudste zit ook in een Cybex (Juno). Voor de jongste wilden we ook zo'n stoel kopen, maar die vond het kussen maar niks. Voor hem dus maar een groep 1 stoel met 5-punts gordel gekocht. Ik denk dus idd dat het per kind verschilt of hij/zij het fijn vindt zitten. Als hij het nu niet fijn vindt, zou ik 'm nu nog gewoon met de gordels vervoeren. Wellicht gaat het beter als hij groter is. Maar ik heb ook het idee dat vooral de veiligheid je niet helemaal lekker zit, dus dan zou je gewoon voor een andere stoel moeten gaan.
Heb je toevallig een link van die test? M'n vriend wil ook z'n blok autostoel maar ik absuluut niet! Lijkt mij zo niet handig en onveilig!
Niet meer kunnen draaien klopt. Alleen heeft manlief het systeem gemanipuleerd dus get kan nu wel Een handdoek onder zijn billen is ook een idee. Had je dan de verkleiner eruit?