Dochter van 8.5 maand verwend?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Pien120213, 22 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pien120213

Pien120213 Actief lid

22 okt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik heb een nieuw onderwerp aangemaakt. Er zijn wel soortgelijke onderwerpen/problemen, maar niet helemaal hetzelfde als de mijne, vandaar. Het gaat wel een beetje een lang verhaal worden.

Mijn dochter is nu 8.5 maand oud. Ze krijgt borstvoeding. Dit kolfde ik af en gaf dit uit de fles (ik werk namelijk 4 dagen per week). Zo nu en dan kreeg ze ook gewoon de borst. Slapen ging ook best goed. Om 20.00 uur ging ze naar bed en rond 3.00-4.00 uur werd ze wakker. Ik nam haar dan bij me in bed en gaf haar de borst. Na ongeveer 20 min viel ze weer een slaap en legde ik haar weer terug. Soms werd ze tussendoor wel eens wakker, maar ik gaf haar d'r speentje en dan sliep ze fijn weer verder. Ze werd tussen 6 en 7 uur weer wakker. Ik naam haar dan bij me en sliepen we samen nog een uurtje door.

Ik had voornemens af te bouwen met kolven en dacht dat de nachtvoeding ook wel binnenkort zou stoppen. Nou mooi niet, alles is ineens veranderd!! Van de ene op de andere dag. Dit begon ander halve maand geleden. Ineens wilde ze de fles niet meer!! Wat we ook probeerde, ze wilt het echt niet!! Een andere fles, van het lepeltje, (tuit)bekertje niets maar dan ook niets helpt!! Ook d'r speen wil ze niet meer! En slapen is helemaal een ramp geworden. Ze wordt nu om het uur wakker. Omdat ik de borst in bed gaf, gebeurde het dat de ene voeding de andere zo snel opvolgde dat ze dan de hele nacht bij me bleef slapen.

Het lijkt nu steeds erger te worden, want ik probeer haar vaak (het lukt helaas niet altijd) terug te leggen in haar eigen bed. Maar binnen een half uur sta ik er weer. Ook heb ik geprobeerd de voedingen dan maar in haar kamer te geven, op een kleine stoeltje. Maar dan zit ik de hele nacht in haar kamer en ook dit werkt voor geen meter. Ik weet namelijk niet wat ik anders moet doen om haar weer te laten slapen. Ik weet ook niet of ze nu wakker wordt omdat ze de schade inhaalt omdat ze overdag geen melk heeft gehad (omdat ik er niet ben) of omdat ze gewoon bij me wil zijn. Als ik haar bij me neem, slaapt ze wel beter. Heb ik haar nu de afgelopen andere halve maand verwend?

Op advies van het CB heb ik haar 'laten huilen'. Ik bleef erbij, maar haalde haar niet uit bed. Dat werkte dus niet, want ze werd daar op een gegeven moment zo driftig van, dat ze gewoon moest overgeven. En na 1 uur en 40 minuten heb ik het opgegeven. Dit heb ik 2 keer volgehouden, maar ik vind het verschrikkelijk en ik ken haar zo goed, dit werkt gewoon niet bij haar.

Is dit een fase of heb ik haar verwend? Hebben jullie dit ook meegemaakt? Zo ja, hoe lang heeft het bij jullie geduurd voor je kindje weer in zijn/haar eigen bed (goed/normaal) ging slapen? Hebben jullie tips voor mij, zonder haar te laten huilen? Hoe kan ik haar weer aan de fles krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,
    Een wanhopige en verdrietige moeder

2. meid1987

meid1987 Fanatiek lid

20 mei 2010
    3.789
    1
    36
    Nou verwend? Ik denk het niet.. Elk kindje heeft periodes van verlatingsangst..
    Mijn dochter slaapt ook wel eens dagen bij ons in bed, wel proberen we altijd eerst in dr eigen bed, en anders legt mijn vriend haar over als ze slaapt.
    Maar het komt ook wel voor dat ze gewoon paar nachten bij ons in bed slaapt.. Ik geef er gewoon aan toe.
    Ik heb er geen problemen mee dat ze bij mij in bed slaapt. Er komt een tijd dat ze het niet meer wil, en tot die tijd geniet ik er gewoon lekker van!
    Wat anderen ervan vinden moeten zij weten... :)

3. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Je kindje is 8,5 maand oud en nu veel bewuster bezig met drinken, spelen, gaan slapen, alles! Dus gaat ze ook voorkeuren ontwikkelen en ja dan is bij mama knus aan de borst drinken wsl voor haar veel fijner dan die fles. In deze periode kan ze ook veel angstiger zijn en een tijdje moeite hebben met alleen slapen. Echt geen goed moment om nu juist meer afstand te creeeren. Ze heeft je nu nodig en verwennen op die leeftijd is echt onzin. Ik weet het nog precies van mijn dochtertje. Ik was toen zo blij dat ik de borst kon geven. Dan kalmeerde ze, sliep ze ook makkelijk weer verder. Was een kwestie van enkele weken geduld en daarna ging ze weer als vanouds rustig slapen 's avonds en werd ze niet meer bang en huilend wakker midden in de nacht.
    Wat is de reden dat je bijna alles kolft? Je kunt toch gewoon live voeden als je bij haar bent en kolven op het werk? Na 9 maanden kunnen je borsten er ook aan wennen om op sommige dagen wel "geleegd" te worden en andere niet. En dan natuurlijk wel de ochtend- en avondvoeding op die dagen live geven. Ik werk zelf ook 4 dagen en de eerste weken dat ik niet meer kolfde op het werk is het echt wennen (rustig afbouwen met kolven op t werk) maar het kan prima.

4. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    8,5 mnd...dat kunnen de eerste tekenen van verlatingsangst zijn en is een fase. En daarna met 10mnd ongeveer de 2e fase van verlatingsangst ;).

M'n zoontje heft hier erg veel last van gehad. Hij krijgt echter geen bv. Maar wilde ineens 's avonds en 's nachts bij mij of m'n man zijn.
    Brullen alsof de oorlog was uitgebroken ;).
    Ik heb 'em niet laten huilen maar gegeven waar hij om vroeg.
    Dus lekker veel met hem geknuffeld, uit het 'drama' gehaald dus lekker naar beneden even bij me op schoot getroost en daarna weer terug naar bed.
    Kindjes hebben hun ouders in deze moeilijke fase echt nodig. Tis voor de ouders een moeilijke fase, maar ook voor de beebjes :).

Lampje staat 's nachts aan in een kamer naast hem. Dat kan ook helpen.

En hij slaapt sinds 2 weken weer super, is weer helemaal de oude!! (sterker nog, slaapt na deze ontwikkelings-fases veel beter!!! ;))

5. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Jaaaaa herkenbaar. Wij hadden dit ook een weekje geleden. Ook overdag wilde ze alleen maar op schoot. Even in de box.....nou echt niet. Heeft een paar dagen geduurd en nu is het weer normaal.

6. Pien120213

Pien120213 Actief lid

22 okt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Meid1987, de keren dat ze in haar eigen bed slaapt, slaapt ze dan goed? Of heeft ze echt de voorkeur om bij jullie in bed te slapen?

@Zweden, ik kolfde altijd af omdat ze dan gevoed kan worden als ik er niet was. Als ik zelf thuis was gaf ik ook wel eens live. Ik wilde dat ze nu en dan over ging op Nutrilon, maar dat gaat dus niet als ze het flesje weigert. Kolven doe ik nu dus ook niet meer. (heerlijk hoor dat ik dat niet meer hoef te doen).

@Zonnestraal77, hoe lang heeft deze 'fase' bij jullie geduurd?

7. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij hadden ook zo'n periode vanaf ruim 8 maanden. Dit was echt een fase bij ons maar duurde wel een aantal weken.
    Ik vond het een pittige periode, was in de nacht vaak enorm overstuur en wist af en toe niet meer hoe ik haar kon troosten.
    Ik heb ervoor gekozen om geborgenheid te geven door haar bij me te nemen als ze echt overstuur was en evt de borst. Na deze periode kon ze weer makkelijk in slaap vallen, sliep ze weer langer en werd ze snachts een enkele keer of helemaal niet meer wakker.
    Hier raakte ze in haar bed ook overstuur tot spugen aan toe.

8. Pien120213

Pien120213 Actief lid

22 okt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben blij dat ik niet de enige ben. Ik heb werkelijk niets aan de adviezen van het CB. Ik krijg daar namelijk advies volgens het boekje. Heel fijn, maar ieder kind is anders en heeft een andere gebruiksaanwijzing. Iedereen in mijn omgeving doet zo dramatisch over het feit dat ze dus af en toe bij me slaapt. Volgens iedereen is ze nu eraan gewend en is de enige manier van het 'afleren' haar laten huilen. Ook zegt iedereen dat ik haar gewoon 2 dagen helemaal de borst niet meer moet geven en dat ze dan wel aan de fles MOET. Maar je piept wel anders als je thuis rond lopen met cupje Lolo Ferrari en een jankende kind met honger. Door zulke adviezen (hoe goed ze ook bedoeld zijn), twijfel ik aan mezelf. Ik denk dan dat ik gewoon zelf zwak ben.

9. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Je moet toch je eigen gevoel hierin volgen want hier zijn de laatste tijd zoveel topics over geopend en iedereen zegt wat anders. Wij hebben deze fase uiteraard ook meegemaakt en met hele korte tussenpozen duurde die tot 13 maanden, een moeilijk tijd dus. Ik gaf geen borstvoeding dus bleef altijd met de fles in zijn kamer en gelukkig sliep hij daarna altijd tot de ochtend of werd om 06 even wakker en sliep dan zelf weer in. Behalve het extra voeden verder vrij rustig.

Om het uur huilen dan zou ik het niet weten, dan kan het geen trek meer zijn dus of juist wel:(. Maar overdag geen melk omdat je er niet bent? dus afgekolfd in een fles op de opvang? Hoe eet ze verder overdag? meer brood/pap aanbieden, extra aardappel? zodat ze langer verzadigd is?

Ja dan zoekt ze misschien inderdaad jou geborgenheid dus dan laat je haar toch bij je slapen? Ikzelf kon dat niet want hij bleef altijd in bed naast ons onrustig stuiteren en bewegen dus ik vind het niks een kind bij me in bed, was ook bang dat ik op hem terecht zou komen, we hebben dan ook traagschuim maar goed.

Moeilijk dit maar het zal echt wel rustiger worden maar leuk is het niet.

Sterkte, Charlie

10. Pien120213

Pien120213 Actief lid

22 okt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Charlie007, Nee, ze krijgt overdag helemaal geen melk. Ze wil de fles niet en drinkt dus alleen uit m'n borst melk. Dat kan alleen ik haar geven natuurlijk. Dus 's ochtends krijgt ze de borst en daarna pas rond 18.00 uur weer. En ze eet verder geen grote hoeveelheden overdag. We proberen zoveel mogelijk te geven, maar ze heeft nog wel die melk nodig denk ik? Het blijft speculeren en dat maakt het zo moeilijk allemaal.

11. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    De fase rond 8-9mnd duurde 2 weken en de fase rond 10-11mnd ook 2 weken.
    Tandjes tussendoor ;).

Rond 9 maanden maken hun hersentjes een enorme ontwikkeling door. Ze krijgen dus ook een geheugen. Kunnen zich dingen gaan herinneren.
    Als ze dan 's nachts wakker worden in het pikkedonker raken ze in paniek, waar is papa en mama?!?!?!?! En, dus paniek en ontroostbaar huilen.

Als je dan toegeeft en dus veel knuffelt, dan leren ze geborgenheid en veiligheid.
    Laten huilen heeft in deze fase geen zin. (in andere fases misschien wel, dat weet ik niet). Dan leren ze namelijk alleen maar onveiligheid.

12. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Dan denk ik dat ze overdag wel wat meer kan hebben want op deze leeftijd zitten ze toch nog op 2 1/2 fles/voeding of zelfs 3 melk momenten per dag? plus groente en fruit en boterhammen/pap? Schema: boterham en bv, of pap van bv, fruithap, boterham plus halve bv, tussendoortje om 15:00 uur of melkvoeding, warm eten en 19:00 laatste voeding? Wat eet ze dan wel?

Ja je moet kijken waar het aan kan liggen ook. Voeding gaat ze nodig hebben voor de sprong, het is een mentale maar ze gaan zich ook klaarmaken voor het fysieke, de kracht om zich op te trekken etc. Dus dat ze tijdelijk meer melk en voeding nodig hebben is een ding waar ik wel aan zou denken, en dan ten tweede de geborgenheid en warmte. Maar misschien heb ik het verkeerd hoor, het is al even geleden hier maar die van mij lustte wel wat :D ha ha....en 'snachts :(

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    Ze krijgt overdag dus 2 voedingen?En wil nu niet de fles? Dan zou ik wel tijdelijk wat vaker voeden overdag (wanneer je thuis bent)want dat is niet heel veel wat ze dan uiteindelijk binnenkrijgt qua melk
    Je kan op deze leeftijd ook een bakje griekse yoghurt geven trouwens, ter vervanging van een voeding, als jij er niet bent

14. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Maar geef je ook andere voeding dan melk? Groenten, fruit, brood?
    Want op deze leeftijd wordt melk minder belangrijk (stilletjesaan). Misschien heeft ze idd honger of mist ze gewoon jouw borst overdag. Maar als het honger is dan zou ik zorgen dat ze als ze de fles niet neemt gewoon ook andere dingen krijgt. Je kan ook melk (poedermelk) in fruit mengen, zo krijgt ze ook nog wat meer binnen.
    Heb je al fysieke oorzaken kunnen uitsluiten? Tandjes? Want haar speentje wil ze ook niet.

15. Pien120213

Pien120213 Actief lid

22 okt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    We bieden haar natuurlijk van alles aan te eten, maar ze is altijd geen grote eter geweest. Baby's uit onze omgeving die net zo oud zijn als haar eten veel meer als haar. We krijgen er alleen niet meer in. Ze eet in de morgen (na de bv) een halve broodje met wat yoghurt (yoghurt zijn echt muizenhapjes zo weinig). Tussendoor fruit of een koekje, maar met het koekje speelt ze alleen maar en fruit eet ze misschien 4 muizenhapjes. Tussen de middag weer een halve boterham/pap. Beide eet ze weer weinig. Tussendoor weer yoghurt/koekje/komkommer. En dan savonds groentepotje (die maak ik zelf met extra veel aardappels).Hiervan eet ze denk ik 3 grote eetlepels. Als toetje yoghurt of vla. Ook hier eet ze weer weinig van. Voordat ze naar bed gaat geef ik dan weer bv.

Ik moet zeggen dat ze steeds meer eet, het was eerst nog minder. Ze wil het liefst de hele dag aan mijn borst hangen en heeft verder weinig interesse in vast voedsel.
    Toen ze nog een flesje kreeg maakte ik mij hier niet zo druk om, want ze groeide verder goed. Ze is zelfs langer als gemiddeld, dus hetgeen ze kreeg was voor haar voldoende om te groeien. Maar nu haalt ze naar mijn idee die schade dus snachts in. En inderdaad ik denk dat het dan honger, verlatingsangst, groeifase en tandjes zijn (ze heeft nu 4 tandjes). Als ik echter de duur vergelijk met jullie zit hier wel een groot verschil in. Bij ons is het nu al 6 weken zo, dus met 7 maanden al begonnen

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    Als je kv geeft is dat idd zo.(dat melk minder belangrijk wordt).
    Maar als je bv geeft blijft dit in principe het eerste jaar de belangrijkste voedingsbron. Ook als je kindje lekker mee eet (brood grodnte fruit), dan nog is mamamelk onbeperkt te drinken :)

Deel Deze Pagina