eropuit met je kindje: uit ritme?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by sunnyke, Aug 11, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sunnyke

sunnyke Actief lid

Jun 20, 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hoi,

ik ben altijd nogal een angsthaas geweest als het ging om het loslaten van de regelmaat/structuur bij mijn zoontje :) Ik werd er zelf dan op voorhand zo zenuwachtig van dat hij dit waarschijnlijk haarfijn aanvoelde en hierdoor ook heel onrustig werd...
    Ondertussen is ons mannetje al 11 maanden, en vindt mijn vriend dat het nu wel eens tijd wordt dat we er een dagje op uit trekken (bv dierentuin/lange wandeling). Op zich ben ik er ook wel echt aan toe, maar ons zoontje is altijd zo nieuwsgierig dat hij bijna niet in slaap valt in de buggy en hierdoor overstuur raakt.
    Thuis in zijn bedje slaapt hij 2 dutjes, telkens minstens 2u of zo.

Nu ben ik wat bang dat hij ontregeld gaat raken als we zijn gewoontes doorbreken, want hij heeft zijn slaap duidelijk nog echt nodig overdag... Ik heb dan bijna het gevoel dat ik hem tekortdoe:(

Misschien overdrijf ik wel helemaal, maar had graag gewoon even jullie mening gehoord!

Alvast bedankt!
    Sunnyke

2. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

ene kindje is er gevoeliger voor dan de ander.
    wat ik doe als we een dagje weg gaan, smorgens extra vroeg eruit halen, uur of 7 a 8, dan drinken en eten en dan gewoon meteen weer in bed stoppen, dan rond 10 a half 11 er weer uit, in de auto en onderweg wat drinken en eten geven.

meestal red ze het dan wel heel lang, in de apenheul is ze op het einde wel gewoon in slaap gevallen, maar bij de auto was ze weer wakker tot aan huis (slaapt amper in de auto, reis van limburg naar huis met caravan was 5 uur, ze heeft 30 min geslapen)

3. tulip

tulip Niet meer actief

hier iemand die zweert bij RRR (net als jij dus;)) maar...... daarom is het juist niet erg als je het af en toe eens anders doet, zeker als je kindje al tegen een jaar loopt. Ik deed het ook niet vaak, maar toen ons meisje 8 maanden was zijn we naar de efteling geweest. Ze sliep normaal 2 1/2 uur s ochtends en 2 uur s middags. Nu een half uurtje in de wagen. En... we hebben een geweldige dag gehad. Ze was heel gezellig door de afleiding. De volgende dag weer keurig in mama's ritme.;)

veel plezier. :D

4. mommy1983

mommy1983 VIP lid

Mar 30, 2009
    12,507
    5
    38
    Ik denk dat je het best wel kun proberen en misschien raakt ie uit zijn ritme voor een dagje is het echt geen ramp hoor. Volgende dag gewoon weer lekker thuis.]
    Sem slaapt ook nooit in de kinderwagen/buggy ja soms 20 min ofzo als ik die week gewoon lekker thuis ben geweest is er niets aan de hand en is het een vrolijk kind en kan die gerust heel de dag wakker blijven.
    Wij gaan geregeld een dagje weg met sem.

5. mamasim

mamasim Actief lid

Mar 8, 2009
    255
    0
    0
    Hoi,
    ik ben ook zo'n structuurmiep, hoor. En ook bij mij heeft het een hele tijd geduurd voor ik het aandurfde om echt een dag op pad te gaan. En nog steeds zorg ik dat mannetje als het even kan 's ochtend voor we weg gaan nog een dutje doet (gelukkig slaapt hij ook goed in de auto).
    Maar het is net als Tulip al zegt; Je kindje zal waarschijnlijk gewoon genieten van alle afleiding en indrukken en kan die avond en de volgende dag gewoon weer in mama's ritme.
    Misschien zal hij wat extra vermoeid zijn, of wat hangeriger, maar daar kom je ook wel weer over heen.

Natuurlijk moet je er zelf ook wel zin in hebben en zien zitten. Maar ik denk dat je achteraf echt blij zult zijn als je het gedaan hebt. Het is ook heel waardevol om zulke leuke dingen met je kindje te kunnen delen!

6. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Die van mij is al anderhalf en ik durf het nog steeds niet echt :)
    's Avonds gaat hij wel eens (veel) later naar bed als we op visite zijn of zo, maar dat middagslaapje is heilig.
    Nu gaan we binnenkort een dag met 'm naar de dierentuin, maar ik zie mezelf daar al helemaal met een oververmoeid brullend kind in de buggy rondlopen :) 't Zal mij benieuwen...

7. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Ik vond dit ook heel moeilijk en begin er nu wat makkelijker in te worden. We gaan nu weg als hij normaal zijn dutje doet en dan slaapt hij in de auto. Als we ergens zijn, blijven we gewoon geen uren en uren en moet hij af en toe uit de buggy. En dan op de terugweg nog een dutje in de auto en dan niet te laat anders slaapt hij 's avonds niet meer. Zo kun je toch ongeveer in hetzelfde ritme blijven.
    Nou moet ik zeggen dat het ritme meestal wel een paar dagen ietsje anders is, maar hersteld zich weer vrij snel.
    Succes en vooral geniet er van!
    Voor jullie kleine alleen maar leuk om een iets anders te doen.

8. Seilenna

Seilenna Actief lid

Sep 9, 2007
    442
    0
    0
    Flevoland
    Ik ben ook redelijk gebrand op rust en regelmaat, maar vind (inmiddels) ook dat we wel iets makkelijker moeten worden.

Een maand geleden dus ene dagje Artis afgesproken met vrienden. Het ging super!! Normaal slaapt Linde van 13 tot 15/15.30. Nu zijn we om 10.30 gaan rijden, heeft ze een klein uurtje in de auto geslapen en verder niet!
    Door alles wat er te zien was, hield ze het goed vol! Wel even een tijdje met speentje en knuffeltje in de buggy gehangen.

Pas tijdens het eten werd ze ellendig van de slaap!
    Wat mij betreft voor herhaling vatbaar!

Veel plezier!;)

9. sunnyke

sunnyke Actief lid

Jun 20, 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hoi,

wel een geruststelling om te horen dat ik niet de enige ben die er wat paniekerig over doet, hihi, en ook wel een geruststelling dat het ook niet onoverkomelijk is!
    We zullen het inderdaad gewoon eens moeten uitproberen, en ervoor zorgen dat hij de dag nadien toch weer wat slaapschade kan inhalen in zijn eigen bedje. Momenteel hebben we vakantie, dus is het ook geen ramp als hij erna wat ontregeld is.
    Het weer zit alleen niet echt mee, hopelijk komt het er volgende week wel van!

Bedankt meiden!

Sunnyke

10. mirell

mirell VIP lid

Jul 17, 2007
    15,021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ben ook een controlle freak wat rrr
    en dan te bedenken dat ik 13 uur ga vliegen met ons meisje
    ik ben nu al nerveus
    en weet dat ik dit los moet laten

11. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ik ben er ook nooit dol op maar soms moet je gewoon gaan. Ik zorg er wel altijd voor dat we op een dag gaan waarbij ik de dag erop vrij ben. Als het dan minder gaat is het geen ramp want de volgende dag hoeven we toch niks. Dit geeft mij altijd net wat meer rust.

12. Storm

Storm Niet meer actief

Wij hanteren op de dagen thuis ook een redelijk vast slaapritme. Mijn zoontje slaapt ook niet snel in de wandelwagen of auto, maar soms is het niet anders.
    Mijn broer en zus wonen allebei over ver, dus soms moeten we wel.
    Toen hij nog heel klein was had hij nog wel eens moeite met die dagen, maar het gaat steeds beter en tegenwoordig merken we geen verschil. Als ze echt bekaf zijn vallen ze wel in slaap hoor. Ook al is het maar een turboslaapje van 30 minuten.
    Wij laten hem bij thuiskomst dan gewoon even zijn gang gaan. Nog even spelen en dan het gewone ritme van de dag weer oppakken.
    Ik vind absoluut niet dat je hem tekort doet als je hem een dagje mee uit neemt, eerder het tegenovergestelde. Mijn zoontje vind de dierentuin en vooral ook de kinderboerderij onwijs leuk, zo klein als ie is.
    En je hoeft ook niet met een hele dag te beginnen.
    Weet niet of jullie een kinderboerderij in de buurt hebben, maar ga eens op uit tussen twee slaapjes door. Dan kun je het volgende slaapje misschien een beetje rekken, maar blijf je redelijk in het ritme van je kindje. Misschien dat je dan voor jezelf een beetje minder last hebt van de zenuwen. Het maakt mijn zoontje echt niks uit hoor als hij een uur later op bed komt.

Ennuh, niet alleen hele kleine kinderen kunnen vervelend/huilerig zijn hoor als je een dagje uit bent. Mijn schoonzus is naar ballorig geweest en was binnen anderhalf uur weer terug met een chagerijnige zoon van 6! (en daar was die van 8 dan weer boos om :D).

13. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik kan je nu onze ervaring vertellen... wij zijn ook enorm van de RRR. Maar nu terug van een weekje vakantie kan ik concluderen dat het geweldig is geweest. De ene dag gingen we de hele dag op stap en sliep Sam (wel weinig!) in de kinderwagen, de andere dag bleven we 's ochtends op de camping en sliep Sam zijn ochtendslaapje nog in de tent. De middag gingen we dan op stap. Vandaag is de eerste dag dat we weer thuis zijn. Hij ligt nu heerlijk in zijn eigen bedje te slapen. Soms was ie niet helemaal vrolijk omdat hij moe was, maar 's nachts sliep hij heerlijk de nachten door in de tent. We hebben wel strak het voedingsschema aangehouden op vakantie, maar daar kun je je vakantie ook wel omheen plannen.

Ik hoop dat het bij jullie ook zo goed gaat!

Groetjes,
    Josien

14. Mnq

Mnq Bekend lid

Jan 7, 2008
    822
    0
    0
    Hoi,

Hier ook zo'n regelmaat fanaat.
    Maar...ik laat het inmiddels wat los hoor. Laatst naar oom en tante geweest aan het strand en over de hele dag had ze maar een half uurtje geslapen iv de 4 uur van normaal (verdeeld over twee slaapjes) We hebben NUL last gehad van Léonie haar moeheid, ze had het alleen maar naar haar zin, slapen wilde ze gewoonweg niet. Wakker zijn was veel leuker.
    Gelukkig was ze de volgende dag gewoon weer in haar ritme en was er helemaal niets aan de hand. Wel zie je op de foto;s een bleke toet van slaapgebrek maar wat had ze het leuk!

Zondag gaan we naar de dierentuin en ik weet nu dat ik alles los moet laten, even geen ritmes en kijken hoe het loopt. Komt vast goed. Het is een ander verhaal, lijkt me, wanneer je veel dagen een wisselend ritme er op na houdt.

15. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wij gaan altijd gewoon, de slaap haalt ze wel weer in. Ze slaapt normaal van 11 tot 14 uur, maar als we een dagje weg gaan slaapt ze dan korter. (of helemaal niet) Ze slaapt de dag erna meestal lekker uit :)

16. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

Apr 16, 2008
    2,099
    0
    0
    Ik herken het wel hoor, ik heb nl. een dreumes die het vertikt in zijn buggy te slapen of in de auto, hij slaapt echt alleen in een bedje. Dus dat maakt wel dat je wat minder flexibel bent. Maar, als we eens een wat langer uitstapje maken dat houdt meneer het behoorlijk lang vol, zolang zijn aandacht maar geprikkeld wordt. Dus, ik zou gewoon eens een uitstapje in de buurt proberen, als het niet gaat ben je zo weer thuis. maar het valt vast mee!

17. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Ik hou ook van RR (rust en regelmaat) daar vaar ik zelf met mijn ms ook het beste bij.

Maar wij gaan wel dagjes weg nu ze bijna een jaar is. Vaak valt ze op de heenweg en later op de terugweg wel een half uurtje in slaap.
    Ik zorg dat wel dat er 1 of meerdere rustige dagen achteraan gepland staan zodat ze haar slaap goed kan inhalen.

Voor de rest is mijn meisje een kindje wat graag beweegt dus als we dinsdag naar de dierentuin gaan zorgen we ervoor dat we regelmatig even langs de speeltuin gaan zodat ze even lekker kan bewegen.

Voor de rest las ik dat iemand 13 uur gaat vliegen met de kleine, het is ons toen (met Kylian die toen 1 jaar was) reuze meegevallen.
    We hadden genoeg te knagen voor hem bij ons, konden met hem rondlopen en hadden nieuwe kleine speeltjes voor hem meegenomen.

Groetjes Anita

18. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier ook goed plannen bij dagjes weg, anders compleet overprikkeld kind.

Dus: hele handel klaarzetten en na het slapen meteen weg.
    Dan hebben we gemiddeld 3,5 uur voordat zoon ECHT weer moet gaan slapen. Dat doet hij gelukkig in de auto. Gelukkig is Nederland klein.:D

Hoe ouder hij wordt, des te beter het gaat.

19. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

wij zijn er vrij makkelijk in. We gaan altijd weg als Ties net wakker is, en hij slaapt dan weer in de auto (meestal, niet altijd) of in de buggy. als we de buggy plat leggen, een mutsje over zijn ogen trekken en over hobbelig terrein gaan lopen valt Ties meestal wel in slaap.

dagjes efteling, dierentuin enz zijn hier een groot succes. wél houden we de avond en de dag daarna altijd rustig.

20. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier blijft Thirza steeds ontregeld raken van dagjes weg. Ter plekke gaat het steeds beter en hebben we steeds minder last van een jengelig kind: ze vindt het zelf ook leuk om nieuwe dingen te zien en te doen.
    Ze slaapt die dagen alleen niet, enkel als ze echt heel moe is, dat ze eens in de auto in slaap valt en 30-45 minuten slaapt, tegen normaal overdag nog 3 uur van 1-4 's middags.
    De dag of dagen erna is ze dan echt van de regel, wat betekent dat ze 's nachts slecht slaapt, (vaak wakker), overdag moe en jengelig is, (maar wel haar gewone middagdut doet), slecht eet (wat ook niet helpt bij het slapen 's nachts en overdag vrolijk zijn, want dan heeft ze natuurlijk honger).
    Tja, Thirza is gewoon erg gemakkelijk overprikkeld. Ben altijd jaloers op die moeders met kids die midden in de dierentuin ofzo even heerlijk gaan slapen in de buggy. Zal Thirza noooooooit doen.
    Maar goed: het is ook goed voor d'r als ze went aan andere situaties en daar wat mee om leert gaan. Als we het nu niet zouden doen, zou ze straks zo oud zijn dat ze zo ontzettend gewend is aan thuis zijn, dat het om die reden weer drama wordt om erop uit te gaan...

Wat iemand al zegt: begin eens met een middagje of ochtendje, (en dus maar 1 slaapje overslaan), en als dat na een paar keer goed gaat, breid je dat eens uit naar langer...

Share This Page