Snelle leerling

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door joyce86, 9 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joyce86

joyce86 Fanatiek lid

27 jan 2010
    3.024
    138
    63
    NULL
    noord brabant
    #1 joyce86, 9 jan 2012
    Laatst bewerkt: 9 jan 2012
    Onze dochter is nu 16 maanden en snapt alles behoorlijk goed, ook is ze snel met praten.
    Ze zegt nu al drie woorden achter elkaar bv: mama schoen aan, oma appel ete.
    Niet precies de goed uitspraak maar ze zegt t wel duidelijk.
    Ook geeft ze al aan als ze gepoept heeft. En omdat ze veel snel snapt luistert ze ook heel goed. Ze loopt sinds ze 1 jaar is.
    Ze kan alle lichaamsdelen aanwijzen en benoemen.

Maar nu verwacht iedereen ook heel veel van der, ze heeft een neefje van 3 maanden ouder en als ze samen zijn is mijn dochter altijd de klos, als ze samen met het zelfde willen spelen en neefje begint te huilen (doet ie best vaak) omdat mijn dochter het heeft moet zij het afgeven omdat ze dat volgens hun beter snapt. Neefje loopt nog niet en zegt ook bijna niets.

Zo wilde mijn ouders een dvd voor der kopen in het engels van een of ander iets omdat ze dat ook snel zou oppikken en dan kom ze basis woordjes engels leren.....

Enzo nog veeeeeel meeeer. Ik neem het altijd voor mijn dochter op en ga tegen iedereen in, laat mijn kleine meisje ook gewoon klein zijn!!! Maar ik ben er natuurlijk ook niet altijd bij. Ze is pas 16 maanden! Ik word hier soms heel verdrietig van omdat ze wel veel snapt maar echt niet alles!! Ik heb dit al meerdere malen gezegd. Maar vooral als ze samen is met haar neef moet ze de grote meid spelen.

Zoo dit lucht ff op!

Nog meer mensen die dit zo ervaren of tips hebben?

2. Krissa

Krissa Bekend lid

16 mei 2007
    585
    0
    0
    Sittard-Geleen
    Hoi Joyce,

We hebben hier ook echt een bij de handje, hij spreekt ook echt wel duidelijk en weet ook alles wel duidelijk te maken etc. AL is hij nu 2,5 jaar. Op het CB stonden ze elke keer weer versteld. Maar wij hebben het geluk dat hij klein voor zijn leeftijd is en de mensen hem dus jonger schatten. Het wordt daarom wel gecompenseerd waardoor hij voor zijn leeftijd redelijk normaal wordt behandeld.

Ik zou gewoon zeggen dat ze nog zo jong is en zeker met haat neefje samen dat ze samen met leren spelen en delen. Dus eerste ene mee laten spelen en 5 of 10 min later de andere en dan weer wisselen. Vaak pakt een van de twee in de tussentijd iets anders om mee te spelen en lost het zich zo op.

Verder valt er helaas weinig aan te doen en moet je zelf al genoeg opletten dat je niet teveel van ze verwacht.

Heel veel succes en misschien heb je hier iets aan.

Groetjes,
    Krissa

3. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik zou ook goed opletten dat je (en in jou geval,vooral anderen) haar niet te veel cognitief stimuleren (door dvd's, en andere 'hoofd' dingen). Vraag je ouders een mooie doos verf of krijtjes voor haar te kopen, zodat ze lekker creatief aan de slag kan.
    Tv kijken is sowieso niet gezond voor zulke kleine kinderen, dat kan je ook als argument gebruiken.

Kinderen van 16 mnd. (en ook van 19 maanden) kunnen nog niet delen (al lijkt dat misschien soms wel zo) je kunt dat nog niet van ze verwachten. Het is dus inderdaad niet eerlijk dat jou dochtertje 'de klos' is. Daarbij leert men je neefje dat hij alleen maar hoeft te huilen en dan het speeltje krijgt. Lijkt mij geen goede manier van opvoeden.

4. Krissa

Krissa Bekend lid

16 mei 2007
    585
    0
    0
    Sittard-Geleen
    bloembloem,

Met samen spelen, samen delen bedoel ik dan ook dat je ze het moet leren. Op deze leeftijd begrijpen ze het inderdaad nog niet maar door het als ouders te doen en te zeggen pakken ze het na verloop van tijd als iets normaals op zonder het werkelijk te begrijpen.

Dus zeggen nu mag jij even spelen, na verloop tijd afnemen en daarbij zeggen dat x er nu mee mag spelen en dat het andere kind daarna weer mag. Bij mijn zoontje werkt het, hij brengt nu zelf speeltjes naar zijn zusje zonder te begrijpen wat hij precies doet.

Hier gaat het denk ik dus ook eerst om de ouder die het voor moeten doen. Dan volgen de kinderen later vanzelf wel.

Groetje,
    Krissa

5. Karoke

Karoke Niet meer actief

Ons zoontje is vrijwel even oud en ook een echte snelle jongen, maar je ergernissen herken ik niet echt. Hij heeft een neefje van 3 weken ouder, die is een stuk minder snel, maar het "voordeel" is dat hij een heel stuk groter is. Misschien trekt het dat nog enigszins recht. ;)

Ook heeft hij een neef van 7 maanden ouder, die ook weer minder snel is (ons ventje is qua algemeen niveau al een stuk verder), maar ook hier weer geen voortrekkerij of wat dan ook.

Wel verwachten ze wel eens dat hij dan maar alles begrijpt, maar ik denk niet dat onze mups daar hinder van ondervindt. Als hij het ergens niet mee eens is of iets niet eerlijk vindt, dan laat hij het echt wel horen en grijp ik in indien nodig.

Mocht iemand voor hem een dvd willen kopen of wat dan ook, dan zal ik een keer uitleggen waarom ik dat niet wil. Komt het dan nog een keer naar boven, zal ik er niet meer echt op reageren, slechts kort aangeven dat ik het niet wil. Kopen ze hem dan alsnog, dan zal hij ongebruikt in de kast komen te liggen. ;)

Wat betreft samen spelen, samen delen: in mijn ogen komt dat "vanzelf" als ze het goede voorbeeld krijgen. Als puk en een neefje (of ander kindje) hetzelfde speeltje willen, kunnen ze het lekker zelf uitvechten. Pas als er echt bruut gedaan wordt of wat dan ook vind ik dat je tussenbeide moet komen, maar dat is hier nog nooit voorgekomen. En meestal is het ook zo bekeken. ;)

Neemt niet weg dat het erg vervelend voor je moet zijn, TS, geen enkel kindje hoort voorgetrokken te worden of de klos te zijn. :(

6. Alita

Alita Niet meer actief

Hier ook zo`n bijdehandjes!!!

Maar ik vindt nu net dat zij daarom maar moet inleveren...ik denk dat jij als moeder en de omgeving moeten oppassen dat je haar niet teveel ophemelt en haar idd gewoon laat zijn.....juist nu moeten ze nog niks en laat ze daar vooral van genieten vindt ik!

7. joyce86

joyce86 Fanatiek lid

27 jan 2010
    3.024
    138
    63
    NULL
    noord brabant
    #7 joyce86, 9 jan 2012
    Laatst bewerkt: 9 jan 2012
    @cindy dat vind ik dus ook, maar mijn familie is degene die der nog meer stimuleren en pushen. En ik heb al honderd keer verteld dat ze nog maar 16 maanden is en lekker klein mag zijn!

Ze zijn ook wel heel trots op der! Maar dan ook als er andere over de vloer zijn en mijn dochter is er ook moet ze der "kunsten" vertonen.

8. Alita

Alita Niet meer actief

ja ik zou dat echt niet juist vinden want zij is niet meer dan de rest en zo maak je haar dat wel...niet leuk voor de rest van de kindjes in de familie!

Trots zijn is goed dat ben ik ook maar blijf wel gewoon normaal hahahahaa

9. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Hier is het juist het tegenovergestelde. Onze dochter is wat sneller dan gemiddeld en een kindje van vrienden wat langzamer, hij is wel ouder maar kan en begrijpt (naar mijn idee) duidelijk veel minder. Veel behandelen haar dan alsof ze nog minder kan en begrijpt als het andere kindje waardoor zij zich duidelijk gaat vervelen en soms ook heel vervelend gaat doen.
    Je kan denk ik alleen maar aangeven dat het heel knap is wat ze allemaal kan en misschien dingen verzinnen die ze nog niet zo heel goed kan als ze dingen willen stimuleren (zoals ipv die dvd een iets moeilijkere puzzel)

Deel Deze Pagina