Hoi allemaal, Ik ben nieuw hier. En zou graag wat ervaringen uit willen wisselen. Ik ben 24 jaar en in blijde verwachting van ons eerste kindje. Ik ben nu 20 weken en 3 dagen zwanger. Afgelopen vrijdag hebben wij de 20 weken echo gehad. Van te voren was ik eigenlijk helemaal niet zenuwachtig. We hebben al heel echo's gehad tot nu toe die waren allemaal heel positief en niks op aan te merken. Dit vanwege dat ik HG heb de spuugziekte noem ik het maar. Ben 4 keer opgenomen geweest nu. Echt vreselijk maar het feit dat ons kleine meisje het zo goed doet hield me op de been. Nou hadden we dus de 20 weken echo vrijdag en eigenlijk was deze verder gewoon heel positief, geen afwijkingen o.i.d aan het hartje zei ze. Ze was goed beweeglijk, dat voel ik ook elke dag. Schedeltje en ruggetje gesloten. Middenrif en blaas zagen er goed uit. We hebben zelfs even in 3d mogen kijken en zagen een prachtig gezichtje was betoverend om te zien. Tijdens de echo merkte ze wel een keer op: ze is wel wat klein. Maar wij dachten oke, ja kan wij zijn ook allebei klein. Ik 1.60 m en mijn man 1.77 dus lette er verder eigenlijk niet meer op. De echoscopiste zei een paar keer keurig en netjes dus eigenlijk waren we heel blij. Na de echo gingen we nog even zitten en toen zei ze eigenlijk als conclusie dat het een goede echo was geen afwijkingen kunnen vinden maar dat ze toch wel echt heel erg klein was. Nu maken we ons natuurlijk toch best wel een beetje zorgen. We krijgen nu over 2 weken een GUO op 24 april om 10.00 en dat lijkt nu nog zo lang. Heeft iemand hier ervaring met een groeiachterstand tijdens de 20 weken echo, zou graag ervaringen willen wisselen. Ik zal hieronder ook de afmetingen zetten van ons meisje. BPD 44 MM HC 163.5 MM AC 139.6 MM FL 29.3 MM CEREB 19.3 MM Liefs, Kim
Dit lijkt mijn verhaal wel! Tijdens de 20 weken ook te horen gekregen dat ze klein was. Met de 30 weken echo was ze gemiddeld en met 35 weken was ze iets boven het gemiddelde.. Verloskundige vertelde dat het gaat om een schatting en dat ze in sprongen groeien. Ze kunnen ineens een flinke groeispurt maken. Dat heeft die van ons blijkbaar gedaan.. Hoop dat het bij jou ook zo gaat!
Ons oudste meisje was ook altijd klein en extra echo's gehad en ze is nu nog wat klein voor haar leeftijd.. Verder niets aan t handje
Hier was de oudste ook klein, extra echo's gehad verder niets. Ze was een kleine 3 kilo bij de geboorte en kern gezond. Nu is ze langer dan alle kindjes van haar leeftijd. Ik kan me best voorstellen dat jou HG er iets mee te maken heeft gehad, maar als verder alles goed is hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Als het goed is heeft ze nog even om te groeien en sterker te worden.
Bedankt voor jullie reacties. Dat stelt toch gerust als je van anderen positieve uitkomsten hoort. Bij ons meisje zit de bpd net onder de curve en de rest wel tussen de lijnen. Hoe was dit bij jullie als ik vragen mag? Ze weegt nu 280 gram zoals ze hadden gemeten. en werd geschat op gemiddeld 19 weken 1 dagen en BPD 18 w 4 dagen (Ik was precies 20 weken die dag)
Mijn dochter was ook te klein bij 20 weken. Ze bleef op haar lijn groeien en is uiteindelijk met 36 weken en 1600 gram geboren. Inimini dus (terwijl ik 1.78 ben). Ik heb heeeeeel veel echo's, ctg's en opnames gehad. ik weet de oorzaak wel trouwens. Overigens is ze nu 6 maanden kerngezond en heel pienter en snel!
Maak je nog niet al te druk over de groei. Kan maar zo zijn dat ze over een paar weken een groeispurt heeft gemaakt. Ons meisje was met 20+6 336gr en met 24+1 585gr. Nog steeds aan de kleine kant maar ze groeit wel goed.
Ons meisje bleek ook tijdens de 20 weken echo wat achter te lopen qua groei. Had precies met 20 weken de echo en qua groei zit ze op de 19 weken. De echoscopiste zei dat ze hier nog niet veel mee doen omdat ze inderdaad nog een groeispurt kunnen maken. Verder ben ik bekend met een bm afwijking waardoor de baby qua groei wat achter kan lopen en daarom krijg k nu om de 4 weken een groei echo. Ik maak me nog niet veel zorgen maar zou het inderdaad ook gerustellender vinden als ze gewoon op schema loopt met de groei... maar aan de andere kant als alles verder goed is (en dat was het geval) en voel dr elke dag goed bewegen is het ook weer niet zo heel erg denk ik dan maar....
Ik heb zelf nog niet de echo gehad, maar wat ik wel denk is dat je hier over echt geen zorgen hoef te maken. . Je bent nu op de helft en het kan zo zijn dat ze ineens heel snel gaat groeien!!! Geniet verder van je zwangerschap xx