Wel vlokkentest e.d. laten doen?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Tweekids, Feb 4, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Sinds ik weer zwanger ben heb ik een raar gevoel.
    Gewoon alsof er iets mis is, aankomende donderdag echo dus dat is nog afwachten.
    Nu vroeg ik me af wordt een vlokkentest/vruchtwaterpunctie vergoed? Ben aanvullend verzekerd.
    Doen zulke testen zeer? Is het gevaarlijk voor het kindje?
    Dit gevoel heb ik nooit bij de eerste gehad maar vanaf dag 1 bij dit kindje al een naar gevoel gewoon raar.

2. lies276

lies276 Niet meer actief

voor zover ik weet, wordt een vwp of vlokkentest niet vergoedt als je jonger bent dan 36 jaar en geen andere medische reden hebt.

bovendien zijn beide tests vrij ingrijpend. niet zozeer voor de moeder (schijnt wel wat pijnlijk te zijn, maar niet onoverkomelijk), maar er bestaat wel een kleine kans op een miskraam.

misschien dat je eerst een combinatietest kan laten doen? die geeft geen risico's, wordt overigens ook niet vergoedt als je niet voldoet aan bovenstaande criteria, maar er komt een kansberekening uit hoe hoog je risico is dat het kindje trisomie 21, 13 of 18 heeft. kun je daarna altijd nog beslissen om wel of niet verder te testen.

ik duim voor een goede echo en dat je zorg voor niks blijkt te zijn!

3. Baibey

Baibey Actief lid

Sep 29, 2012
    420
    0
    0
    Hoi FleurSylvano,

Vervelend dat het zo voelt! Wij hebben eerst een combinatietest laten doen en daaruit bleek een verhoogde kans op down. 1:66. Wij hebben vorige week de vlokkentest laten doen en ik vond het pijnlijk. Daarnaast is er inderdaad een vergrote kans op een mk. Je kan idd het beste eerste de combinatietest laten doen. Kost 150 euro ongeveer. Aan de hand daarvan kun je een keuze maken. Je kan ook later in je zwangerschap een GUO laten doen. Dat is een uitgebreidere echo. Ik weet niet of die vergoed wordt. Volgens mij krijg je die niet zomaar!

Succes en sterkte!

Ohh en bij mij was de uitslag goed en ik heb gelukkig geen mk gekregen na de vlokkentest maar wel enorme stress gehad!

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je krijgt niet maar zo een vlokkentest of VWP hoor. Daarvoor moeten echt aanwijzingen zijn dat die nodig zijn. Zijn er medische aanwijzingen, dus bijv bij een slechte uitslag van de combinatie test, dan worden die onderzoeken wel vergoed.

Leg je twijfels en je gevoel voor aan je VK, zij kan je het beste uitleggen wat te doen. En idd doe anders eerst de combinatie test. Daaruit komt een kansberekening mbt de kans op trisomie 21 (Down), 18 (Edwards) of 13 (Patau). Daarnaast heb je ook nog de 20-weken echo. Daar kunnen evt ook nog dingen aan de orde komen.

Maar onthoudt wel.... ook met een vlokkentest of VWP is niet alles te zien, net zoals met de 20-weken echo. Stel dat je kindje blind of doof is.... dat merk je pas wanneer het daadwerkelijk is geboren.

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Blind en doof is erg maar niet wat ik bedoel.
    Ik bedoel echt zwaar gehandicapt dat het kindje amper normaal kan leven en niet kan genieten.
    Combinatie test is inderdaad een optie, ik ga het er morgen over hebben.

Share This Page