@ aura kijk eens naar profiel en woonplaats! u.k. is volgens mij engeland (united kingdom) daar zullen beslist ook weer andere regels gelden
Ik vind 19 kinderen ook veel te veel... Op Animal Planet zie ik wel eens gezinnen die dierenverzamelaars zijn (ja sorrie voor de vergelijking... ) maar die mensen worden geholpen omdat ze "ziek" zijn en zoveel dieren hebben niet aankunnen... Sterker nog... Ze mogen daar ook niet zoveel dieren hebben... In Nederland is die discussie ook al eens geweest... Maar dan denk ik.... zoveel kinderen mag wel... Dat is toch gewoon iets van een "verslaving"?!?... Geen rem hebben... Kijk het is ieders keus hoeveel kinderen ze willen hebben en ik hoop ook dat iedereen dat aantal kinderen kan krijgen die ze graag wil hebben... Maar er moet wel een grens zijn vind ik hoor... Ter bescherming van mensen... van hun kinderen... Ik ben ook christen... maar ik ben christen ja... geen broedmachien! In de bijbel hadden ze achter: Ga heen en vermenigvuldig uzelf! nog moeten staan: zolang het verantwoord en gezond is voor uw eigen leven! En over het naar school gaan van kinderen? Ik vind dat ook heeeeel belangrijk... En er is niet voor niets een leerplicht natuurlijk he... Kinderen leren het meest wanneer ze in een ruimte zijn met leeftijdsgenoten... van elkaar... Daarnaast denk ik niet dat je als ouder een kind optimaal de stof kan bijbrengen... Dan zou een leerkracht ook geen studie meer nodig zijn en ook geen bijscholing! Daarnaast dan nog het juiste materiaal hebben wat steeds weer geupdate moet worden... Mishandeling vind ik zelf bij deze wel een wat groot woord... maar dat je de kinderen tekort doet... Ja dat denk ik wel! Ik denk dat onderwijs op een school tussen leeftijdsgenoten het beste is voor een kind... Wanneer je het niet eens bent met de wijze van onderwijs kan je rond kijken... Er zijn tegenwoordig zoooooo ontzettend veel manieren van onderwijs en zoooooo veel verschillende scholen met verschillende aanpakken... Ik kan me niet voorstellen dat daaar echt niets tussen zit... En dat ze geen geld willen krijgen van de belasting... etc. Dat is hun eigen keus natuurlijk... Ik zal ze echt niet dwingen... Maar ik denk wel dat sommige keuzes die gemaakt worden door mensen vanuit een extremistische geloofsovertuiging (ja dat vind ik in dit geval wel) soms heel naief zijn en niet doordacht wat het voor anderen kan doen... en dan bedoel ik de kinderen!
Hier een katholieke die alles gedaan heeft wat God zo'n beetje verboden heeft. Sex voor huwelijk (nooit getrouwd zelfs), alleenstaand met kind. Zou volgens de Bijbel in hel moeten branden dus Maar dat terzijde.. Las ergens dat je op youtube kan bekijken hoe gelukkig die gezinnen wel niet zijn. Sorry, maar dat is in mijn ogen niet reëel. Natuurlijk zie je hoe 'goed' ze het doen. Lijkt me logisch dat ze niet hun vuile was buiten hangen. Vader en moeder zien er gelukkig uit, kinderen lijken tevreden te zijn maar wat weet je er als buitenstaander van? Je weet echt niet wat zich er tussen gesloten deuren afspeelt. Net zoiets als een gebroken gezin die een familiefoto laat maken. Je zult alleen lachende gezichten zien, maar in werkelijkheid valt er helemaal niets te lachen. Dus mijn mening is dat je er sowieso niet over kunt oordelen. Verder vind ik dat kinderen de kans moeten krijgen om kinderen te zijn. Je moet tegenwoordig al zo snel volwassen worden lijkt het wel. Ik zei net al dat ik niet kan beoordelen hoe het er in anderen grote gezinnen aan toe gaat, dus dat doe ik dan ook niet. Maar kan me wel een voorstelling van maken hoe ik persoonlijk tegenover het idee zou staan om bv 19 kinderen te krijgen (of 6,7,8 enz enz)..helemaal niet dus. Heb nu 1 dochtertje en eerlijk gezegd vind ik dat zij al best veel aandacht vraagt. Vind ik niet erg, en geef haar die aandacht ook heel graag. Verdient ze ook! En heb genoeg aandacht voor een eventuele 2e of 3e. Maar ik zou absoluut niet mijn aandacht kunnen verdelen over 19 kinderen, waar zou ik dan de tijd vandaan moeten halen? Dus in dat opzicht vind ik dat die kinderen zeker wat tekort zouden komen. Over het wel of niet naar school gaan..Ik persoonlijk vind dat dat bij de ontwikkeling van een kind hoort. Ik ben er van overtuigd dat mijn dochtertje op school dingen zal meemaken/leren waar ik het als ouder misschien niet helemaal mee eens ben maar ook dat hoort erbij, en mocht het naar mijn mening helemaal uit de hand lopen dan heb ik er als ouder zijnde vast wel iets over te zeggen. Ik zou haar dus nooit thuis houden omdat mijn mening is dat ik haar vast een boel kan leren maar echt niet alles. Haar wereldje zou volgens mij zo klein zijn en ik wil niet op mijn geweten hebben dat ze op een dag de wijde wereld intrekt en erachter moet komen dat het toch groter is dan thuis en misschien wel minder mooi en goed dan dat ze van mij meegekregen heeft. Je kunt ook té beschermend zijn en dat zou juist averechts kunnen werken. Nogmaals, mijn mening. Wil er niemand mee aanvallen en is naar niemand toe persoonlijk bedoeld Groetjes Jessy
helemaal met jessy eens! (shit, nu reageer ik toch ) als je voor je kind beslist dat het geen, wellicht ook ongewenste, invloeden van buitenaf mag ervaren, dan vind ik dat zeer kwalijk. en gegarandeerd onspoort een kind veel eerder als het dit soort ' verboden verleidingen' later wel tegen komt. want je kan een kind niet eeuwig afschermen van... de wereld. merry Xmas all! klingel.
@Manuela Niet iedere moeder kan dat denk ik, maar er zijn zeker moeders die dat wel kunnen.... @judith Ik heb geen 19 kinderen en denk niet dat ik dat aan zou kunnen maar denk ook neit dat ik bij twee zou stoppen. Mocht het niet natuurlijk gaan dan wel via pleegzorg of adoptie. Ik denk dat het erg belangrijk is dat kinderen leren hoe een huishouden draait en dat dat een deel van de opvoeding/onderwijs moet zijn. Ik kan nergens op youtube vinden over dat die kinderen die 200 wassen deden maar mams zelfs doet dat naar mijn idee. Maar een kind kan heus wel de was uit een wasmachine halen lijkt mij en het vervolgens in de droger doen.... Zoals ik al zei zijn er hier in de U.K. homescholgroups en ook in amerika waar ze dus met leeftijdsgenoten maar ook met andere leeftijden kunnen omgaan. Daarbij heb je nog kinderen uit de buurt...!? Hier hoef je geen lerarenopleiding te hebben gedaan, je moet wel goede boeken aanschaffen (met antwoordenboek )en wordt wel gecontroleerd of alles goed gaat. In Amerika is het nog strenger, wat ik erg goed vind hoor...sommige mensen maken er echt een zooitje van. @fairy11 Ja maar er zijn vast ook wel "rotkinderen" die uit een gezin met 1 of 2 kinderen komen Maar een kind kan nooit alles vertellen wat het op school leert en hoort.... ik weet niet hoe een leraar zijn christelijk geloof leeft, ze zijn een voorbeeld voor die kinderen. @nienke Ik bedoel eigenlijk alles wat niet samen kan met het christelijk geloof @aura ben verhuisd naar de U.K. vanwege thuisonderwijs. Het is in NL wel legaal maar ze doen er erg moeilijk over en je kunt in het nederlands niet veel materiaal krijgen. Of je nou atheistisch bent of iets anders, je geeft je kind ALTIJD mee wat JIJ vind. onbewust of bewust. @wishgirl Er is een leerplicht, geen schoolplicht Daarbij komt dat op scholen leren wordt gezien als moeten terwijl kinderen leren juist leuk vinden en thuis MAG je leren... @jessy Nee maar daar worden ze wel op beoordeeld! Blijkbaar weet iedereen hoe het er binnen aan toe gaat en dat het niet best is Mensen die thuisscholing geven sluiten hun kinderen neit op hoor! @klingel "en gegarandeerd onspoort een kind veel eerder als het dit soort ' verboden verleidingen' later wel tegen komt." sorry hoor maar wat een onzin......
Ik moet zeggen dat ik het voor een groot deel met Amom eens ben. In mijn jeugd was ik bevriend met een meisje dat uit een gezin van 12 kwam, ik geloof dat er later zelfs nog wat kinderen zijn bijgekomen maar dat weet ik niet zeker meer. Elke keer als ik bij hun thuis kwam, voelde dat als 'een warm bad'. Ma had echt wel aandacht voor alle kids, ze deden heel veel samen als gezin, hadden een enorme grote eettafel waar dan met zn allen gegeten werd, zelfs inclusief vriendjes en vriendinnetjes. Er werden veel spelletjes gedaan, muziek gemaakt, gelachen etc. Ik kom zelf uit een gezin van 2, maar op zo'n manier leek een groot gezin me ook wel heerlijk hoor. Het kan dus wel degelijk, ik heb dat gezin van heel dichtbij meegemaakt en gezien dat het echt wel kan. Qua invloeden van buitenaf zou ik daar toch iets anders mee omgaan. Ik bedoel, het is onmogelijk om je kind overal tegen te beschermen. Negatieve of ongewenste invloeden gaan ze toch tegen komen, dan is het beter ze uit te leggen wat er niet juist aan is dan om het gewoon maar weg te houden. Als kinderen van 2 werelden leren, kunnen ze later ook beter een weloverwogen keuze maken voor 1 van die twee. Dan is het ook hun eigen keuze en niet van pa of ma. Maar ik kan ook goed begrijpen dat iemand ze daar tegen wil beschermen en ze dus thuis houdt. Ik ken (in amerika) meerdere gezinnen die homeschoolen en uiteindelijk bij hun SAT's (soort cito voor middelbare school) hele hoge scores halen en vervolgens naar goeie universiteiten kunnen. Dus ook dat kan écht wel. Tuurlijk zijn er situaties waarin het niet goed gaat, maar die zijn er overal.
ik las de eerste pagina en dacht: wat leuk, hier gewoon positieve reacties. maar wat ik dan op de laatste pagina lees... Ik wil graag 1 ding goed recht zetten: Ik ben zelf christelijk en absoluut gelovig. Alleen ik zie nergens in de Bijbel staan dat je veel kinderen moet krijgen. Er staat inderdaad: Ga heen en vermenigvuldig je. God heeft gezegd dat kinderen krijgen een zegen van Hem is (wat ik ook absoluut geloof) maar er staat ook dat je er verstandig mee om moet gaan! en dat wordt hier onderbelicht vind ik. Dus geef asjeblieft nooit God meer de schuld van het feit dat er gezin is met 19 kinderen! Zij zijn degene die verantwoordelijk daarvoor zijn en het is geen opdracht van God of zo! En nog over het naar school gaan: ik zit zelf in het onderwijs en daar is pas geleden ook een gezin vertrokken om thuis onderwijs te geven. Dit gebeurt heel uitzonderlijk. het mag niet zomaar! Kinderen krijgen dan van de overheid lesmateriaal. dit moeten ze zelf doorwerken samen met moeder evt. Dit werk moet weer opgestuurd worden naar een docent die het werk beoordeeld. Zo zit het een beetje in elkaar, maar ik geloof dat dit absoluut niet kan tippen aan hte onderwijs wat gegeven wordt op school! Tot zover mijn relaas. Hopelijk doen jullie er wat mee, en laten jullie je vooroordelen over het christelijk geloof achterwege! Groetjes, Arri
Dat de school mijn kind opvoedt ben ik het niet mee eens. Wij zijn de ouders en voeden ze op en hebben de verantwoordelijkheid. Onze dochter gaat naar een christelijke school en hebben laatst nog een gesprek met de lerares gehad over hekserij, daar wordt echt niks mee gedaan. En dan nog weet onze dochter dondersgoed wat wel en niet goed is, dat heeft ze niet van school, maar van papa en mama. Daarbij is het allemaal heel reeël, als ze straks groot is en zelfstandig wordt ze daar ook mee geconfronteerd. En we leven in de wetenschap dat onze kids gezegend en beschermd zijn 19 kinderen...ik weet van mezelf dat ik dat niet zou kunnen, maar ook niet zou willen. (al lijkt het me soms wel gezellig, maar dat moet je echt meemaken, je kan dat niet van een filmpje beoordelen) Ik denk echt dat dat voor mij een beperking is om dan de opdracht te doen die God gegeven heeft. Wat veel belangrijker is dan kinderen op de wereld te zetten. Dat is niet het plan voor mijn leven. Vind het wel knap dat anderen het wel kunnen, mits ze het goed doen als iedereen maar gelukkig is.
Je zegt dat iedereen blijkbaar weet dat 'het niet best is'. Maar jij doet alsof het er wél goed aan toe gaat (althans, zo komt het op mij over hoor) want 'zie youtube'. Wat ik dus probeerde te zeggen is dat NIEMAND er over kan oordelen zolang je niet zelf deel uitmaakt van dat gezin. Dus niet degene die denken dat het niet best is maar ook niet degene die denken dat het er goed aan toe gaat. Verder heb ik het er niet over gehad dat mensen die thuisscholing geven hun kinderen opsluiten. Sterker nog..ik heb het niet eens over andere kinderen gehad. Heb het puur over mijn dochtertje gehad en waarom ik háár niet thuis zou houden. Waarom ik vind dat zíj op school hoort te zitten, waarom ík vind dat ik niet míjn aandacht zou kunnen verdelen over bv 19 kinderen en waarom ík dus vind dat ík die kinderen tekort zou doen. En dan nog iets nu ik toch bezig ben Je vind dat de meeste hier oordelen over wat zich er wel of niet zou afspelen in zulke gezinnen, en dat ze het allemaal wel weten. Maar in zekere zin doe je dat zelf ook toch? Jij hebt het er toch ook over dat 'die mensen die thuisscholing geven' hun kinderen niet opsluiten (om maar ff een voorbeeld te noemen). Ik ga er vanuit dat ook jij niet al die mensen persoonlijk kent? Dus hoe kun je dat met zekerheid zeggen?
Ik wil mijn kind er tegen beschermen maar dat betekent niet dat ik hem/haar niet alles wil leren over wat het tegen gaat komen. Zo heb ik in mijn jeugd alles gedaan wat God verboden heeft, het echt sex,drugs en rock&roll leventje gehad. Daarna ben ik christen geworden. Ik wil ze juist leren hoe en wat over van alles en nog wat maar ik vind dat ze dat van mij moeten horen en niet van iemand anders. @arri Gaat dit om een kind die niet meer naar school kon? Want dan krijgen ze idd materiaal. Maar er staat in de wet dat je leerplicht hebt en geen schoolplicht! I kheb dit een jaar geleden helemaal uitgezocht en er zijn rond de 400 kinderen in NL die thuosonderwijs krijgen en het is legaal, maar de overheid doet er erg moeilijk over. @jessy ik heb een aantal keer geschreven dat het goed KAN gaan, maar dat dat helaas ook vaak niet het geval is, maar er wordt hier voornamelijk gepraat over de extreme gevallen bij wie het mis is gegaan of die door de man wordt gedwongen om zoveel kinderen te krijgen. En ja natuurlijk zijn er mensen die kinderen opsluiten ook buiten het thuisodnerwijs.... maar dit zinnetje "Haar wereldje zou volgens mij zo klein zijn en ik wil niet op mijn geweten hebben dat ze op een dag de wijde wereld intrekt en erachter moet komen dat het TOCH GROTER IS DAN THUIS en misschien wel minder mooi en goed dan dat ze van mij meegekregen heeft. " Daar wou ik gewoon ff op reageren want daaruit maak jij wel een beetje duidelijk dat jij denkt dat ze dan de hele dag op een stoel thuis zitten ofzo.....
@Amom22, met 'dat haar wereldje zo klein zou zijn en de wereld zo groot' bedoel ik het niet letterlijk. Dus ik bedoel er niet mee te zeggen dat ze dan denkt 'goh, wist niet dat de wereld 2 blokken verder van huis ook nog bestond'. Wat ik bedoelde was dat er veel meer in de wereld gebeurd dan dat ze van mij thuis mee zou krijgen. Hoop dat het nu wat duidelijker is
amom, nee dit kind en met hem zijn broertjes en zusjes gingen niet meer naar school, uit principiele overwegingen.
Dan is het niet verplicht om de boeken te gebruiken die de overheid verschaft hoor. Het mag natuurlijk wel
Ik denk dat dit op mij als reactie is... En ik ben het met je eens hoor! En ik geef God ook absoluut niet de schuld van het feit dat er gezinnen zijn met zoveel kinderen... Juist niet! Ik vind dat zulke mensen zelf alles aan God toeschuiven en dat het een extremistisch geloof is wat ze hebben.... En ik vind dat als je 19 kinderen neemt heeft dat niets met God te maken maar dat is een keus die je zelf neemt! Maar ik ben het dus met je eens Ook qua onderwijs ben ik het met je eens hoor! Ik denk dat je als ouder nooooit maar dan ook noooit aan een kind kunt bieden op onderwijsgebied dan wat een school kan...
wishgirl mooie reactie! dank je wel! maar het was niet specifiek op jou gericht hoor! ook op anderen die op mij zo overkwamen.
Dank je wel! Nou ja... hoe dan ook... ik voelde me aangesproken en bedacht me dat ik het heeelemaal niet zo bedoeld had, maar zag wel in dat je het wel zo overkwam Dus dan even rechtzetten he En als iemand een waar ding zegt, mag dat ook wel eens gezegd worden
Weet je waar ik ff aan moest denken. Jullie zeggen dat zo'n moeder nooit de individuele aandacht per kind kan geven. Maar heel veel moeders werken tegenwoordig dus die komen dan rond 5 uur thuis, kids gaan om 7 uur naar bed (ff voorbeeld). Of als de moeder niet buitenshuis werkt, dan nog gaan de kids naar school en hebben moeder en kind nog maar een paar uurtjes, waarvan vele worden doorgebrcht dat het kind speelt buiten of voor de tv of achter de pc zit...!? Een moeder met meer kinderen (lijkt mij dat die thuis blijven als je thuisonderwijs geeft) Heeft dus veel meer uren de tijd, dus denk dat het op hetzelfde neer komt. En wat dachten jullie van de individuele aandacht op school? leraar en kind?
Vind dat een beetje appels met peren vergelijken eigenlijk. De meeste moeders werken vaak niet fulltime. En ook al was dit wel het geval dan vind ik dat er nog een groot verschil zit tussen je aandachten verdelen over 3,4,5, kinderen en 19 kinderen. Nu ga ik het even heel zwart wit bekijken hoor, maar laten we er idd vanuit gaan dat kinderen rond een uur of 7 naar bed gaan. En laten we er vanuit gaan dat ze s ochtends rond een uur of 7 opstaan. Dat zijn 12 uurtjes op een dag, en dan heb je 19 kinderen. En die paar uurtjes dat werkende moeders nog over hebben hoeven door het kind helemaal niet (altijd) voor de tv of achter de pc doorgebracht te worden. Daar heb je als ouder zijnde nog altijd zelf de controle over.
het was maar een voorbeeld om aan te geven dat volgens mij niemand individueel met elk kind een uur gaat zitten om aandacht te geven.
Amom, ik vind daar inderdaad wel een kern van waarheid inzitten. Als beide ouders fulltime werken, vraag ik me ook af of er genoeg tijd is voor de kinderen. Bij parttime werken vind ik dat weer anders.