hi wat doe je met de condens in de flessen nadat ze uit de steralisator komen? mag daar direct bv in ? en dan inde vriezer of moet op een of andere manier het vocht eruit? bedankt
Sorry ik weet het antwoord op je vraag niet. Maar ik kookte de flessen altijd even van te voren uit en dan liet ik ze even op een theedoek staan zodat ze droogde en de condens eruit ging en niet meer heet waren van het uitkoken
ik liet ze eerst altijd op een schone theedoek staan maar daar gaat de condens ook niet van weg. Nu maak ik ze droog met keukenpapier.. Nat opruimen lijkt me ook niet goed
Ik zou wel zorgen dat je flessen niet meer heet zijn. Maar een beetje condens kan echt geen kwaad. Hier ook altijd gedaan. Het is tenslotte gewoon gekookt water. Wel liet ik ze altijd goed uitlekken/schudden zodat er geen bodempje in stond zeg maar.
Inderdaad als ik direct na steralisatie wil gebruiken schudik ze goed uit zodat het meeste water er uit is maar maak ze verder niet droog oid als ik ze niet direct nodig heb laten ik ze nog een kwartiertje in de steralisator staan en dan zijn ze zo goed als droog door de warmte in dat ding. Dan gaan ze vervolgens in de tuperware bak en in de la van de koelkast (hier is 1 van de groente la de flesjes/kolf la geworden )
Ook hier sla ik de flessen goed uit en dan gaan ze de kolfla van de koelkast in, Een van de groentelades dus, Vaak zijn ze nog wel wat nattig als ik ze weer gebruik, maar 't is schoon water, dus... Ik sla ze voor gebruik nog wel een keer goed uit, want wel jammer om m'n kostbare melk te verdunnen met water, maar een paar druppels ga ik me niet druk om maken: liever wat schoon water dan met een theedoek de fles droog proberen te maken... (en dan het steriliseren voor niets hebben gedaan )
Welke heb jij dan? Bij mij worden ze echt niet droog, ik heb al verschillende manieren geprobeerd, in of uit de magnetron, magnetron deur open of dicht.
Heb er een van Avent, de simpele voor in de magnetron. Na de verstreken tijd slaat de magnetron uit en dan laat ik (zonder de deur open te doen) de boel nog een kwartiertje, of langer, staan. Misschien is het dan nog wat vochtig door condence maar er zitten geen druppels meer in.
ik kook de flesjes en spenen enz uit in een pan met water. en als het "klaar" is. zet ik alles op een schone theedoek (zodat al het eventuele water daarin kan trekken) dan vouw ik de theedoek dicht en leg ik het met theedoek en al weg. als ik het de volgende keer dan moet gebruiken dan is alles droog. (zo deed de kraamhulp het ook bij mij)
Mijn kraamhulp zei juist dat je ze droog moest maken, omdat in een warme vochtige omgeving bacterien juist extra snel groeien. Verder is het al niet meer steriel als je ze uit de sterilisator haalt en wordt er volgens mij al niet meer geadviseerd om ze in de koelkast te zetten omdat daar allemaal bacterien van het eten in zitten. Ikzelf 'steriliseer' de flessen, kolven en bewaarbakjes en droog daarna alles goed af met een schone nieuwe hydrofiel. Daarna staat het bij mij gewoon op een plankje boven het aanrecht, de bacterien in het huis krijgt ze toch binnen als ze een speeltje pakt en in haar mond stopt. Staat er op de site van borstvoeding.com ofzo niet meer info of bij het cb?? Verder zou ik het vooral doen op de manier waarop jij denkt dat het het beste is. Zoveel mensen zoveel meningen.
IK heb zelf een stoomsteralisator van avent, die niet in de magnetron hoeft. een los apparaat dus. Als het apparaat klaar is dan zijn de spullen nog nat zoals bij jou. advies van onze kraamverzorgster was een theedoek apart ophangen voor het droogmaken van spullen van onze kleine. Ik deed dit eerst met keukenpapier (was gehospitaliseerd ivm 8 weken ziekenhuis) De kolfspullen droog ik daarmee af. Daarna zet ik het in de koelkast in een afgesloten plastic bakje van de action (70ct ofzo) In de koelkast zodat de bacteriegroei geremd wordt. Groentela is minder koud en dus worden de baterieen minder geremd. ook wanneer ik gekolfd heb dan maak ik eerst de boel schoon eerst met koud water dan met een heet sopje en daarna heet water en zet het vervolgens afgedroogd in de koelkast, want, dan gaan bacterieen die tegen hitte kunnen, dood door de koude van de koelkast. Soms laat ik ze ook wel eens op een theedoek aan de lucht drogen nadat ik ze uit de stoomsteraliator heb gehaald, al is dat minder steriel. maar de baby wordt nu ook ouder en kan wat meer hebben. Ik hoop dat je er wat aan hebt, groetjes