Hoi, ik breek even in met een vraagje voor de meiden met Hashimoto. Hoe lang duurde het voordat jullie goed op de medicatie waren ingesteld (en vooral de TSH waarde weer acceptabel was)? Alvast bedankt! Ps Brix, hoe gaat het meis? Wanneer heb je je eerste echo?
Hoi McKenzie, Met mij gaat het goed, ik voel me goed/zwanger. Morgen eerste echo. Jij heel veel succes met je behandeling! Ik hoop dat het snel aanslaat zodat je weer verder kunt!
Fijn dat je je echt zwanger voelt Morgen de echo, wat snel Ik duim voor een mooie echo en natuurlijk een kloppend hartje!!
Dames, ik had Gent een vraag via de mail gestuurd, kreeg ik een reactie van Tinekke de Sutter, is dat een dochter van de bekende mevrouw P. de Sutter daar? Zij stuurde dat ze mijn vragen zou beantwoorden tijdens mijn intake. @Brix, ik hoop dat je het mooiste hartje van de wereld goed hoort kloppen!!!
waaahhh nu al! succes morgen! heerlijk...duimduim...! fijn dat je je goed en zwanger voelt, volhouden maar! (zeg moet jij nou hoe lang aan de AB ???)....
Dag Hashimoto meisje, hier een zelfde lotgenootje, bij mij ging het binnen 4 mnd best redelijk (was ook opeens zwanger - heel effies maar) maar rond 8 mnd na eerste inname een rare hobbel van mijn TSH (plots van 1,2 naar 4.2 en dagen erna naar 8,4 !!!! - weg pril zwangerschapje)..... ik heb echter heel voorzichtig opgebouwd omdat ik "bang" ben van hyper te zijn, dus opgebouwd met 25 mcg, toen 37,5 mcg toen 50 mcg toen 62,5 mcg toen 75 mcg (daarna hyper) terug naar 62,5 mcg weer te traag weer opgebouwd enz...nu zit ik opeens rond de 88 mcg....brrr t blijft maar schommelen hier.... die arts waar ik liep die zei ook langzaam opbouwen omdat heel vaak bij Hashimoto er sprake is van bijnier problemen...hij wilde dat omzeilen door langzaam op te bouwen. (en ik heb geluisterd )... Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wie dit bij jou geconstateerd heeft? zkh, ha?? zijn ook simpele dingen zoals ijzer/ferritine, vit. D, vit B12, foliumzuur en zink gecheckt? en ga je naast schildklierhormoon nog andere dingen nemen? hoe hoog is je anti-TPO als ik vragen mag?
Bedankt voor jullie lieve berichtjes. Ik wil het er verder bij laten hier op het forum. In een zwak moment heb ik dit hier geschreven. Klaar. Die gruwelijke klootzak is het niet waard dat ik meer dan deze woorden er over schrijf. In ieder geval zijn jullie heel lief. Zo. @ Hashimoto: Bij mij heeft het wel ff geduurd hoor, ik had eerst een dikke vette hyper te pakken, toen een hypo en daarna werd het allemaal weer wat rustig. Ik hoor ook wel vaker dat het soms wel even een poosje duurt om de juiste dosering te krijgen.
Bedankt voor je reactie Ik ben aan het opbouwen naar 100 mcg, begonnen met 50, nu op 75 en volgende week op 100. Gent heeft me op weg geholpen, volgens NL was er niets mis, in Gent hebben ze nogmaals mijn schildklier geprikt en bleek mijn TSH 0,087. Toen nogmaals geprikt en was hij 53. Doorgestuurd naar endo in NL, die heeft toen op TPO antistoffen geprikt, die waren bijna 500. TSH stond toen op 42 en FT4 op 4.9. De rest was ok, B12 zelfs aan de bovengrens (omdat ik al maanden 1000 mcg B12 bijneem). Naast de B12 en de schildkliermedicatie ga ik 200 Selenium slikken (al besteld). Geen bijnier problemen gelukkig, het is echt alleen mijn schildklier. Het rare is dat er volgens de endo geen reden is om te wachten met zwanger worden, maar die hoge TSH waarden lijken mij toch wel een reden aangezien ik al twee ma's heb gehad
McKenzie: zolang je anti-TPO positief is heb je een verhoogde kans op miskramen. Er wordt vaak e.e.a. bijgegeven waaronder progesteron vanaf 2 dgn na ovulatie, aspirine 100 mg, prednisolon (om de anti-TPO) te onderdrukken. En bovenop je TSH zitten als je net zwanger (denkt) te zijn en tijdig ophogen voorkomt ellende. Dus ja je kan het proberen, maar zou het tat mét immuunprotocol doen. Zeg is in Gent je MTHFR ook gecheckt? enne, heb je al bij dr. N in Gent geshopt? je hebt toch drie mk??
Zwaai voor alle lieve meisjes hier Even melden dat alles goed gaat.. woensdag goede echo gehad bij 9w3d, de beeb groeit hartstikke goed. Wel vorige week paniek omdat m'n schildklier uit de bocht vloog maar na medicijnmindering lijkt het nu weer de goede kant op te gaan, blijft een eng ding. McKenzie en Mamavanh: klik haha.. daar ging de eerdere mail over. Die Tineke de Sutter: zij is een arts-assistente.. loopt stage bij de prof en ze zijn geen familie Brix succes met de echo straks, duim dat het allemaal goed is, voor een mooi kloppend hartje! Ik lees nog wel mee met iedereen hier maar stilletjes
Als ik weer zwanger ben ga ik inderdaad prednisolon 10 mg, aspirine en utro gebruiken erbij. Die heb ik in Gent voorgeschreven gekregen. mthfr is in Nederland al onderzocht en niet aangetoond. Ik ben nog niet bij dr N geweest, dat is de baxter dr toch?
Merk je na ovulatie keelpijn oid ook al heb je 10 mg pred denk er dan over je dosis op te hogen. Keelpijn is een afstotingsverschijnsel. Hashimoto-meisjes hebben hier vaak/veelal last van. Wat ook kan helpen om de immuunreactie te onderdrukken is gebruik van heparine. Dit kun je nog navragen. MTHFR was dan wild type (zeg maar geen mutatie?) of stond er hetero? Dr. N is idd de baxter dokter . Bij hashimoto helpen baxters vaak bijzonder goed (zodat ook je prednisolon dosis niet zo hoog hoeft op te lopen). Ga je je laten opvolgen bij een evt. volgende zwangerschap door dr. Pf in DD?
Lieve Sophy, ben erg blij voor je goede echo! Nog maar 31 weken, yihoee!! de klik is overgekomen . Brix, succes he zometeen! xx
Dit wordt pas mijn eerste ronde na de diagnose. Ik wilde hem dus eigenlijk nog 'zelf' doen, dus zonder extra hulp (op medicatie en adviezen na dan) uit Gent of DD. Zeker nu ik de onzekerheid niet meer heb van wat nu die miskramen veroorzaakt omdat het gewoon mijn stomme schildklier is. Ik ga via de HA elke 2 weken bloed laten prikken om mijn waardes in de gaten te houden als deze eenmaal stabiel zijn. Ik mag sowieso nog 2 weken niet zwanger worden omdat ik Asherman heb gehad en mijn controle hystero nog moet hebben. Daarna laat ik mijn bloed bepalen om te zien wat de medicatie al heeft gedaan voordat ik weer een nieuwe poging doe. Met een hoog TSH durf ik het nog niet aan. Bedankt voor de tip over keelpijn. Heb ik trouwens in mijn zwangerschappen niet gehad, het was gewoon 'ineens' over in de achtste week na twee keer een kloppend hartje te hebben gehad. Op mijn bloeduitslagen staat: 'Met DNA onderzoek bij uw patiënt is de puntmutatie in het MTHFR-gen (C677T) niet aangetoond'.
Sophy, wat een goed nieuws meid!!!!! Heerlijk!!!! Brix, succes vandaag!!! Andere meiden: ik lees mee, maar reageer weinig. Denk wel aan jullie, duim voor jullie en hoop zo dat jullie snel (weer) zwanger mogen zijn!!!! Ego: hier alles helemaal goed. Durf het langzaamaan een beetje te gaan geloven...
Hoi Mckenzie: oke lijkt me een goede aanpak...waren er ook geen andere bloedstollingsfactoren dubieus (hoog of laag)? Voor de MTHFR 677 dan ben je een "wild type" (normaal homozygoot - geen mutatie dus). Je zou nog bij dr. N langs kunnen gaan of je in aanmerking komt voor de baxters. Maar wie weet gaat het zonder ook wel goed. Dat zou fijn zijn! Na ovulatie wel gauw testen op de hoogte van je TSH (soms al rond dag 10-12 na ovulatie) zodat je een vroege stijging kunt onderscheppen met ophoging van je medicatie.
Als je laag vit. D hebt kan dat ook een laag AMH inhouden. Er zou een verband tussen die twee zijn (pubmed - google). Hetzelfde geldt voor DHEA die wordt er ook mee inverband gebracht. Andere opties zijn tarwegras, co-Q10 en er zijn er vast nog meer. Mijn AMH is gestegen maar waren wel 2 verschillende labs...dus of het helemaal vergelijkbaar is???!!! Wel betere eisprongen dat wel...maarja..
Even snel: hartje zien kloppen, mooi op termijn (7 mm) en het was er eentje . Volgende week mag ik weer.