Sophy; je hebt gelijk als je zegt dat wij soms verder zijn als de gyns in NL. Ik was gisteren bij een gyn in de verwachting dat ik een hysteroscopie zou krijgen. Gaat die man een heel verhaal afsteken over; wat is IVF, wat is ICSI, hoe werkt de bevruchting, wat voor onderzoeken kunnen we doen als een spontane zwangerschap uit blijft. Huh? Hij vraagt; wat kan ik voor u betekenen? Nou ik kom voor een hysteroscopie! Dat had hij niet begrepen en gebeurt ook in een ander zkh. Wij vertelden hem wat we tot nu toe gedaan hadden. Hij had geen idee waar we het over hadden, vooral niet toen we vertelden over het onderzoek van PF. Dit gesprek was echt zonde van onze tijd. Ben blij te lezen dat het goed gaat met de baby van je zus! Hopelijk wachten ze niet te lang meer en komt de beeb gezond ter wereld. Juulzon; wat goed dat je een afspraak hebt bij Pfeiffer! Meis wat hoop ik voor je dat er iets uit komt! Ben ook erg benieuwd naar de waarde van je NK cellen. Zou me niets verbazen als deze waarde, net als bij mij, extreem hoog is. Fijn dat de prof heeft gereageerd, hopen dat je snel terecht kunt. Mamavanh; als je ingeving waarheid blijkt te zijn, ben je behalve heel erg lief ook nog helderziende! Ik kan je helaas niet helpen met je vraag over de testen. Zitten NK cellen niet altijd in je baarmoeder? Pf test CD56 maar CD 57 kom ik nergens tegen? Elpie; ik snap zo goed dat je je zo rot voelt. Het kost ook zo veel energie allemaal! Voel je alsjeblieft niet rot om je berichten en geheugen. Je hebt ook tijd nodig om je verdriet te verwerken, wat jij hebt mee gemaakt is zo heftig. Dikke knuffel!
Hallo iedereen, Ik schrijf graag ook mee, ben ook een Gent-ganger. Even een korte persoonlijke historie ter introductie. In 2008 hebben wij de (niet-)diagnose "onbegrepen vruchtbaar" gekregen. Inmiddels waren we 4 IUI's en een kijkoperatie (laparoscopie) verder. Op ons verzoek in 2009 met IUI gestopt en met een eerste IVF-poging begonnen. Tijdens deze poging was ik extreem moe en had ik idioot veel dorst. Wonder boven wonder lukte deze poging en was ik zwanger. We waren dolgelukkig. Eén week later stortte echter zo ogeveer onze wereld in. Ik bleek diabetes type 1 te hebben ontwikkeld door/tijdens de IVF-poging. Mijn HBA1c (gemiddelde bloedsuikerwaarde over de voorgaande 6 weken) was 11, terwijl die bij een zwangerschapswens onder de 7 moet liggen vanwege het risico op ernstige aangeboren afwijkingen of doodgeboorte. Statistieken uit onderzoeken wezen erop dat bij een HBA1C van 11 we een kans van 28% hadden dat voornoemde risico's zich zouden voordoen. Pas na de vruchtwaterpunctie en de 20 weken uitgebreide echo durfden we een beetje vertrouwen te hebben. Het bleef echter spannend totdat dochterlief daadwerkelijk geboren was en kerngezond bleek. Daarna realiseerde ik mij pas echt dat ik nu een chronische ziekte heb en levenslang minimaal 4x per dag insuline moet spuiten. Voor alle duidelijkheid: ik heb diabetes type 1 (ook wel jeugd diabetes genoemd, allhoewel ik het pas op mijn 34ste heb gekregen . Dit is geheel anders dan diabetes type 2 (ook wel ouderdoms diabetes genoemd of welvaarts diabetes). Het verschil is dat bij diabetes type 2 het lichaam wel insuline produceert maar er ongevoelig voor geworden is. Door gezonder te leven (afvallen en sporten) kan die ongevoeligheid verminderen, waardoor iemand zou kunnen "genezen" dwz. minder tot geen medicatie meer nodig zou hebben. Hoeft overigens niet altijd, maar het kan helpen. Mijn variant: diabetes type 1 is een auto immuun ziekte. Mijn insuline producerende cellen zijn door mijn eigen lichaam gedood. En dood blijft dood. Sorry voor uitgebreide beschrijving, heeft ermee te maken dat ik nogal vaak met misverstanden hierover te maken heb gehad. Net zoals ik tijdens mijn zwangerschap altijd moest uitleggen dat het geen zwangerschapsdiabetes was. In 2011 wilden we graag proberen voor een tweede kindje. We hadden van de IVF-poging in 2009 nog 3 cryo's over. Die hebben we eerst (allemaal afzonderlijk) laten terugplaatsen. Eéntje sloeg aan, maar hiervan steeg HCG ovoldoende en ik kreeg een vroege miskraam. Inmiddels was geconstateerd dat ik een cyste had van meer dan 4 cm op mijn linker eierstok. Deze verdween niet vanzelf. Volgens mijn IVF-arts was het geen endometriose cyste. Hij zag geen reden om IVF-poging uit te stellen en cyste eerst aan te pakken. Dus in januari 2012 hebben we een IVF-poging gedaan (onze tweede poging in totaal en onze eerste voor een tweede kind). Die verliep heel slecht. We hadden maar 1 embryo en ik had hoge koorts door een infectie. De nacht na de TP heb ik ontzettende buikpijn gehad. Onze IVF-arts zag geen verband met de cyste en wilde vrolijk verder met de volgende poging, ook al was de cyste weer gegroeid en had ik steeds meer klachten. Toen zijn we naar het VU geweest voor een second opinion. volgens het VU was het overduidelijk een endometriose cyste en was de cyste heel onhandig gelokaliseerd en was de cyste gezien mijn infectie met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid bij de punctie aangeprikt. Op grond daarvan adviseerde het VU om de cyste eerst met 3 maanden kunstmatige overgang aan te pakken en als dat niet hielp te gaan opereren. Met dit advies ben ik naar mijn IVF-arts teruggegaan, die heeft mij toen (pas!) doorverwezen naar zijn collega die wel verstand heeft van endometriose. Deze arts zei ook meteen dat het een klassieke endometriose cyste was. En stelde voor om meteen te opereren en niet eerst 3 maanden kunstmatige overgang te proberen in de hoop dat de cyste zou verdwijnen of slinken. Dat sprak mij zeer aan. Dus eind juni ben ik geopereerd. De cyste was toen inmiddels ruim 7 cm en zat volgens de arts helemaal klem. Vandaar mijn klachten. Omdat het gedoe met de second opinion, het doorverwijzen naar de arts die mij heeft geopereerd en een plekje krijgen op de OK al met al 5 maanden heeft geduurd, ik niet stil wilde zitten en sterk het vermoeden had dat ik geen "standaard" geval ben waardoor het Nederlands standaard protocol voor mij tekort schoot, had ik in februari al een afspraak gemaakt voor juni met prof. d. S. uit Gent. Ook ben ik in mei bij dr. Pf in Düsseldorf geweest. Van dr. Pf heb ik inderdaad het bekende 2000 E vit. D, 500 mgr. Omega 3, intralapid infuus en prednison advies gekregen. In Gent is gebleken dat ik trombofilie heb, een factor VIII afwijking. Op grond daarvan kreeg ik het advies gekregen om kinderaspirine te nemen bij een volgende poging. Ook werd ik geadviseerd om 3 x 4 utrogestan bollen dagelijks in te brengen ipv 3 x 2. Dit omdat ik in januari al 1 week na de TP ongesteld werd. Met prof d. S. hebben we besproken dat we nog 1x IVF in NL wilden doen (en daarbij haar adviezen zouden toepassen) en dat we bij mislukken daarvan in oktober een poging in Gent zouden doen. In augustus hebben we een nieuwe IVF-poging (dus tweede voor een tweede kind en vijfde TP voor een tweede kind) gedaan. We hadden 2 embryo's. Deze poging is (zo bleek op 30 augustus) mislukt. We hebben onverwachts nog een cryo. Deze gaan we in oktober terug laten plaatsen, waardoor Gent uitgesteld wordt. De Gent actie wordt dan in principe november. Afhankelijk van natuurlijk.....Maar ja, ik voel mij niet echt optimistisch hierover. Ik ben nog aan het nadenken wat ik bij een volgende poging anders wil voorstellen. Bijv. of de dubele portie Utrogestan niet beter vervangen kan worden door de normale portie Utrogestan met daar bovenop extra pregnyl na de TP. Dit heb ik destijds gedaan bij de poging van mijn dochter. Dat was toen nog standaard protocol in mijn ZH in NL. Inmiddels is het alleen Utrogestan. Ook vraag ik mij af of ik naast aspirine niet ook fraxarine (o.i.d.) of heparine moet slikken. Prednison is ook een twijfelpunt voor mij. Dr. Pf heeft dat geadviseerd, prof d. S. ziet geen noodzaak. @Tauret. Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik las dat jij ook een factor VIII afwijking hebt en was benieuwd welke medicatie jij bij je poging hebt gebruikt? En welke vitamines e.d.? @Allen. Excuses voor het lange verhaal. Mijn bedoeling was echt om een korte introductie te houden. Is onbedoeld een heel lang verhaal geworden. Hopelijk niet teveel een zwam verhaal. Ik hoop met jullie kennis en ervaring te delen. En ook om herkenning te vinden. Ik weet niet meer wie het zei op dit forum, maar ik ben het ermee eens dat het soms voelt dat wij er onderhand meer vanaf weten dan veel artsen. Ook denk ik bij jullie bij gelijk gestemden te zijn die gedreven worden door die allesoverheersende wens om zwanger te mogen worden en blijven, die niet genoegen nemen met de standaard antwoorden voor de standaard gevallen.
Armani Was dit nou bij een zkh in NL? Ik begrijp het niet haha.. je had toch een afspraak voor een hystero.. hoe kan de beste man dan met een intakegesprek aankomen, had hij je dossier niet gelezen? Ik denk dat jij hem beter uit kon leggen hoe het werkt Wat zonde van je tijd zeg. Ik ben alleen even kwijt wat nu..? Bo welkom en wat een verhaal! Niet doelend om de lengte trouwens, maar inhoudelijk.. wat erg ook dat ze zoveel over het hoofd hebben gezien en wat goed dat je advies hebt ingewonnen in Duitsland en Gent! Over je vragen wat te gebruiken heb ik niet veel kennis, dus dat laat ik graag aan anderen over Hier: zusje alvast opgenomen voor inleiding. Ik merk dat ik het er toch ook moeilijk mee heb om straks tante te zijn en zelf nog steeds met lege handen te staan.. god wat had ik ook graag zwanger geweest nu of al een kindje in m'n armen... En lekker ongesteld, zometeen even Gent mailen dan kunnen we starten!
Bo (helaas) welkom hier. Wat een verhaal en geschiedenis heb je al achter de rug op het gebied van de medische molen. Ik las je verhaal over de factor VIII afwijking. Ik heb idd een licht verhoogde factor VIII afwijking. Uitslag 181 (normale waarde 60-150). Prof de S adviseerde mij in eerste instantie ook alleen asperine. Ik heb echt toen voorgesteld om ook fraxiparine te gaan gebruiken. Dit, werd echter ook geadviseerd door serum, anthene. Ik heb dit op tactische wijze ter sprake gebracht bij prof de S en zij is er mee accoord gegaan, waardoor ik dus dagelijks fraxiparine spuit vanaf het koment van terugplaatsing. Ook ik heb onderzoek via Pf laten verrichten. Uiteraard kwam hij met het standaard advies mbt de omega en de vitamine D3. Ik heb hem toen teruggemaild nadat ik de uitslagen vergeleken had met het boek van Alan beer. Ik heb toen zelf prednisolon voorgesteld en daar ging hij mee accoord. Prof de S uit Gent vond dit echter niet nodig, maar ik volg graag mijn eigen gevoel (ben nogal eigenwijs...) en ben dus wel bij Pf gebleven voor de prednisolon. Uiteindelijk zag mijn schema er zo uit: (eerst drie standaard pogingen in nederland bij MCK) Icsi poging 4 in 2011. Ik heb eenmalig een poging in DD gedaan. Ik heb toen asperine, prednisolon 5 mg en intrallipid gebruikt. Daarnaast nog een hoop supllementen, die ik later wel zal opnoemen. Deze poging is op niets uitgedraaid en ik ben snel overgestapt naar gent. Insipoging 5 in Gent: Ik heb toen asperine, fraxiparine, prednisolon 10 mg, intrallipid en allerlei supplementen gebruikt. Deze poging was helaas ook mislukt, maar ik had wel 3 cryo's die het tot dag 5 gehaald hadden. Poging cryo: Ik heb deze keer geen intrallipid gebruikt (wilde het bewaren voor een verse poging). Vooraf had ik de pipellegedaan ipv prednisolon (kan nl niet samen, omdat het de werking van de pipelle teniet doet). Via Pf had ik vantevoren trental gekregen (voor doorbloeding baarmoeder). Dit ben ik gaan gebruiken vanaf dag 1 menstruatie en gestopt na tp. Na de TP ben ik asperine en fraxiparine gaan gebruiken. Echter, drie dagen na tp kreeg ik afstotingsverschijnselen (opvliegers, keelklachten). Deze klachten heb ik vaker gehad, bij eerdere pogingen, enkele dagen na tp. Hiervan had dr pf al bevestigd dat dit afstotingsverschijnselen waren. Ondanks dat ik deze ronde geen prednisolon gebruikte, ben ik direct wel prednislon gaan gebruiken en wel liefst 20 mg. Ik weet niet waar aan het heeft gelegen, maar ik ben vandaag exact 9 weken zwanger en heb al 2 keer een kloppend hartje mogen zien! Verder uiteraard een hele waslijst aan supllementen gebruikt: DHEA, omega 3, vitamine D3, maca, royal jelly, tarwekiemolie, vitamine B6 en B12, vitamine E, calcium , zink, Q10 en Ginko Biloba. Succes!
Sophy, voor jou even een extra dikke knuffel! kan mij voorstellen dat het pijn doet als je zusje straks bevllen is. Jouw wens en het verlangen is immers zo groot! heel veel sterkte!
Knuffel Sophie, misschien komende maand wel raak... Tautet, hoeveel prednisolon slik je nu nog? Hoe ziet de afbouw eruit? En hoe heeft Pfeiffer de doorbloeding van jouw baarmoeder geconstateerd? Dat daar mede voor nodig waren? Wel fijn hoor, 9 weken alweer. Gun ons dat allemaal hier. Vraag me wel af of meiden die al eerder zwanger geweest zijn , een kindje hebben, toch niet een voorsprong hebben op moederlozen, omdat ons lichaam het hele trucje nog niet kent. Anyway, op naar de 12 weken! Bo, welkom, helaas. Wanneer ga je weer naar Gent? Heb ik even gemist. Hier niet zo veel te melden... Xxxx
Juul, ik ben het met je eens. ik gun dit iedereen hier zo ontzettend! Tja, ik weet niet of meiden, die al een kindje hebben, een voorsprong hebben. Je hoort wel dat je lichaam het herkend oid, maar in mijn geval heeft mijn lichaam daar bijna 5 jaar over gedaan. Ik slik momenteel nog 20 mg per dag. Vanaf 12 weken zwangerschap, ga ik afbouwen. Mbt de trental: Ik had mijn rif bloeduitslagen vanuit gent doorgemaild naar Pfeiffer en toen zelf het woordje trental laten vallen in mijn mail. Ik had nl elders gelezen dat hij dit wel eens vaker voorschreef omdat het de doorbloeding van de baarmoeder zou bevorderen. Gezien mijn lichte stollingsafwijking, heb ik toen dit aangekaart bij hem. Hij vond het een goed idee en kreeg het recept toegestuurd. Mogelijk kan je het gewoon eens ter sprake brengen bij hem. Hij is gewend om met mondige zelfopkomende en meedenkende patienten om te gaan
Ik vraag me soms ook af of vrouwen met al een kindje een voorsprong hebben. Of hun lichaam het beter herkent. Soms ook of "de druk eraf" is. Maar ja.. je hoort beide kanten, dat het na een ivfkindje zomaar spontaan lukt en dat na een spontaan kindje opeens meerdere behandelingen nodig zijn. Of het ligt aan de problematiek... En ja.. ik gun het ieder hier ook heel erg Konden we maar toveren
Bo; welkom hier, schrijf lekker mee! Meid wat een ellende heb jij al mee gemaakt. Ik hoop voor je dat de cryo in oktober een plakkertje is! Sophy; het was idd in een zkh in Nl, ik heb nu de hystero op 14 sept (hopelijk gaat het dan wel door) Hoe is het nu met je zusje? Ik snap dat je het er heel moeilijk mee hebt om straks tante te worden. Is toch wel heel erg confronterend. Tauret; door jouw verhaal krijg ik weer de bevestiging dat je er in de mmm zelf bovenop moet zitten. En goed mondig moet zijn. Vond je het niet eng om zo veel prednison te slikken? Hoe voel je je nu? Is trental specifiek voor de baarmoeder? Aspirine werkt toch ook op de doorbloeding?
Kiekske: gefeliciteerd met je verjaardag!! Fijn lang weekend gehad? Elpie: ik heb je nu een PB gestuurd vanochtend. Je krijgt in ieder geval een dikke knuffel, heb echt met je te doen. Geef jezelf wat tijd, het is nog zo kort geleden. En dat je hoofd een vergiet lijkt, vind ik niet raar hoor. Je hebt gewoon nog dikke stress (en ik had zelf overigens tijdens het zwanger zijn en vlak erna ook het gevoel dat je hoofd alleen maar focust op 1 speciaal ding en de rest kon er niet bij maar dat kan ook aan mij liggen). Je schreef nog over IVIG en prednison en een keus maken, je kan voor zowel de IVIG gaan en prednison via dr. Pf doen en verder je mond houden wat je doet ? Sophy: ik tover graag mee Sterkte voor je zus met de inleiding..leuk dat je bijna tante wordt, natuurlijk is dat confronterend en slikken. Daar moet je je niet schuldig over voelen hoor jouw gevoelens zijn ook echt, die mogen er zijn. En natuurlijk gun je je zus haar kindje. Suc6 ook binnenkort als je weer naar Gent mag. Heb je er een beetje vertrouwen in? Tauret: durf je dat je prednison afbouwen? Je schreef dat je het tactisch gebracht hebt richting DS ben wel benieuwd hoe je dat precies gedaan hebt (tact is niet altijd mijn sterke kant) dus tips zijn welkom Bo: welkom hier, tjonge wat een moeilijkheden kom je allemaal tegen. Endometriose is trouwens een lastig te tekkelen probleem bij onvruchtbaarheid. Dan ook nog diabetes type 1. Heb je de prednison genomen bij je laatste poging van augustus? Of wat was je cocktail? Ik vind de prednison geen slecht advies, zeker gezien je endometriose. Heb je al weleens gedacht aan Metformin ivm diabetes? (of mag dat niet?). Armani: nou ja zeg, wat een verhaal over je niet-hystero afspraak .! Dat was voor mij de reden om toch naar Gent te karren. Anders had ik die hystero pas eind augustus kunnen doen (of eigenlijk w.s. nog later want ik moest dan eerst op gewoon consult komen ook al was ik er in april nog geweest belachelijk). Hoezo tijd schrijven en zorg onnodig duur en traag maken?? Nou hopen dat ze dan half september wel de hystero gaan doen NK cellen kunnen zowel in je bloed als in je baarmoeder voorkomen. Als ze in je baarmoeder voorkomen is het wat vervelender omdat dit niet altijd goed onderdrukt kan worden met prednison of IVIG (baxters). Bij dr. Pf moet je speciaal vragen naar de baarmoederbiopt voor NK cellen (bij mijn weten doet hij dan de CD57 maar dit zou je hem voor de zekerheid moeten vragen). Hij deed al wel onderzoek hiernaar maar volgens mij deed hij het nog expirimenteel. Maar ja de hele MMM is in feite expirimenteel toch??? Lief dat jullie me lief vinden, jullie zijn dat zelf ook. Ik kan het gewoon niet aanzien dat er kostbare tijd en energie en emoties verloren gaan, terwijl er zeker een aantal van ons met een kindje kunnen thuiskomen, mits er iets extras ingezet wordt. Mag ik mijn vraag van vrijdag nog eens herhalen? Nog een vraag voor die dames met veel test-ervaring...nou had ik 7 of 8 dagen na ovulatie een niet geheel OMO witte test (ja...je moest wel heeel erg goed kijken hoor...) maar zijn bij jullie die testen helemaal wit of zie je heel vaag waar er eigenijk een mooie dikke streep had moeten komen? Is dat gewoon of is dat bij jullie helemaal wit? (ik test met vroege tests dus vanaf 10 of 12,5 mIU/ml HCG) of was ik dan toch misschien heel even zwanger?
Tauret, bedankt voor je reactie. Fijn dat je uitgebreid reageert, roept wel weer nadere vragen op . Mijn uitslag qua factor VIII afwijking is hoger: 211 (normaal waarde 60 - 150). Ik denk dat enkel kinderaspirine, wat ik nu bij mijn mislukte IVF-poging van augustus heb gebruikt, dan onvoldoende is en dat ik ook gebaat zou zijn bij fraxiparine. Gek dat prof. d.S. daar zelf niet over begint. Ik ga het zelf nu voorstellen, ben echter net als Mamavh niet erg subtiel of handig. Ik moet het hebben van de rationele argumenten en beleefde volhardendheid. Komt nog bij dat ik het niet in persoon kan voorstellen, omdat de afspraak was dat mocht de poging in augustus in NL mislukken, ik in Gent in oktober een poging mocht starten zonder een "raadpleging" van tevoren. Dit omdat bij mijn vorige 2 afspraken uitgebreid aan bod is gekomen wat men in Gent anders wil doen dan in NL. Ik wil echter toch per telefoon of mail een aantal dingen voorstellen ter aanvulling op de besproken aanpak en één daarvan is nu dus fraxiparine gebruiken. Om bij prof. d.S. te kunnen beargumenteren waarom fraxiparine mij mogelijk zou helpen, wil ik graag de achterliggende redenering meer begrijpen. Kun jij mij uitleggen waarom Serum Athene jou fraxiparine heeft geadviseerd? Is dat speciaal vanwege de verhoogde factor VIII? Wat is de dosering? Zou het (in het kader van goed beslagen ten ijs komen bij prof d.S.) verstandig zijn dat ik advies vraag bij Serum Athene? Hoe heb jij dit aangepakt? Heb jij je de uitslagen van je RIF en stollingsonderzoeken uit Gent naar Serum Athene gestuurd en hun mening gevraagd of heb je ander (nieuw) bloedonderzoek door Serum laten doen? Hoe gaat dat in zijn werk qua kosten en snelheid? Moet fraxiparine zowel bij verse poging als bij cryo pas na TP gebruikt worden? Gebruik je bij verse poging ook trental voor de TP of is dat riskant vanwege bloedingsgevaar bij punctie? Hoeveel trental gebruik je? En wanneer? Sorry dat ik je bombardeer met vragen. Ik snap dat jouw aanpak en fantastisch resultaat geen garantie geeft dat het ook voor mij een zwangerschap zal opleveren, maar ik wil graag alles op ales zetten om mijn volgende poging zo veel mogelijk kans te geven. Deze is alweer snel en verdere uitsel wil en kan ik niet nemen omdat ik qua lage aantal eicellen en mogelijk nieuwe endometriose cystes een tikkend tijdbom ben. Ale kennis die je met mij wil delen, helpt mij enorm en waardeer ik ontzettend. Over de prednisolon had ik ook nog een vraag. Dr. Pf. wil dat je vóór en na TP laat checken of je infecties hebt opgelopen vanwege verlaagde weerstand door prednisolon gebruik. Heb jij dat gedaan (en doe je dat nog steeds)? Welke waarden moet je dan specifiek laten checken? Wat ik mij ook nog afvroeg (en dan nader ik het eind van mijn vragenvuur) hoe ga jij met je trombofilie om? Slik jij (buiten pogingen en zwangerschap om) bloedverdunners? Ben je onder behandeling van een specialist? Laatste vraag (echt ). Wie heeft bij je vorige verse poging in Gent de Intralapid-infusen gedaan? Ging dat via Du? hoe regel je dat praktisch gezien? Aangezien het 3 dagen voor TP moet wat volgens mij dan samenvalt met de dag van punctie in Gent? Reis je dan op zelfde dag naar Gent voor de puntie en naar Du voor infuus? Of reis je dag van tevoren naar Du?
Dank je wel mama! Mijn weekend was heerlijk, echt kunnen ontspannen. gevolg: vermoeidheid komt er keihard uit. Pfoe...zou wel een maandje rust willen, gewoon niks doen, zie hoe de dag gaat lopen. Even weer een beetje bijkomen. Hoe gaat het met jou? Sophy, heb je al nieuws van je zusje? Ik snap jouw gevoel wel hoor. Je wordt tante, een mooi, maar ook confronterend moment. Logisch... Jouw gevoel mag er zijn meid! Bo, jouw vraag over intralipid had ik ook, maar nu ik naar DD ga, zit ik niet meer in dezelfde situatie. Heb je iemand die voor jouw je infuus kan zetten? Of moet je echt naar DD rijden? Mail Pf anders even hierover. hoe is het met de andere meiden?? Bijna naar DD! Het is gek, maar ik heb er gewoon zin in. Het voelt als een goede keuze. Ik hoop dat ik dit donderdag ook nog denk. Donderdagavond zou ik de 1e les van mijn cursus hebben, maar die mis ik al meteen. Goede eerste indruk
Effies vlug: ik heb een nichtje vanmorgen kerngezond geboren dmv sectio. Zusje ligt nog in het zkh en vanavond even vlug beebje kijken. Wel opgelucht dat het goed is gegaan.. nu nog een plekje voor mn eigen blijdschap vs verdriet
Sophy: proficiat meid! Wat goed om te horen dat alles goed is gegaan! Cijfer je gevoel niet weg hè... Hier hetzelfde gevoel, alhoewel er absoluut niet geen blijdschap is: collega van mij zat in haar 1e ICSI. Mocht gister testen: zwanger. Ze stuurde net een mailtje. Pff... Merk dat ik gewoon niks kan hebben, ben echt even van het padje af. Boos, verdrietig, de eeuweige 'waarom zij wel en ik niet', enz...
Mama, ik heb alleen getest tijdens de icsipogingen. Ik begon meestal met testen vanaf wachtdag 9 of 10. ik had echter altijd echt hele omo witte testen. Hoe graag ik ook een streepje wilde zien, bleef die toch echt witter dan wit. Met een vaag streepje, lijkt mij toch dat er iets (is) gebeurd in je lichaam. Ik heb er echter geen ervaring mee. Bo, ik reageer morgen uitgebreid op je vragen.
Mamavanh; ik hoop idd dat de hystero op 14 sept. wel gewoon door gaat. Ik kreeg trouwens zaterdag het dossier van Gent, daar zag ik op dat ze best al veel getest hebben qua bloedonderzoek. o.a ook de ANA. Dit hebben ze nooit verteld, maar wel goed natuurlijk. Nu begrijp ik wat de CD57 is, thanks! Kiekske; toch naar de Malediven voor een maandje? Fijn dat je zo'n ontspannen weekend hebt gehad. Spannend he, donderdag mag je eindelijk naar DD! Leuk voor je collega, maar ja....oneerlijk he. Sophy; gefeliciteerd met je nichtje! En gelukkig helemaal gezond! Neem de tijd om je eigen verdriet hierin een plekje te geven.
Hoi Tauret, He , bedankt, is wel belangrijk voor mij om te weten. Ik kon eigenlijk alleen wat zien als ik het in de felle zon hield en dan een beetje schuin erop kijken...als je er snel naar kijkt zie je echt niks maar als je beter kijkt is het dus heel licht iets....althans dat denk ik dan zelf, het is echt maar heel heel licht. Ik had ook weer veel keel en oorpijn deze ronde. De reden dat ik het vroeg, zaterdag avond heb ik getest vorige week, omdat ik tijdens het eten van een ijsje opeens een steek kreeg in mijn buik een hele erge....en toen begon ik te balen,...want meestal betekent dat (althans bij mij) dat ik (weer) heel even zwanger was...mijn buik is zo gevoelig dat ie bij elke kou afbreekt wat zich innestelt (niet lachen, ik verzin dit echt niet !)...en laat ik nou eigenljk al 3x erin getrapt zijn precies als ik trek krijg in ijs ben ik zwanger of heel kort....ik denk nu dus ook weer...(je mag me niet geloven hoor, maar bij mijn eerste zw.schap wist ik het al na 1 uur dat het raak was...die eindigde wel in een mk na 10 weken maar het was er toch echt).(toen weet ik het moment van afbreken ook nog...er werd een reorganisatie aangekondigd en ik dacht"oh nee, en ik ben zwanger hoe moet dat nu"? Toen voelde ik ook een steek in mijn buik en 2 weken later had ik een spontane miskraam, ik herinner me ook nog dat ik in die 2 weken me niet meer zwanger voelde. Dus meiden, geen ijs eten die eerste weken...(herinner mij er please ook aan...). Oja en ook geen reorganisaties. het is geen succesronde hoor dames, vanochtend werd ik "verblijd" met de rode duivels zoals ze dat vlgs mij bij onze zuiderburen noemen (of regels toch Elpie?). Maar als OMO wit echt OMO wit is...dan weet ik dat ik zelfs met een halve poging misschien toch zwanger kan worden.
Sophy: gefeliciteerd met je nichtje! Als je het kindje ziet zal je denk ik toch blij zijn ondanks je eigen gevoel...misschien dat je wel meer tranen laat dan een gemiddelde zus.... Kiekeke fijn dat je een leuk weekend hebt gehad..leuk voor je collega...en het is zeker oneerlijk voor jou...
Hi Bo, Gezien je endo zou ik naast de aspirine en de fraxiparine idd ook de prednison inzetten. De trental die Tauret noemt spreekt me ook erg aan. Is die Metformin nog iets voor jou? oja je schreef iets over lage eicel reserve. Waarschijnlijk heb je een laparascopie gehad klopt dat? dat verlaagd je AMH Heb je genoeg vitamine D? denk ook aan tarwegras. groetjes,
Armani: wat fijn dat ze eigenlijk toch al meer voor je gedaan hadden...jammer dat ze je het niet verteld hebben. Hadden ze ook de trombofilie al gedaan? heeft je ha al uitslagen?? ben benieuwd.