nope, nog niet onderweg... Heb pas om 16.00 uur de afspraak. Ik vertrek rond 13.15 uur. AAAAAAAAHHHHHHH!!!!!!! Vind het spannend!!!!!!!!!!!!!
Sophy: sowieso voor de cryo gaan en tegelijkertijd dr. Pf zodat je lijf een echt optimum ronde heeft? is dat iets? als je al iets vermoed dat er iets aan de hand is, zou ik er gelijk iets aan doen, waarom zou je nog een ronde voorbij laten gaan en dan pas naar Pf? Cortisol kun je simpel bij je ha laten prikken. Volgens mij moet het in de ochtend en nuchter (''s ochtends is je cortisol het hoogst). Wat je dan nog meer kunt laten prikken heb ik paar dagen geleden aan Juulzon gepost. Maar Juul heeft al wel trombofilie onderzoek gehad, heb jij dat ook gehad? (je hebt immers al 4 vmks toch??). Als je je cortisol laat checken bij je ha, doe dan wel gelijk je ANA en anti-TPO mee laten bepalen. Trombofilie kan ook via je ha. als je toch graag een lijstje hebt, PB me dan. oke? Je TP is pas 22/23 sept dus het kan nu nog zeg maar vantevoren naar dr. Pf...
Ja dat weet ik ook niet zeker. Het heeft iets met "vertrouwen hebben" te maken, dat ik op wil houden met zoeken en nu wil vertrouwen dat het m'n schildklier was en dat ik nu toch eindelijk zwanger kan raken. En tegelijk dus dat enge gevoel dat er "iets" in m'n immuunsysteem niet helemaal lekker loopt. Zal het er nog eens met manlief over hebben wat we gaan doen Morgen naar de ha voor een receptje euthyrox en dan meteen weer vragen om tsh/t4 en anti-tpo te prikken Ik check nog even het lijstje dat je aan Juul had gegeven. thanks
Sophy: je hebt PB. Kiekske: ben ook benieuwd Kiek, wat je ervan vond! En of je al een "aanvalsplan" hebt . Armani: bezinking is idd vrij hoog. 20 is de uiterste grens (bij een ander lab is het 15 voor vrouwen onder de 50 jr). Het bezinkings-getal wordt door vele parameters beïnvloed, maar is een vrij goede maat voor de activiteit van ontstekingsprocessen in het lichaam. Vit D en visolie helpen hierbij. Die TSH is wel laag, wel normaal maar aan de lage kant en je T4 vind ik dan ook niet hoog. Voel je je nooit geirriteerd/opgejaagd en moe? of voel je je prima? Ik heb er niet zo 1-2-3 een idee bij, maar het komt me wat vreemd over. In juli testte ik met TSH 0.6 en T4 20.6 en ik was moe en supersuperdepuper geirrirteeerd . Heb jij nooit last van?? Ik vind het soms moeilijk als het niet zo heel duidelijk is. Zelf zou ik een hogere T4 bij deze TSH verwachten. Je T3 lijkt me wel oké. Ik zou aspirine 100 mg proberen, reden is dat aspirine je T4 ook iets optrekt naar boven toe (plus vlgs mij had je toch ook iets met neiging tot trombofilie?). Misschien hebben ze de anti-TPO niet bepaald omdat je TSH laag is (en niet hoog, wat je wel verwacht bij een Hashimoto). Hoewel dit ook niet altijd opgaat omdat die TSH van mij in het begin van mijn ziekte ook enorm schommelde (veel te hoog naar veel te laag dus van hypo naar hyper - BRR was geen leuke tijd toen).
Zo...daar zijn we weer! Was gister pas laat thuis (21.15) en moest toen nog manlief bijpraten, dus had geen fut meer om te schrijven. Maar bij deze Het was goed. Een fijn gesprek, kundige man. We hebben alles besproken, ik heb al mijn vragen kunnen stellen. Het gaat waarschijnlijk het volgende schema (kort protocol) worden: - neusspray ipv decapeptyl (cetrotide en deca kunnen te heftig zijn); - 300 menopur - ... puregon - 5000 pregnyl voor punctie - 3x 1500 pregnyl na punctie + utro. Dit ivm het te snel ongesteld worden na TP. Bij genoeg embryo's de embryoscoop en dag 5 tp, anders dag 3 tp + AH. Ik moet weer aan de DHEA, 50 mg. Hij vond 75 veel te hoog. Hij heeft de dhea geprikt, alleen moet ik vandaag even bellen wanneer ik de uitslag kan verwachten. Ben ik vergeten te vragen. De echo's mogen in nederland, behalve de uitgangsecho. Starten kan meteen (maar laat ik even afhangen van het dhea resultaat). Juul, voor jou: flushing doen ze wel! Hij is er geen voorstander van, maar als je het vraagt, kan het wel. Hij geeft aan dat je wel een infectiegevaar loopt, ivm het volspuiten van een follikel die leeg hoort te zijn na afloop. Maar de andere artsen doen het daar ook met regelmaat, dus het kan zeker wel! Volgens mij was het dit wel. Heb weer een beetje hoop... Het zal zeker niet makkelijk zijn, dat gaf hij ook duidelijk aan, maar hij ziet zeker nog mogelijkheden. Oh, ook nog een 2e hersteloperatie besproken en daar ziet hij ook nog mogelijkheden in. Dus ook dat zou nog een optie zijn...
Kiekske: goed wat van je te horen!! Heb je ook de uitslagen van dr. Pf met hem kunnen bespreken en evt. inzet van medicatie daarbij? Weer aan de DHEA???? Maar het was al zo hoog?? Weet ie het wel zeker?? Je hebt nou toch niet alles naar me opgestuurd he? Dan stuur ik het gewoonweer terug . Je lijkt tevreden met de uitslag/intake dus dat is fijn... Goed ook dat ze zo''n 2e operatie misschien willen doen. Ik hoop dat het voor jullie gaat werken!!
Daarom wil ik eerst de waarde afwachten. Maar pf had dhea-s geprikt en hij nu dhea. Ben benieuwd... Nee, heb niet alles toegestuurd, want dat mocht ik niet van je. Anders had ik dat gewoon gedaan! Ga eens even die arts van de hersteloperatie opzoeken...
Kiekske: ben benieuwd of je DHEA anders zal zijn . Juulzon: je hebt e-mail...ik heb wel wat opmerkingen erbij..ik hoop dat je er niet van schrikt . Ik vond zelf dat ondanks dat Gent zegt "" ok'e en normaal" sommige dingen toch randnormaal, dubieus en verdacht. Ik heb het toegelicht in de mail. Als je er vragen over hebt, hoor ik het wel.
jij bent toch een echte lifesaver he Vergeet ook af en toe niet aan jezelf te denken he En hier gaat het intussen al terug wat beter, sorry voor de donkere berichten he! Wie hier ook besloten eerst even Gent af te wachten en dan de beslissing te nemen om al dan niet nog langs dr Pfeiffer te gaan. Het is toch niet dat daar echt een wachttijd is of zo en de bloedresultaten zijn er ook op een paar dagen tijd. Hier gisteren na 39 dagen ook nog eens mijn regels doorgekregen. Eindelijk ,het werd eens tijd!
En hier nog druk druk druk, Lenn is sinds deze week naar school aan het gaan en moet zeggen dat het toch wel heavy was qua emoties. Maar ben blij dat dat eerste weekje om is Chantal, nog heel veel succes in de toekomst, ik hoop dat je er een beetje uit kan komen en dat je heel gelukkig mag worden bij een nieuwe partner.
Elpie: donkere berichten horen er nu eenmaal bij. Zeker na zo'n groot verlies dat je hebt meegemaakt. En het is nu eenmaal nog kort geleden. Afwachten wat de resultaten uit Gent zijn is prima toch? Fijn dat je regels terug zijn, dan kun je toch weer vooruit gaan kijken . Kiekske: bedankt voor het envelopje! De DHEA is goed aangekomen. Ik ga ze eens proberen, kijken of ik raar ga doen . Ik heb ooit eens medicatie gehad tegen migraine. Mijn man heeft me toen moeten ophalen uit kantoor omdat ik gewoon begon te trippen (althans zo kwam het op mij over). Alles in slow-motion en ik moest me vasthouden aan mijn buro. Ik heb toen besloten die pillen nooit meer in te nemen . Ik kan nogal vreemd reageren op medicijnen...geen idee waarom .
Kiek wat klink je positief! En wat klinkt je verhaal ook hoopgevend: een nieuw protocol, mogelijkheden voor een eigen kindje Dit was bij dr S denk ik hè? Zou de hersteloperatie van je man dan ook in DD zijn? Mamavanh, thanks Elpie, dat mag toch hier Donker of licht... het hoort er helaas gewoon bij... Nog een maandje en dan weet je meer, hopelijk komen er dan ook lichtere berichten en nieuwe hoop
Chantal: als redelijk nieuw persoon hier heb ik nog niet met jou geschreven. Jouw verhaal heb ik echter gevolgd en ik wil je laten weten dat ik veel respect voor je hebt en voor wat je allemaal doormaakt. Ik wens je veel kracht en hoop dat je op een dag beloond wordt met een kindje en een lieve partner, want dat verdien je. Mamavh: Je kunt naar SCAL-lab om je te laten prikken op verwijzing van HA (en met dus met meegegeven prikformulier) of je gaat er op eigen houtje heen en je zegt dat je op "particuliere aanvraag" (en op dus op eigen kosten) HCG wil laten prikken. Jij bent dan de aanvrager. Uitslag en rekening gaan dan rechtstreeks naar jou. Het is geen vereiste voor SCAL-lab (of lab in jouw regio) dat aanvrager arts moet zijn. Niet elke medewerker van SCAL is ermee bekend, omdat het vrij weinig voorkomt. De toverformule is dat je het op "paticuliere aanvraag" doet en dat je blijft volhouden. Maar dat laatste is jou denk ik wel toevertrouwd, volgens mij ben jij net zo'n drammer als ik. Deze aanpak is alleen nodig als je HA niet meewerkt aan een bloedtest. Als hij/zij dat wel doet dan doe je het uiteraard niet op eigen aanvraag, maar op zijn/haar aanvraag. Dan draag je ook niet de kosten. In jouw geval zou je tegen je HA kunnen zeggen dat bloedtest op HCG volgens prof d.S. nodig is. Meten (van HCG) is weten. Grote kans dat hij/zij dan meewerkt. Wat betreft afstotingsverschijnselen. Ik heb een paar keer last gehad (ook bij eigen maandelijkse pogingen om zwanger te worden, dat proberen we ook nog steeds) van een gloeiende buik en benen. Volgens dr. Pf. zou dit afstotingsverschijnsel zijn. Maar ja, ik heb ook wel eens gelezen dat dit vroege zwangerschapssymptoom kan zijn. Ik heb mij ook soms afgevraagd of het te maken heeft met mijn endometriose. Maar dan zou ik er toch maandelijks of in ieder geval vaker last van moeten hebben? Waar ik wel elke maand last van hebben en ook in verhevigde mate tijdens IVF is dat ik pijn heb in mijn polsen en in mijn voet en last heb van steken in liezen, soms doortrekkend naar mijn benen. Hier heb ik tijdens mijn zwangerschap ook last van gehad, is soort verweking. Dit doet zich in een normale cyclus vlak voor mijn ovulatie en vlak voor mijn menstruatie voor. Bij mijn laatste ivf heb ik zonder aanleiding 1,5 week heel erg last gehad van spierpijn bij mijn ribben en opvliegers. Zodra ik ongesteld werd, was het over. Heel raar. Bedankt voor uitleg. Snap nu meer waar jij mee te kampen hebt. Hopelijk krijg je snel uitslagen uit Gent. Ik snap je angst om nog een auto-immuun ziekte te ontwikkelen. Het klopt dat als je er één auto-immuun ziekte hebt je kans hebt om er nog een te ontwikkelen. Diabetes type 1 is auto immuun ziekte en endometriose is in ieder geval immuun gerelateerd (of het een auto immuun ziekte is zijn de meningen over verdeeld, dr. Pf. vindt van wel). Omdat ik diabetes type 1 kreeg bij mijn 1e IVF poging wat toeval zou zijn (daar zijn de meningen over verdeeld) was ik bang bij een volgende poging weer wat te ontwikkelen. Bij mijn 2e IVF pogng had ik gedurende een maand na afloop extreme nachtelijke zweetaanvallen. Ik was ervan overtuigd dat mijn lichaam door de hormonen antistoffen tegen mijn eierstokken aan het maken was (ja, dat bestaat maar is zeldzaam) en ik in de overgang aan het raken was. Mijn AMH en FSH (op CD 3) die ik toen bij SCAL liet meten waren niet goed. Dus dat hielp niet. Ook werd door VU gezegd dat ik biologisch 41 was (ben 37). In het afgelopen jaar is AMH gelukkig wel gestegen. Laatste meting is 1,8. Maar ja, feit is en blijft dat ik slecht te stimuleren ben en iedere keer weinig follikels en eicellen heb. Over progesteron. Ik heb bij laatste IVF op advies van prof. d.S. dubbele portie utrogestan gebruikt, omdat ik bij IVF ervoor al week na TP ongesteld werd. Een alternatief hierop is om naast normale portie utrogestan ook extra pregnyl te spuiten na de punctie en TP. Bij de IVF van mijn dochter heb ik dat ook gedaan, was toen nog protocol van mijn ZH. Nu niet meer. OOk spreekt het mij aan dat pregnyl ervoor zorgt dat je lijf zelf progesteron gaat maken. Utrigeston voegt progesteron van buitenaf toe. AH is "assisted hatching", dwz. sneetje maken in schil van embryo ter bevordering van innesteling. Doen ze in NL niet, maar in Gent wel. Dus als we er toch zijn. Kieske: Bedankt voor je info over hoe behandeling in Gent verloopt. Begrijp ik nu goed dat ze in Gent geen bloed afnemen? Ik ben gewend in NL dat bij elke follikelmeting ook bloed wordt afgenomen. Ik begrijp dat veel Nederlandse meiden tussentijdse echo's in NL doen. Tegen mij is gezegd dat het beter is om alle echo's in Gent te laten doen om ruis in de communicatie te voorkomen. Ook schijnen ze in NL anders te meten: de buitenkant van de follikels, terwijl ze in Gent de binnenkant meten of omgekeerd. Du. klinkt goed. Fijn dat ze je een ander perspectief en aanpak bieden. Begrijp ik nou goed dat wanneer je volgende poging start afhangt van je AMH-uitslag (die door DHEA gebruik hopelijk gestegen is)? Als ik vragen mag, waaarom was je gestopt met DHEA? Was dit vanwege de bijwerkingen? Slik je DHEA trouwens bij een maaltijd? Klopt het trouwens dat je voor de punctie minder pregnyl dan standaard spuit? Zo ja, wat is hun onderliggende gedachte hiervoor? Oh ja, ik had gelezen dat je uitslagen naar Serum Athene hebt verstuurd en gevraagd heb om advies. Ik wil dit ook doen met mijn onderzoeken (dr. Pf. en Gent). Hoe werkt dit precies? Wat is mailadres? Wat kost het? Hoelang duurt het? Sophy: Ik las je dat je geen eigenlijk geen onderzoeken meer wilde, omdat je vertrouwen in je lijf wilde hebben bij de volgende TP. Je zou het misschien niet zeggen gezien mijn onderzoeksdrift, maar ik voel dat soms ook zo. Ook omdat ik ervan overtuigd ben dat een positief gevoel (bij mij) van grote invloed is op de slagingskans. Op de één of andere manier voelde ik bij de poging van mijn dochter heel rustig en positief. Dat is mij daarna niet meer gelukt. Elpie: Een miskraam is en blijft heel zwaar. Het verdiet mag er zijn en heeft zijn tijd nodig. Ik heb bijna een jaar geleden een hele vroege miskraam gehad. Toen we net hoorden dat ik zwanger was heeft mijn man een wit konijnknuffeltje gekocht. Net zoals hij bij de zwangerschap van mijn dochtertje meteen haar eerste knuffeltje heeft gekocht. Na de vmk had ik het konijnknuffeltje in de la van mijn nachtkastje gepropt. Ik kwam hem laatst weer tegen en schoot helemaal vol.
Bo: ik heb mijn tussentijdse echo's altijd in Nderland laten doen en heb daar nooit problemen mee gehad. Gent heeft ook nooit tegen mij gezegd dat ik het beter daar kon doen. Ik vond het helemaal prima gaan zo. Ze nemen wel bloed af voor wat onderzoeken, maar bij de follikelmetingen heb ik het zelf geen één keer gehoeven. Als je dat wel zou moeten, geven ze dit ook aan. Ik slik al mijn vitaminen na het ontbijt, zo ook DHEA. Ik was gestopt (nu 2 weken) vanwege een te hoge dhea-s waarde. Dr S heeft nu de DHEA waarde laten prikken en die wil ik even afwachten. Mijn AMH is niet gestegen door de DHEA, helaas, hij is zelfs gedaald. Ik weet niet of je minder pregnyl spuit voor de punctie. 5000ie Is normaal in Gent. OOk DD gaf 5000 aan. Het mailadres van Serum kan je vinden op hun homepage. Daar staat zo'n link voor de email. Ik heb ondertussen 2 keer gemaild; de 1e keer had ik de volgende ochtend antwoord en de laatste keer 2 uur later. Ze doen het (tot nu toe) nog gratis. Succes meid!
Ook wij hebben de FM metingen in nederland gedaan. Toen de follikels een bepaalde grootte hadden (weet even niet exact meer het formaat maar dacht iets vanaf 15 mm), moesten wij ook bloed laten prikken naast de meting. Alle resultaten dan voor 1 uur faxen en dan werd ik in de middag teuggebeld door gent met de vervolgstappen. Ik heb ook nooit van gent vernomen dat ik dat beter bij hen kon doen. Alleen de allerlaatste FM meting moest in gent gebeuremn ipv nederland. Even ego bericht vanwege fraxiparine gebruik. Ik heb mijn vraag neergelegd bij gent (de s), serum en dr pf. Ik heb hierbij de artikelen gevoegd van mama. Serum mailde teug dat zij gezien de lichte verhoogde afwijking geen noodzaak zagen om langer door te gaan met fraxiparine. Zij raadde wel aan om eventueel een bloedonderzoek te laten verrichten en dit te controleren zodat ik dan mogelijk wat meer gerustgesteld zou worden. Serum beschreef trouwens ook dat zij al vanaf 10 weken zwangerschap aanraden om heel langzaam af te gaan bouwen met prednisolon. Dr pf zag ook geen noodzaak voor lange gebruik van fraxiparine vanwege wisselende wetenschappelijke ondezoeksresultaten op dit gebied. Hij raadde wel aan om aspirine te blijven gebruiken. Prod de s, kwam met een duidelijke uitleg waarom zij er geen voorstander van was om langer fraxiparine te blijven gebruiken. Zij had dit voorgeschreven vanwege mijn innestelingsprobleem en niet vanwege herhaalde miskramen of eerdere problemen in een zwangerschap. Dit vanwege het risico op bloedingen. Zij gaf echter aan dat ik mijn vraag ook eventueel bij de nedelandse gyn ( ben nu officieel overgedragen) kan neerleggen, ook mbt een eventueel bloedonderzoek om de hoogte opnieuw te laten bepalen. Dit laatste ga ik dus sowieso maar even doen. Even kijken of mijn huisarts hier aan wil mee werken wan ik heb pas eind september een afspraak met de gyn staan. Prof de s benadrukte nog wel dat ik haar altijd mocht benaderen voor eventuele vragen gedurende mijn zwangerschap. Verder afgelopen donderdag een uitgebreide echo in gent gehad. De prof nam er de tijd voor. Wederom het hartje zien kloppen, de bloedsomloop in beeld gebracht, de navelstrng en placenta gezien middels de echo. Alles zag er gelukkig goed uit. Nog twee weken en ik ben de cruciale fase van 12 weken voorbij. Pfff. Mama, als de dhea bevalt, heb ik ook nog wat liggen voor je.
Tauret: Ik twijfel of jij ik deze vragen (zie onderstaand) nog 1x moet stellen. Wellicht is het een hint dat je eerder nog niet reageerde op mijn vragen en ben ik zo stom dat ik niet vat dat je liever niets kwijt wil over fraxiparine, trental en prednisolon gebruik. Maar wellicht is er iets anders aan de hand. Dus op het gevaar af dat ik te "pushy" ben, bij deze nogmaals mijn vragen: Waarom heeft Serum Athene jou fraxiparine heeft geadviseerd? Is dat speciaal vanwege de verhoogde factor VIII of waren er nog andere redenen? Welke dosering fraxiparine heb je gebruikt? Heb jij je de uitslagen van je RIF en stollingsonderzoeken uit Gent naar Serum Athene gestuurd en hun mening gevraagd of heb je ander (nieuw) bloedonderzoek door Serum laten doen? Moet fraxiparine zowel bij verse poging als bij cryo pas na TP gebruikt worden? Combineer je aspirine met fraxiparine en trental? Gebruik je bij verse poging ook trental voor de TP of is dat riskant vanwege bloedingsgevaar bij punctie? Hoeveel trental gebruik je? En wanneer? Inzake prednisolon: Vanaf wannneer en tot wanneer moet prednsisolon bij een verse poging geslikt worden? Heb jij tijdens verse poging tussentijdse controles naar infectie gedaan zoals dr. Pf. adviseert? Ik hoop dat je mijn vragen wil beantwoorden. Ik ben m.n. in jouw specifieke verhaal geïnteresseerd omdat ik net als jij een verhoogd factor VIII- waarde ben, zelfs iets hoger: 211. En net als jij heb ik ook het advies van dr. Pf. heb gekregen om prednsisolon te gebruiken. Wat voor jou werkt, zou mij misschien ook kunnen helpen en dichterbij een zwangerschap kunnen brengen. Als ik te drammerig, lomp of ontactisch geweest ben, mijn excuses. Dat is niet mijn bedoeling. Ik ben soms te direct. Als je niet wil antwoorden, omdat het te persoonlijke informatie is, is het ook prima. Dan laat ik het uiteraard hierbij. Kieske (en Tauret): Gek dat ze in Gent tegen mij wel gezegd hebben dat het beter was om alle echo's in Gent te doen en jullie dat niet hebben aangeraden. Vroedvrouw vertelde mij over de afwijkende meetmethoden in NL en België en zei dat je met meer eicellen wel de gok kan nemen van meetfouten maar dat dit in mijn geval niet opgaat vanwege mijn lage aantal eicellen. Althans zij vond het wel goed idee in mijn geval om het risico niet te nemen. Ik heb ook verder niet aangedrongen op echo's in NL, vind het geen probleem om op en neer te reizen. Kieske: Toen jij je uitslagen naar Serum Athene mailde, hoe heb jij je adviesvraag geformuleerd? Heb jij gewoon in het algemeen gevraagd of ze naar je uitslagen wilden kijken en welk medicijngebruik ze je konden adviseren?
Bo, sorry dat ik nog niet eerder had gereageerd. Ik ben savonds vaak te moe en lig er erg bijtijds in. Soms echt te moe om te reageren. Ga nu ff eten maken maar probeer morgenochtend ff te reageren op je vragen
Bo, ik heb al mijn bloeduitslagen naar serum per mail gestuurd. Dus alle uitslagen van pf en het rif onderzoek van gent. Daarnaast heb ik al mijn dossiers meegestuurd. Die uit mck en DD. ( ik had toen nog geen verse poging in gent gedaan). Ik heb daarnaast wat vragen gesteld zoals wat zij,gezien alle bijlagen, zouden adviseren als ik bij hen een poging zou doen. Ik kreeg een uitgebreide mail terug met het advies van prednisolon en fraxiparine. Ik wil je andes die mail wel naar jou mail doorsturen, hoor. Vervolgens heb ik dit advies met gent (prof de s) besproken. Haar toen ook gezegd dat ik al eerder enkel aspirine had gebruikt in dd en dat ik gezien mijn uitslagen, het advies van serum en het boek van alan beer, deze keer heel graag ook fraxiparine wilde gaan gebruiken. Op grond van mijn innestelingsprobleem heeft zij het toen voorgeschreven. Ik had namelijk in totaal 9 teugplaatsingen achte de rug van goede tot excellente embryos, maar geen enkel van deze waren blijven zitten. (ondanks mijn leeftijd ben ik heel goed te stimuleren en heb ik een behoorlijke opbrengst en bevruchtingen, maar ging het altijd mis rond de innesteling). Hierdoor werd mij dus aspirine en fraxiparine voorgeschreven, de kinderaspirine 100 mg, haal ik bij het kruidvat. Verder nog fraxiparine 0,3mg per dag. Dat is overigens een lichte dosering. Je hebt ook zwaardere doseringen. Ik spuit dit 1 keer per dag. Officieel mag je pas met de aspirine en fraxiparine starten na tp. Alan beer geeft echter aan om te gaan starten met aspirine vanaf de eerste dag menstruatie, hetgeen ik ook heb gedaan. Wel twee dagen voor de punctie gestopt vanwege risico op bloedingen. De trental heb ik dus geheel buiten gent om, gekregen. Ik weet nogeneens meer wanneer ik die ben gaan gebruiken tijdens mijn vese poging in mei. Volgens mij ook na de tp, samen met de aspirine en fraxiparine. Maar het kan ook al eerde zijn geweest. Ik weet niet of dit nou toen zo'n succes was tijdens een verse poging. Achteraf gezien was dit waarschijnlijk teveel van het goede. Ik kreeg ontzettend snel blauwe plekken en was 9 dagen na tp van drie topembryos al ongesteld. Ik zou bij pf dus even goed navragen wat niu echt de bedoeling was met het gebruik van trental in een verse poging. Bij de cryo ben ik met trental begonnen vanaf eerste dag menstruatie en gestopt na tp. Toen gestart met fraxiparine. De prednisolon is ook buiten gent gegaan. Gent zag er bij mij geen meerwaarde in, maar zelf was ik erachte gekomen dat ik toch echt last had van afstotingsverschijnselen. Gent heeft toen de uitslagen van pf nog laten beoordelen door hun immunoloog, maar ook die zag er geen meerwaarde in. Eigenwijs als ik ben, ben dus ook onder behandeling bij pf gebeleven. Tijdens de verse poging, moet jeongeveer 10 dagen voor tp starten met prednisolon. Zo' n 3 dagen voor tp en 3 dagen na tp moet je je bloed laten prikken. Dat kan gewoon via de huisarts en de uitslagen kan je dan mailen. Nu ik zwanger ben, moet ik wekelijks mijn bloed laten controleren via de huisarts. Net na de positieve test en bij ongeveer 12 weken volgt een bloedonderzoek bij pf. Er wordt dan onder meer gecontroleerd op signalen van afstoting. Dat onderzoek kost iets van 200 euro. Tijdens de afgelopen cryo poging, ben ik oferigens van tevoren niet begonnnen met prednisolon. Ik heb toen de pipelle gedaan in gent. Pas enkele dagen na tp, toen ik last begon te krijgen van afstotingsverschijnselen, ben ik begonnen met prednisolon in hogere dosering als dat ik tijdens mijn verse poging gebruikte. Tja, en wat dan echt de succesformule is geweest? Ik weet het niet. Waarom bleven drie verse supertoppers van drie dagen oud niet zitten met fraxiparine en een cryo van zes dagen oud wel? Het enige verschil was dat ik met de cryo poging totaal geen verwachtingen had. Ik ging er vantevoren al van uit dat het niet zou luken. Ik zag de cryo tp meer als een noodzakelijk iets om in het najaar weer van start te kunnen gaan met een verse poging. Daar was ik al in mijn hoofd mee bezig. Normaal gesproken hou ik mij aan allerlei leefregels na tp. Bij deze cryo niet. Ik heb tijdens de wachtweken gewoon mijn wijntje gedronken etc. Ik had echt nooit maar dan ook nooit verwacht dat ik een kans zou maken met die cryo. Tja, wat dan de inesteling heeft bevorderd? Ik weet het echt niet. De pipelle, het late gebruik van prednisolon of toch de trental?