secnidazole tijdens zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door PeterW, 8 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PeterW

PeterW Nieuw lid

8 mrt 2010
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij wonen in Afrika en begin januari stopte mijn echtgenote met de pil te nemen. In februari kreeg zij last van misselijkheid en pijn in de onderbuik. Daar wij aan zwangerschap dachten stelden wij een bezoek aan de dokter nog even uit. De pijn bleef aanhouden en op 27 februari bezocht mijn echtgenote een gynaecoloog. Hij dacht ook eerst aan zwangerschap, maar een urinetest was negatief, en verder urine-onderzoek toonde enkel een paar rode bloedcellen aan. Daarop schreef hij haar secnidazole voor, samen met een ander antibioticum.
    Vandaag is een tweede zwangerschapstest echter positief. Wij maken ons nu wel grote zorgen over het feit dat mijn echtgenote in de eerste dagen van haar zwangerschap secnidazole heeft gebruikt, waar dat op de bijsluiter als contra-indicatie wordt vermeld. Is er enig gevaar voor afwijkingen of om het even wat bij de foetus?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hallo Peter,

ik ben niet bekend met het medicijn dat je noemt. Daar zul je toch echt een arts voor moeten raadplegen. Wat ik je wel kan vertellen is dat in de eerste 5 weken van de zangerschap (dus tot ongeveer 3 weken na de bevruchting) de uitwisseling tussen moeder en kind nihil is en de kans dus heel klein dat het vruchtje iets van de medicatie heeft meegekregen. Maar nogmaals, voor specifieke info verwijs ik je toch terug naar de arts.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina