Mag je wel of geen chorizo eten?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door pooh82, 28 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Ik heb een vraag.
    Ben nu iets meer dan 6 weken zwanger en heb vorige week en vandaag chorizoworst op mn brood gegeten.
    Nu lees ik vandaag pas dat het eigenlijk helemaal niet mag!
    En hoe zit dat met salami en cervelaat?

Ben erg benieuwd, want ik maak me er toch wel een beetje zorgen over...alvast bedankt!!

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Het voedingscentrum raad chorizo en salami af. Nu is het zo dat de harde worsten of speciale manieren worden bereid en dat dat de listeria bact geen kans geeft. Mijn inziens kan het geen kwaad.
    Zie art hieronder.

Imke

Chorizoworst houdt zich Listeria-vrij
    Gepubliceerd op 10 april 1999 00:00, bijgewerkt op 17 januari 2009 23:09

Chorizo, de droge Spaanse worst, wordt traditioneel bereid op een wijze die gevaarlijke voedselbacteriën zoals Listeria monocytogenes geen kans geeft. Dat schrijven de Belgische voedseltechnologen Frédéric Leroy en Luc de Vuyst van de Vrije Universiteit in Brussel in een artikel in het maartnummer van het tijdschrift Applied and Environmental Microbiology.

Leroy en De Vuyst voerden een aantal laboratoriumexperimenten uit met de melkzuurbacterie Lactobacillus sake, die wordt gebruikt bij de Spaanse worstbereiding en die de chorizo mede zijn geur en smaak verleent. De bacterie produceert een gifstof, sakacine K, die concurrerende bacteriën op de worst het leven zuur maakt.
    De Belgische onderzoekers stelden vast dat de omstandigheden van het fermentatieproces van de Spaanse chorizo optimaal is voor de gifstofproductie door de melkzuurbacterie. Sakacine K is een effectieve doder van de Listeria-bacterie, die nogal eens in levensmiddelen wil opduiken en vooral gevaarlijk is voor zwangere vrouwen en patiënten met een verminderde weerstand

3. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Heel erg bedankt voor je reactie!
    Dat stelt me toch wat meer gerust.

Alleen lees ik hier over de listeria bacterie, dit is toch niet hetzelfde als dat toxoplasmose? Want dat is toch juist het gevaarlijke eraan?

Hoop dat je deze vraag ook nog kunt beantwoorden en ik vind het erg fijn dat mijn vorige vraag zo snel beantwoord was!

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

het voedingscentrum zegt het volgende:

Kip en rauw vlees: op rauwe kip en rauw vlees kan listeria voorkomen. Bovendien kan in rauw vlees ook toxoplasmose zitten. Daarom behoort vlees dat niet goed is doorbakken of gestoofd, zoals rosbief, tartaar of biefstuk, tot de risicoproducten. Ook carpaccio, filet americain, salami, chorizo en sommige Franse worstsoorten van rauw vlees kunnen bacteriën of toxoplasma bevatten.

Mirjam

5. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Bedankt voor de informatie!!!

Groetjes Pooh82

Deel Deze Pagina