Hallo dames, Afgelopen vrijdag was ik bij de huisarts ivm een aantal klachten, o.a. duizeligheid. De huisarts heeft 2 keer m'n bloeddruk gemeten en beide keren was deze 160. Ik moet morgen terug voor een 30 minuten meting. Ik ben op Google (nooit doen, ik weet het) gaan zoeken wat de gevolgen van een hoge bloeddruk kunnen zijn en sinds vrijdag compleet in de stress. Alle klachten die ik linkte aan m'n paniekaanvallen, kunnen dus ook door de hoge bloeddruk komen. Ik heb de afgelopen jaren (en nog steeds) zoveel stress, dat een hoge bloeddruk niet zo raar is. Maar ik ben zo bang voor eventuele gevolgen. Hebben jullie ervaring met een hoge bloeddruk en de 30 minuten meting? Tips?
Dit, ja.... Je moet twee getallen hebben Ik heb al jaren een te hoge bloeddruk. Op mijn 19e eens voor de grap bij een open dag in een ziekenhuis laten meten en mijn bloeddruk bleek toen wel erg hoog te zijn. Ik ben daarna via mijn huisarts bij een internist terecht gekomen en ben daar een aantal maanden in onderzoek geweest. Steeds iets nieuws proberen (beetje afvallen, zoutarm eten, conditie verbeteren, etc) en een aantal weken later terugkomen om na te gaan wat het effect erop op mijn bloedruk was. Ik zat gemiddeld steeds op een bloeddruk van zo’n 160/100. Ook tijdens een 24-uursmeting (twee keer gehad) bleek de bloeddruk te hoog en heb ik uiteindelijk medicatie voorgeschreven gekregen, de ‘diagnose’ was een hoge bloeddruk zonder aanwijsbare oorzaak. Ik ben nu 27 en slik de medicatie nog steeds. Met de medicatie is mijn gemiddelde bloeddruk zo’n 120/75. Ik merk overigens niets van mijn hoge bloeddruk.
Als die 160 de bovendruk was dan kan dit juist ook komen door paniek angst en stress. De onderdruk als die normaal is is dan een beter uitgangspunt en sowieso heb je pas een hoge bloeddruk wanneer je het op 3 verschillende momenten gemeten hebt. En als jij al bekend bent met angst en paniek is misschien een 24 uurs meting beter omdat je dan de zogenaamde witte jassen bloeddruk eruit haalt. Dat zijn mensen die standaard bij de arts een te hoge bloeddruk hebben en wanneer je ze daar buiten meet een normale.
En je onderdruk? Een eenmalige wat-hogere-bovendruk is niet zo’n ramp en komt vaker voor in stressituaties
Wat was je onder druk? De 30 minuten of 24 uurs metingen zijn niet zo spannend. Ze gaan daarmee kijken of je bloeddruk constant te hoog is en wat de reden kan zijn. Opzich juist fijn dat je nu op de hoogte bent van je bloeddruk en er iets aan kan doen. Ik weet natuurlijk niet wat de redenen zijn voor jouw stress, maar er moeten echt dingen in je levensstijl gaan veranderen.
Bedankt voor de reacties. Waar ik bang voor ben is dat ik al die tijd al met een hoge bloeddruk rondloop, terwijl ik de klachten linkte aan paniekaanvallen. Ik ben gewoon bang voor enge dingen, zoals een infarct ofzo. De onderdruk weet ik niet eens. Was zo gefocust op die bovendruk. Ja, ik weet dat er echt wat moet gaan veranderen in m'n leven. Ik moet wat doen aan de stress. Helaas is dit veel makkelijker gezegd dan gedaan. Het gaat om stress die al jaren non stop speelt en ik bleef maar doorgaan. Behalve de paniekstoornis is er ook sprake van een depressie en een burn-out. Een hele hoop dus. Ik ben gestart met therapie, maar dit is gestopt door de behandelaar. Dit omdat er werd geconstateerd dat er in m'n hoofd totaal geen ruimte is voor therapie. Het was meer tijdverdrijf dan dat er iets werd bereikt. Ik denk nu zelf aan mindfulness, afvallen en sporten.
Begrijpelijk dat je je zorgen maakt, maar van die zorgen stijgt je bloeddruk ook weer Mindfulness etc is zeker een goed begin! Begin er gewoon vandaag mee! Op YouTube staan bv een hoop fijne video's over dit soort onderwerpen. Yoga with Adriene is heel fijn, kan gewoon thuis en geeft je meteen een goed gevoel. Alles is iig beter dan medicijnen.
Zo schrikbarend is die 160 nu ook weer niet. Ik ben eerder benieuwd wat je onderdruk is. Ik ben zelf huisarts assistente en als ik een patiënt net meet na een consult is die bijna altijd te hoog. Wij hebben op het werk weleens een test met elkaar gedaan. Na een stressvol gesprek met een patiënt je eigen bloeddruk meten en dan op een rustig moment nog een keer meten. Zo had ik ineens een keer een 160/ 93 en een halve dag later zat ik op 130/ 78. In jouw geval zou ik eerder kiezen voor een 24 uurs meting ipv een half uurs meting, grote kans dat die dan weer iets aan de hoge kant is.