1e Doktersafspraak, wat kun je verwachten?!

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door jannies, 11 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannies

jannies Lid

6 aug 2012
    75
    0
    0
    De titel zegt het al, wat kun je verwachten van een 1e dontersafspraak? Ik heb deze zojuist gemaakt. Ik ben in september vorig jaar gestopt met de pil en mijn cyclussen zijn 20-29-41-42-42-38-48 en zit nu op dag 35..
    We zijn overigens nu bezig voor ons 2e kindje. Bij de eerste was het na 5 maanden al raak, ook met lange en onregelmatige cyclussen.

Wat zijn jullie ervaringen met een eerste doktersafspraak?

2. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

20 jun 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    Bij de gyn bedoel je? Of bij de huisarts?

Bij de gyn wordt er waarschijnlijk gekeken naar je cyclus, eventuele klachten en een inwendige echo om te checken hoe baarmoeder en eierstokken er op het eerste gezicht uitzien. Daarna zal ze met jullie bespreken wat jullie willen/evt protocol of haar/zijn visie.

Maar dat laatste ligt aan het ziekenhuis en de gyn. Ene stel krijgt vrij snel bloed- en zaadonderzoek, ander stel wordt weer voor een half jaar naar huis gestuurd met wat adviezen.

3. jannies

jannies Lid

6 aug 2012
    75
    0
    0
    Ik heb de afspraak gemaakt bij de huisarts.. Ik had geen idee waar ik moest beginnen dus maar via de huisarts gedaan.
    Ga er vanuit dat hij hier niet veel mee kan, dus of naar huis met wat adviezen (wat ik niet hoop) of doorsturen? Geen idee eigenlijk :)
    Het zijn die lange en wat onregelmatige cyclussen wat het lastig maakt, dus ik hoop dat hier iets aan gedaan kan worden..?!

4. Nanoni

Nanoni Actief lid

9 jul 2016
    126
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat de huisarts je door zal verwijzen naar een gynaecoloog, dit omdat je al een tijdje aan het proberen bent en onregelmatige cyclussen hebt. Een gynaecoloog zal idd kijken naar de situatie van binnen d.m.v een echo, wat vragen stellen om een goed beeld te krijgen van je cyclus verloop en eventueel starten met b.v Clomid om te kijken of dit verschil maakt in de groei van je eitjes en de duur van de cyclus (dit heb ik een tweetal keren mogen proberen maar ik kreeg er bijwerkingen van en daarna besloten de medische molen nog even te laten voor wat het is).

Zelf heb ik ook al zo lang ik me kan herinneren onregelmatige cyclussen (variërend van 40 dagen tot zelfs 100+ dagen) en de HA adviseerde toen om een jaar zelf te proberen maar ik had ook de keuze direct door te gaan naar de gynaecoloog.

Aangezien jullie dus al een tijdje aan het proberen zijn denk ik dat de HA je door zal verwijzen en zo niet, dan zou je daar zelf ook om kunnen vragen. Succes!

5. jannies

jannies Lid

6 aug 2012
    75
    0
    0
    Dankjewel nanoni.
    Ben erg benieuwd en merk dat ik t wel een dingetje vind om hiermee naar de huisarts te gaan.

6. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

20 jun 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    Je huisarts kan evt zelf een zaadonderzoek laten doen (niet zo uitgebreid als bij de gyn hoor, meer globaal). Verder zal ook hij met je kijken naar je cyclus en ik gok ook, je doorsturen naar de gyn. Niet iedere huisarts doet dit even snel, maar bij dusdanig onregelmatige cyclussen en evt klachten denk ik dat 'ie nu wel door verwijst.

7. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Mijn huisarts vroeg mij naar mijn cyclus voordat ik aan de pil begon, en hoe dat het nu was. Vervolgens vroeg hij hoe lang mijn moeder erover gedaan heeft om zwanger te worden (heel lang). En dat was het wel zo'n beetje. Nu heb ik wel al vaker gehoord dat een huisarts wel een vooronderzoek doet, maar de mijne deed dat niet, hij ging uit van hetgeen dat ik hem vertelde.

8. Beschuitje87

Beschuitje87 Actief lid

10 jul 2016
    111
    0
    16
    Half jaar geleden hebben wij een doktersafspraak gehad.
    Wij moesten toen bloed laten prikken en werden beide op chlamydia gecontroleerd. Gelukkig geen van beide had dit.
    En mijn vriend moest een potje zaad laten controleren.
    Er werd toen gekeken hoe groot onze kansen waren met onze leeftijd.
    Wij kregen te horen dat de kans heel groot was voor een zwangerschap waardoor we eigenlijk nog een jaar moesten proberen.
    Door mijn moeder haar verleden met onregelmatig mochten we na een half jaar terug komen.
    Nu hebben we 19/7 ons eerste afspraak bij de gynaecoloog

9. jannies

jannies Lid

6 aug 2012
    75
    0
    0

En toen? Ben je uiteindelijk wel doorgestuurd of moesten jullie het zo verder proberen? Ik heb overigens geen idee of het bij mijn moeder lang heeft geduurd, zal eens navragen.

10. jannies

jannies Lid

6 aug 2012
    75
    0
    0

Spanned zeg, een eerste afspraak. Hopelijk kunnen ze jullie helpen om snel zwanger te worden! Maar om te horen te krijgen dat je nog een (half) jaartje door moet proberen pff.. Dat lijkt me ook niet fijn! Vooralsnals ik jou cyclussen bekijk, ook onregelmatig en vaak lang..

11. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Ik heb woensdag een afspraak bij de gynaecoloog, nog geen week nadat ik bij mijn huisarts ben geweest. Het is vooralsnog om te kijken of daar beneden alles goed zit. Daarna kunnen we kijken hoe verder.

12. Beschuitje87

Beschuitje87 Actief lid

10 jul 2016
    111
    0
    16
    Ja ik vond het ook raar dat nu pas doorgestuurd word
    Door de cyclus hoor je toch wel vaker dat iemand snel wordt doorverwezen
    En zeker als je dan te horen krijg probeer nog maar een aantal maanden
    Dat is echt slopend... In die periode is mijn jonger broertje ook vader geworden en dat doet dan echt heel veel pijn
    Bij hun was het ongepland, wel welkom, maar als oudste hoop je toch dat je dan de eerste ben. Toen mijn broertje kwam vertellen dat hun zwanger waren kon ik ook echt niet blij reageren.
    Toen hun weg waren ook in tranen uitgebarsten waarom hun wel en wij niet

Ik hoop voor jou dat je niet weer een aantal maanden moet gaan proberen!

13. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Hier kreeg ik direct een doorverwijzing. Maar we zijn ook al een jaar langer bezig. Huisarts gaf bij ons aan dat ze zelf niet ging klooien met allerlei onderzoeken aanvragen maar dat ik beter alles gelijk op de goeie plek kon laten doen. En dat er dan ook een behandelplan uit komt. Maar dit zal ook met de duur te maken hebben.

Op zich zijn jullie nog geen jaar bezig dus wellicht dat ze aangeven dat je nog even moet proberen? Maar je hebt wel lange cyclussen, misschien dat een jaar dan miet geldt. Weet dat de huisarts bij de verwijzing maken een lijstje kreeg wanneer ze door mocht verwijzen naar het ziekenhuis. De eerste was als je langer als een jaar bezig was. Dat gold voor ons dus de anderenoptoes niet meer doorgenomen b

14. jannies

jannies Lid

6 aug 2012
    75
    0
    0

Alvast heel veel succes de 19e. Hopelijk is alles goed en kunnen zij jullie wel helpen...

15. jannies

jannies Lid

6 aug 2012
    75
    0
    0
    Zojuist weer ongesteld geworden :( cycluslengte 36.
    Nog een keer een gemiddelde cyclus erbij en dan zijn we een jaar bezig..

16. jannies

jannies Lid

6 aug 2012
    75
    0
    0
    Huisarts heeft me doorgestuurd voor een inwendige echo bij de gynaecoloog om de baarmoeder, eierstokken en eileiders te checken.
    Erg spannend. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat kwam er bij jullie uit?

17. Beschuitje87

Beschuitje87 Actief lid

10 jul 2016
    111
    0
    16
    Heel spannend, heb je al een datum voor de gynaecoloog?

18. jannies

jannies Lid

6 aug 2012
    75
    0
    0
    Ja aankomende week mag ik er al naar toe, gelukkig wel snel!

Deel Deze Pagina