Uit de bloedtest van de verloskundige (en later ook nog in het ziekenhuis ivm mk) is gekomen dat ik antistoffen in mijn bloed heb, om precies te zijn 'antie-C'. Volgens de verloskundige is deze niet schadelijk voor mij of het kindje tijdens de zwangerschap, maar ik zal bij een volgende zwangerschap wél vaker (iedere 4 weken) een bloedtest krijgen om het in de gaten te houden. Iemand hier ervaring mee en wat het precies inhoudt? Ik maak me er geen zorgen over, maar ben wel erg benieuwd wat het is. Volgens de brief van het ziekenhuis is het wel belangrijk als ik ooit nog eens een bloedtransfusie moet krijgen (heb er ooit een gehad in '93) en heb ook een kaartje gekregen dat ik bij me moet dragen voor het geval dat.
Zelf heb ik op dit moment nog geen 'irregulaire antistoffen' want dat is wat anti-C is. Vandaag is er bij mij wel weer bloed geprikt om te kijken of ik die inmiddels ontwikkeld zou hebben. Ik heb dus geen ervaring met deze situatie. Heel veel informatie over wat het inhoud en wat de consequenties zijn vind je op: http://www.nvog.nl/files/bloedgroep,_rh ... toffen.pdf Sommige antistoffen kunnen het bloed van de baby afbreken, en daarom willen ze je waarschijnlijk vaak controleren, want dat is natuurlijk gevaarlijk.
In principe kan het helemaal geen kwaad en hoef jij je nergens druk om te maken. Het is alleen zo dat als jij een bloedtransfusie moet krijgen, dat je dan bloed moet krijgen van een donor die ook geen anti-C hebben, omdat je anders een reactie kan krijgen.