Geen termijnecho Ivm icsi???

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Nath91, 4 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nath91

Nath91 Bekend lid

2 jun 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Hoi dames.

Een vraagje voor de traject dames. Vandaag intakegesprek gehad bij de verloskundigenpraktijk. Er van uit gaande dat we ook gelijk de termijnecho zouden krijgen, er al met spanning heen gegaan. Helaas geen echo en ook geen hartje mogen luisteren. Ik kreeg geen termijnecho omdat ze er van uit ging dat deze al was gedeclareerd in het ziekenhuis. Hier ben ik best boos over want dit lijkt me erg sterk. Heb het ziekenhuis al gebeld, kon me eerste instantie niet helpen, moest hij de zorgverzekeraar zijn, kunnen ook niks. Weer ziekenhuis gebeld. Nu gaan ze het verder doorzoeken uit eindelijk. En hier wordt ik over terug gebeld.
    Ik heb enorm liggen huilen in de auto net omdat ik zo onzeker ben. Ik weet niet eens of mijn kleintje nog wel leeft. Over 2 weken heb ik pas een afspraak staan om hartje te horen. Ben zo boos en gefrustreerd.

Op 9,5 week hadden we de laatste echo in t ziekenhuis bij de fertiliteitsarts. Daarna wordt je overgedragen. Lijkt me toch sterk dat één van de echo's onder de termijnecho is gedeclareerd??

2. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Dat zou heel goed kunnen inderdaad. Ik kreeg officieel bij 8 weken de laatste echo in het zkh (werd 7.5 week ivm bloedverlies) en daarna rond 10 weken de termijn echo bij de verlos.
    Zou dus best kunnen dat als je met 9 weken de laatste echo hebt gehad dat ze het als termijnecho zien.
    Waarom mocht je het hartje niet luisteren? Heb je je angst uitgesproken?

3. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Oh lastig, die 9.5 had net wel de termijnecho kunnen zijn.. kreeg hem hier met precies 10.. maar zowel het ziekenhuis als de vk hebben nooit moeilijk gedaan over echo's (heb van 8-12 weken bij beidde gelopen). Heb gewoon elke week een echo gehad en de laatste met 12.3 week.. en toen in overleg besproken met de vk wat voor mij nu fijn zou zijn. Vertrouwen krijgen en toen een tijdje elke 2 weken hartje wezen luisteren..

Maar wat rot dat je niet eens hartje mocht luisteren! Meid, een tip bel je vk nu meteen op en spreek je zorg uit!! Hartje luisteren is echt een kleine moeite en grote geruststelling!! En echt doen, als je dit niet uitspreekt, weten ze niet hoe je je voelt en heb jij stress en rot gevoel wat niet goed is.

Gewoon bellen, aangeven dat je teleurgesteld bent bent, dat je de echo wel begrijpt , maar dat je graag het hartje wilt horen ter bevestiging!

4. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Hartje luisteren doen ze meestal pas vanaf 14 weken dus ik vind het niet raar dat ze dat niet gedaan hebben.

5. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik vind het sowieso raar dat als je ergens komt bij een vk dat ze niet eens een hartje willen laten luisteren..
    Verder geen ervaring qua termijn echo en declaraties, maar als dit een kennismaking van de vk moet zijn, zou ik gaan twijfelen.

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ik heb met mijn eerste 2 zwangerschappen de 'termijnecho' met 8-9 weken gehad. Daarna dus pas met 20 weken weer de volgende. Maar goed, ik heb nooit reden gehad om te twijfelen zeg maar, geen voorgeschiedenis met miskramen of iets dergelijks.
    Dan wel met 12 weken hartje luisteren. Wel ontzettend vervelend dat ze dat niet eens voor je wilden proberen. Al weet ik uit eigen ervaring dat het nog niet altijd te vinden is met 12 weken.
    Ik hoop dat ze alsnog een echo willen doen.

7. Ballon

Ballon Niet meer actief

Hartje luisteren kan nu nogal belastend zijn voor je kleintje, vandaar de keuze misschien om het nog niet te beluisteren. Wat betreft de echo.. ik vind het erg flauw van je vk dat ze niet even snel kijkt zeker gezien de omstandigheden. Dat het dan geen termijnecho is prima, maar even snel kijken is een kleine moeite. Ik zou dit zeker bog even bespreekbaar maken hoor!

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik vind het heel raar hoor; misschien is die echo inderdaad al gedeclareerd, maar hier maakte de vk bij zorgen gewoon nog een echo. Ze hebben hier bij 1 locatie een echo-apparaat staan en daar hebben ze gewoon telkens een echo gemaakt (ik had meestal ergens anders een afspraak, dus ik had niet íedere afspraak een echo).
    Wat als je de vk belt en je zorgen voorlegt?

Ik kreeg met krap 7weekjes een echo, 9 weken weer, 12 weken in zkh, met 20 wkn ook weer in zkh, daarna nog een paar keer bij de vk zelf. Uiteindelijk kwam in onder controle bij de gyn en die maakte wekelijks een echo. Ik had verwacht dat hij dat even snel snel zou doen, hartje checken en wat andere belangrijke zaken... maar nee, iedere week nam hij er echt weer de tijd voor, zette 3D aan etc.

9. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Wat rot dat je andere verwachtingen had van de intake. Bij mijn vk is de intake ook echt alleen intake (vragenlijst, informatie doornemen etc) en krijg je geen onderzoek of echo. Sterker nog, mijn vk doet helemaal geen echo's, dat zijn altijd losse afspraken bij de echoscopiste van de praktijk. Kan me je teleurstelling wel voorstellen als je anders had verwacht. Stel je keijgt geen echo meer op korte termijn, dan kun je altijd een korte pretecho laten maken om je gerust te stellen.

10. schorpioen79

schorpioen79 Fanatiek lid

16 feb 2013
    1.740
    292
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Bij mijn eerste liep ik bij de vk, die had geen eigen echo apparaat, maar daar kreeg ik ook geen doorverwijzing voor een termijn echo, want in de de kliniek had ik al 2 echo's gehad, dus het termijn stond vast (was ook een icsi zwangerschap) wel hartje geluisterd, wel gewaarschuwd dat ze het soms niet konden vinden.
    Bij de tweede kwam ik gelijk onder controle van de gyn. Daar bij elke bezoek een echo, ipv hartje luisteren.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Met 9,5 week kan je al goed de termijn vaststellen, dus dat kan heel goed dat je de officiele termijnecho al gehad hebt dan. Ik had mijn laatste echo in het ziekenhuis met 8+1, met 10+6 heb ik de termijnecho bij de verloskundige gehad. Maar 8+1 is wel weer wat eerder dan 9,5 week.

Maar goed, je hebt al 4 goede echo's gehad (toch?), probeer vertrouwen te hebben in je lichaam! Ik snap dat het met ICSI allemaal wel lastiger/gevoeliger ligt, maar heel veel vrouwen krijgen maar 1 echo en dan is dan rond de 10 weken. Voor iedereen is die eerste periode heel erg onzeker. Ik vond het zelf ook lang duren tussen de echo's, heb daarom met 12,5 week nog een pretecho laten maken :)

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hartje luisteren hebben ze hier met alle drie de zwangerschappen gewoon met 12 weken gedaan.
    Ik vind het dan ook erg flauw dat je vk niet even het hartje wil luisteren.
    Ik begrijp je frustratie heel goed.

13. Nath91

Nath91 Bekend lid

2 jun 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Bedankt voor jullie berichtjes. De echo's in het ziekenhuis waren extra echo's Ivm een miskraam op 5,5 week wat ineens geen miskraam bleek. Daarna ben ik elke week een echo blijven houden. Ik wacht nu even op bericht terug van het ziekenhuis met de declaraties. En aan de hand daarvan neem ik weer contact op met de verloskundigenpraktijk. Een pretecho gaat er zeker komen. Het traject en de 'miskraam' waren al zo enorm belastend en onzeker.. dit kan ik er echt niet bij gebruiken. Ze wou geen hartje luisteren omdat er weer recent een onderzoek was gedaan en dat bleek weer niks geen zekerheid te bieden over de veiligheid. Nja prima. Maar kan me nog herinneren dat met het telefonisch contact voor de afspraak van de intake expres was gewacht tot 12 weken voor een echo juist. Anders was die intake al wel eerder gepland.

14. Ivy1979

Ivy1979 Bekend lid

29 jan 2012
    749
    0
    0
    Noord-Holland
    Bij mijn eerste ook geen termijnecho gehad omdat dat in principe helemaal niet nodig is. Dat is om te bepalen wanneer je uitgerekend bent en dat weet je al door de ICSI. Bij mijn huidige zwangerschap loopt het kindje al de hele tijd een paar dagen achter, mijn uitgerekende datum (op basis van de ICSI) is echter helemaal niet aangepast. In die zin snap ik het wel dat je geen echo krijgt.

Bij de eerste was mijn intake dus net als bij jou nu. Ik heb nu dezelfde verloskundige (andere praktijk) en daar krijg/kreeg ik meerdere echo's. Als je je zo onzeker voelt dan moet je VK daar gewoon wat aan doen vind ik.

15. Nath91

Nath91 Bekend lid

2 jun 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Vind het niet gek dat gemiddeld 13% van de stellen maar echt geniet van de zwangerschap. Je bent meer aan het overleven dan genieten.

16. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Hier ook met een flinke geschiedenis de termijnecho gehad met 9.5..
    Hierna hartje luisteren bij de vk. ( goede vriendin die ik altijd mocht bellen om een keer extra te luisteren)
    Mijn tip koop een Angelsound. Dit heeft mij enorm geholpen in die onzekere tijd!

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Klopt, zeker na een miskraam, als het langer heeft geduurd/moeizaam is gegaan of bij bloedverlies is het moeilijk om te genieten. Ik ging pas echt genieten toen ik het kindje ging voelen, en dan nog blijft het spannend als je het even niet voelt (nare ervaring in mijn familie daarmee gehad).

18. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ik heb net met 10+6 voor het eerst de hartslag van mijn baby gevonden met een doppler. Uit je berichten blijkt wel dat je je erg veel zorgen maakt dus misschien is zelf een doppler kopen wel een oplossing voor jou.

19. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Dat gaat echt beter worden Meis!
    Ik vond het begin ook lastig vooral toen ik bloedverlies kreeg.
    Zelfs de 20 weken echo vond ik nog dood eng en pas toen ik hem elke dag duidelijk voelde (even na de 20 welen echo) begon ik te genieten, omdat ik dan tenminste wist dat hij er nog was.
    De echo's werden geen noodzaak meer, maar gewoon leuk, net als de controles.

20. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    Bij een medisch traject is een termijnecho niet "nodig" omdat de uitgerekende datum vast staat en deze door de verloskundige niet aangepast mag worden.

Wij hebben met 7+2 de echo bij de kliniek gehad en bij de intake bij de verloskundige ook, dit was met 8 weken zwangerschap. De termijnecho werd niet gedaan omdat de datum al vast stond en wij hebben gekozen om de combinatietest niet te doen. Wel hebben we met 12 weken voor het eerst het hartje gehoord.

Wij hebben met 14 weken een pretecho laten doen omdat we anders moesten wachten tot de 20 weken echo op t ziekenhuis

Deel Deze Pagina