Ik ben nu 7 weken zwanger en heb hiervoor 2 miskramen gehad. Aangezien ik 39 ben wil ik zowiezo alle testen laten doen. Nu is het gebruikelijk dat je eerst een nekplooimeting doet bij 11 weken en aan de hand van die uitslag pas een vlokkentest of vruchtwaterpunktie. Ik hoorde van iemand dat je ook al bij 11 weken meteen de vlokkentest kan laten doen. Het voordeel daarvan is dat je dan in week 12 of 13 de uitslag hebt. Mocht het niet goed zijn, kun je nog gecurreteerd worden. Als je pas later in de zwangerschap de uitslag van de vlokkentest krijgt en die is niet goed dan moet de bevalling worden opgewekt en dat lijkt me emotioneel veel zwaarder. Is er hier iemand die ook met 11 weken de vlokkentest heeft gedaan en wat is je ervaring hiermee?
Hoi, Ik zit in dezelfde situatie als jij, ik ben 38 en 6 weken zwanger. Ik wil inderdaad ook onderzoeken laten doen. Dus ben benieuwd of iemand meer weet, groetjes Patricia
Hoi Patries, Nou het lijkt alsof er hier niemand is die meteen een vlokkentest heeft laten doen. Wat wil jij, eerst de nekplooimeting afwachten of ook meteen een vlokkentest. Ik vind het wel erg moeilijke keuzes allemaal. Is het voor jou de eerste zwangerschap? Hoe voel jij je, heb je veel last van symptomen? Ik heb helemaal nergens last van, alleen af en toe een trekkerig gevoel in m'n buik. Ik hoop dat we hier toch nog ervarings-infomatie krijgen over de vlokkentest! Groetjes, MissV
Hoi Missv, Ik moet nog voor de eerste afspraak bij verloskundige, en dan bespreek ik natuurlijk de prenatale onderzoeken. Zoals ik het nu zie, kies ik toch voor de vlokkentest, toch wel erg betrouwbaar. Ik wil toch een stuk zekerheid, ik heb namelijk al twee zoontjes. Het is moeilijk om het goed uit te leggen maar ik wil toch graag weten of het kindje gezond is. Bepaalde chromosoom afwijkingen kunnen grote problemen geven ,dat ik zo'n kindje niet wil aandoen, maar ook niet ons gezin.Je hebt op onze leeftijd toch meer kans, zo reeel ben ik wel.Daar heb ik ook goed over nagedacht, voordat we deze keus maakten. Ik ben IC-verpleegkundige en heb toch een hoop van dichtbij meegemaakt, en ik kan je vertellen, zieke kindjes die van allerlei afwijkingen hebben waardoor ze in de medische molen terecht komen, het is afschuwelijk, dat wil ik ze niet aandoen als ik het van te voren weet. Dat neemt niet weg, dat je alle risico kunt wegnemen. En voorop gesteld, we hebben toch het meeste kans op een gezond kindje. Ik voel mij redelijk, wel veel moe, ik ga zelfs s'middags even slapen als het mogelijk is. Verder beetje misselijk, geen eetlust, maar goed, ik klaag niet,hoor! Hoort erbij, ik beschouw het als een goed teken. Hoe gaat het met jou? groetjes Patricia
Nog maar een keer mijn oproepje: Is er hier iemand die een vlokkentest heeft laten doen? Ookal was het niet bij 11 weken, maar later in de zwangerschap. Ik ben heel erg benieuwd naar de ervaringen. Hoe ging het onderzoek? Deed het pijn? Heb je daarna nog gebloed? Hoelang er na kreeg je de uitslag? Hoi Patricia, Hoe gaat het met jou, heb je inmiddels al meer info hierover verzameld? Ik heb vandaag m'n eerste echo gehad en er klopte een hartje! We zijn ontzettend opgelucht, hoewel er natuurlijk nog steeds van alles mis kan gaan.... Morgen heb ik een afspraak bij de gyn om de prenatale diagnostiek te bespreken. En dan moet ik keuzes maken! Groetjes, MissV
Hoi Missv, wat heerlijk nieuws, zo'n goede echo, gefeliciteerd! Ik moet nog even wachten maar heb as maandag mijn eerste afspraak bij de verloskundige en dat krijg ik ook meteen een verwijzing voor een echo.Maandag ga ik dan even bespreken welke onderzoeken, mijn gevoel gaat toch uit voor de vlokkentest, ik wil eigenlijk echt chromosomenonderzoek.Ik laat je snel weten hoe het verder gaat, jij ook trouwens?We zitten in hetzelfde schuitje, moeilijk af en toe. groetjes Patricia
Hoi Patries, Hoe gaat het met jou? Heb je al een vlokkentest laten doen of een afspraak staan? Ik was gisteren bij het AMC voor de vlokkentest. Nu bleek dat mijn placenta aan de rugzijde ligt en ze dus niet via de buik konden prikken. Het had vaginaal gekund, maar ik ben zelf een beetje bang voor het bloedverlies dat daarna optreedt. De arts zei dat ze liever eerst uitgebreid naar het kindje wilde kijken voordat ze eventueel de vaginale test zou doen. Ze heeft het kindje van alle kanten goed kunnen bekijken en alles zag er prima ontwikkeld uit. Ook de nekplooi was goed: 1,6 mm. Zij raadde me af om nu een vlokkentest te doen, vanwege het risico op een miskraam. Ze vond dat ik beter eerst de uitslag van de bloedtest in combinatie met de nekplooi kon afwachten. Ik heb daar dus meteen bloed laten prikken en ook een buisje voor een chromosomenonderzoek, net als mijn vriend. Ze zei me ook nog dat ze bij het afbreken van een zwangerschap liever zo min mogelijk curreteren omdat daar toch risico's aan zitten. Ze gebruiken tegenwoordig liever medicijnen. Aan een kant ben ik opgelucht omdat ik nu niet bang hoef te zijn voor de risico's van de vlokkentest. En omdat het er nu allemaal erg goed uitzag. Aan de andere kant hebben we straks geen zekerheid. Ik ben heel benieuwd wat jij gaat doen en hoe jouw ervaringen zijn. groetjes, MissV
Hoi, Ik heb toch gekozen voor de vruchtwaterpunctie, heb deze 12 december. verschillende redenen om hiervoor te kiezen: *minder risico voor de baby dan bij vlokentest *vruchtwaterpunctie is betrouwbaar, ook is hierbij te onderzoeken of het kindje Spina Bifida heeft, kan je bij vlokkentest niet testen Ik wil toch zekerheid, bloedtest en nekplooimeting zijn kansberekeningen, vlokkentest en vruchtwaterpunctie zijn diagnostische test. Wij zijn er ook zeker van dat we de zwangerschap beeindigen bij afwijkingen, ook bij bv syndroom van Down. Het klinkt misschien allemaal vrij hard, we kiezen inderdaad alleen voor een gezond kind. Wij zijn er terdege van bewust dat je niet alles kan voorzien in het leven, er kan ook iets misgaan met de geboorte, of een kind kan ziek worden; dan heb je geen keus. Nu kan je wel bij voorbaat bij zwangerschap al risico's uitsluiten, en daar kiezen we dan voor. Het is een hele belasting voor ons gezin om een invalide kindje te hebben, ook op lange termijn, of als wij ouder zijn. Onze zoons zullen altijd de verantwoording hebben voor hun invalide broer of zus; dat wil ik voorkomen. We gaan er vanuit dat de uitslag goed zal zijn, het "voelt" gewoon goed. Ik moet er niet aan denken dat er toch iets mis is, dat ik dit kind niet kan krijgen, maar we blijven bij ons besluit. Zo te lezen gaat bij jouw alles verder goed, en we hebben nog altijd de meeste kans op een gezond kind, toch? groetjes Patricia
Hoi Patricia, Je hoeft je echt niet te verontschuldigen voor het feit dat jullie keuzes misschien hard overkomen. Dat vind ik echt niet. Het is jullie leven en dan mag je zelf die keuzes maken. Bovendien heb je ook nog rekening te houden met de kinderen die je al hebt. Nee hoor, ik begrijp je volkomen. Voor mijzelf geldt dat ik na 2 miskramen toch iets bang ben geworden voor de vaginale test. Nu ben ik al 12 weken en nog nooit eerder zover gekomen. Ik probeer te vertrouwen op mijn lichaam. Bij de vorige 2 zwangerschappen heeft mijn lichaam op tijd gesignaleerd dat het kindje "niet goed" was en het afgestoten. Nu zit het er nog en dan hoop ik dat mijn lichaam dus aanvoelt dat het gezond is. Wij wachten de combinatietest af en eventueel doen we daarna nog een vruchtwaterpunktie. Zowiezo zou ik graag bij 20 weken nog een screeningsecho willen, daar kunnen ze ook vrij veel op zien. Het nadeel is dat je dan al zover bent. Dat is ook zo bij de uitslag van de vruchtwaterpunktie, dan ben je ook al 19 weken ver. Moeilijk hè! Veel sterkte en toch proberen te genieten hoor! Groetjes, MissV
Ik ga aankomende vrijdag voor de combinatietest naar het ziekenhuis. Ik ben 33 dus ik doe het niet zozeer vanwege mijn leeftijd. We hebben heel bewust nagedacht of we deze test zouden doen. Ik doe het dus met 13 weken en 5 dagen (dat mocht nog net, kwam beter uit qua werkroosters). We hebben ook wel nagedacht over wat we eventueel daarna gaan doen. Ik zelf ben daar nog niet uit. Bij 20 weken wil ik in ieder geval nog een screeningsecho laten doen.
Hoi Missv, bedankt voor je lieve reactie. Inderdaad is je intuitie erg belangrijk. Ik kreeg een mei een miskraam, ik voelde vanaf de dag dat ik wist dat ik zwanger was, dat het niet goed zat.En inderdaad, het werd een miskraam. Nu heb ik dat niet, vanaf het begin voelt het goed.Ik ben er van overtuigd dat het ook goed is.Maar toch wil ik die zekerheid, meer ook voor de gevolgen voor mijn kinderen en de toekomst als het niet goed is.Daarom ook een vruchtwaterpunctie, dit heeft vrijwel geen complicaties voor de baby. MissV , ik snap heel goed waarom jij die vlokkentest niet gedaan heb, wacht rustig op die combinatietest en overweeg het later.Neem nu geen risico, ik ben blij te horen dat het goed met je gaat en je baby, en intuitie zegt echt alles. We houden elkaar op de hoogte! liefs Patricia
Poeh, wat hebben wij een spannende week achter de rug! Vorige week donderdag de nekplooimeting gehad en bloed laten prikken voor de combinatietest. Afgelopen maandag werd ik gebeld door het AMC dat de waardes in mijn bloed toch niet goed waren en dat er een kansberekening uit was gekomen van 1 op 37! Ik kon meteen de volgende dag terecht voor een vlokkentest. Ondanks de risico's die daaraan zitten wilde ik dat nu toch. Met zo'n hoge kansberekening wil ik graag zekerheid! De vaginale vlokkentest viel heel erg mee. Het deed niet echt pijn en ik heb daarna nauwelijks gebloed. De uitslag zou ongeveer een week gaan duren. De spanning van de dagen erna was erg zwaar. Gelukkig kregen we gisteren de uitslag al en ons kindje heeft geen chromosoomafwijking! Je snapt wel hoe ontzettend opgelucht we zijn! Nu ga ik maandag nog naar de verloskundige om naar het hartje te luisteren. Ik haal me nu toch nog de ergste scenarios in m'n hoofd, want ik denk steeds: Stel je voor, nu is ons kindje gezond en dan blijkt het te zijn overleden door de vlokkentest. Erg hè. Ookal ben ik erg opgelucht over de uitslag, ik zal er pas echt in durven geloven als maandag blijkt dat het nog lekker rondspartelt! Patricia, hoe voel jij je? Voor jou duurt het nog een tijdje voordat je zekerheid hebt hè. Het is wel fijn dat je een goed gevoel hebt over dit kindje en dat je je niet al teveel zorgen maakt. Janice, hoe is jouw combinatietest verlopen? Had je al eerder bloed laten prikken of is dat gisteren pas gedaan? Dan moet je waarschijnlijk ook nog een paar dagen wachten op de uitslag. Veel sterkte met het wachten!
Je MissV wat een verhaal!Wat zul je het zwaar hebben gehad! Gelukkig toch goed nieuws, ik ben blij voor je. Vervelend dat je zwangerschap zo onrustig en met zorgen moet verlopen.Verstandig dat je nog voor een echo gaat, hopelijk ben je dan weer gerust. Ik moet nog even wachten, maar ik moet zeggen, ik maak mij weinig zorgen.Ik probeer gewoon te genieten.Ik laat je weten hoe het allemaal verlopen is.Als ik jouw verhaal lees, ben blij dat ik niet zo'n combinatietest heb gedaan, wat een zorgen als je zo'n uitslag krijgt! Moet er niet aan denken. Laat je het weten of alles goed blijft gaan? liefs Patricia
Dank je wel Chiesa! En Patricia jij ook bedankt voor het meeleven! Ik ben net bij de verloskundige geweest en heb het hartje horen kloppen! Ben nu helemaal opgelucht en mijn laatste twijfels over de afgelopen tijd zijn nu weg. Natuurlijk blijft het allemaal spannend. Volgens mij gaat dat nooit meer over. Dat zullen de moeders onder ons kunnen beamen. Patricia, je hebt gelijk dat je geen combinatietest doet. Ik was eigenlijk van plan om meteen de vlokkentest te doen, maar het liep toch anders. Heb er wel spijt van, het heeft een hoop onrust veroorzaakt. Dus wil ik hier andere vrouwen die wat ouder zijn en weten dat ze zekerheid willen ook aanraden om de combinatietest over te slaan. Ieder moet het voor zich weten natuurlijk, maar die stress is echt niet fijn! Patricia, hou je mij ook op de hoogte van hoe de punktie is verlopen? Liefs, MissV
update van mij: Vandaag de vruchtwaterpunctie gehad, en dat viel erg mee!Wel stress van te voren, ik vond het idee van zo'n grote naald in mijn buik toch een eng idee. De prik voelde ik niet echt, alleen een trekkerig gevoel in mijn baarmoeder, maar ook dat is te verwaarlozen. Het duurde maar een minuut of zo.Natuurlijk ook weer een echo, en alles zag er goed uit, grappig was wel dat de baby helemaal opgerold lag, dus benen en armen in elkaar, net of hij of zij aanvoelde dat ik geprikt moest wordem; zal wel gedacht hebben"ik maak mij zo klein mogelijk". Het lag ook ver weg , lekker verstopt, zodat het prikken erg gemakkelijk ging. Nu lig ik op de bank, mag twee dagen niets doen en een week niet tillen, ik voel mij goed. Morgen nog controle bij mijn verloskundige. Nu wachten op de uitslag. groetjes Patricia
Gelukkig dat het meeviel! Gaat de verloskundige nog iets speciaals controleren naar aanleiding van de punktie of is het een gewone controle? Hebben ze nog gezegd hoelang het duurt voor je de uitslag krijgt? Je leest overal 2 tot 3 weken. Best lang. Ik had de vlokkentest en daar staat 1 tot 2 weken voor maar ik had de uitslag al na 3 dagen! Dit wordt een spannende tijd voor jullie. Ik ga hopen en duimen dat alles in orde is! Groetjes, MissV
Normaal wordt eerst de nekplooitest en triple test gedaan, en daaruit wordt dan afgeleidt of er een verhoogd risico is en evt een vlokkentest nodig is. De nekplooitest en triple test lukken best in de 11de week.
De uitslag duurt ongeveer drie weken, alleen de feestdagen zitten er ook tussen, dus kan nog langer zijn. Dat is wel vervelend, zo lang onzekerheid. Verloskundige controleert ter geruststelling van mij, ben toch blij als ik vanmiddag het hartje weer mag horen, ten teken dat de kleine niets gemerkt heeft groetjes Patricia
Hoi Patries, Hoe was het gisteren bij de verloskundige, alles in orde? Hoe voel je je nu, ben je erg moe na de punktie of voel je je baarmoeder nu meer? Doe nog maar lekker rustig aan. Ik hoop dat alles goed is met jou en je kindje enne.... Sterkte met het wachten! Groetjes, MissV