Beste Verloskundige, Ik had een paar vraagjes, als eerste over mijn fundushoogte. Want heb wel eens gelezen dat de cm ong gelijk staan aan de lengte van je zwangerschap. Nu is me fundushoogte bij de 24 weken inderdaad 24 cm geweest, bij de 28 weken 28 cm toen bij de 30 weken oppeens 32 cm en nu ben ik 33 weken zwanger en is het 36 cm. Nu vroeg ik me af is dat niet erg groot dan? Heb er ook momenteel veel last van dat ik de kleine haar kontje gewoon tegen me ribban aanvoelt en heel hoog voelt liggen. Betekent dit omdat het volgens mij als het klopt zo groot is dat me kindje ook eerder zal kunnen komen? Ook ligt ze al met haar hoofdje naar beneden, maar soms als ze beweegt met haar konte bij me ribben zeg maar heb ik het gevoel dat ze er elk moment uit kan komen. Echt zo gevoel van nog 2 cm verder duwen en ze is eruit? is dit normaal? ook heb ik last van beurse schaamlippen dat gevoel zal maar zeggen? maak ik me ook een beetje zorgen om of hoort dit er allemaal bij? sorry voor de vele vragen maar ben momenteel erg onzeker en me eigen Verloskundige voel ik me momenteel niet echt serieus genomen. vandaar dat ik het hier vraag. bedankt alvast
Hoihoi, De fundushoogte word altijd gecontroleerd en soms ook gemeten,dit is tegenwoordig niet meer standaard omdat iedereen anders meet en omdat het niet heel erg reeel is als je bijvoorbeeld wat meer spekjes op je buik hebt, of wat ruimer in het vruchtwater zit. Probeer er daarom niet te veel waarde aan te hechten. Je kindje zal alle ruimte wat het heeft benutten dus lekker met het kontje de hoogte in gaan, dit zegt niets over het eerder komen. Dat je meer druk voelt op je onderkantje komt omdat het hoofdje steeds meer en vaker zal proberen dieper in je bekken te komen. Daarbij kan het soms wat vaten afknellen waardoor het vocht zich wat gaat ophopen in je schede en dat voelt als beurse schaamlippen. Erg vervelend maar geen teken van de bevalling. Imke