Ik heb de vraag ook al gesteld op het forum bij de VK, en inmiddels ook een b12-forum ontdekt met wat info (zie http://www.b12tekort.nl/index.php.) maar misschien omdat een b12 tekort vrij onbekend (onder HA en zelfs soms onder internisten) schijnt te zijn wilde ik het toch even melden. Bovedien zijn er hier misschien nog ervaringsdeskundigen?!? Enkele jaren geleden is bij mij, nav een uitgebreid bloedonderzoek ivm een ernstige depressie, een vitamine B12-tekort (rond de 100)geconstateerd. Ik ben toen doorverwezen naar mijn HA. Die aarzelde maar heeft na enig aandringen contact opgenomen met een internist en toen heb ik 3x een injectie gehad en daarna nog 2x na een jaar mijn b12 op mogen laten meten. Dat liep terug, maar voldeed nog aan de norm, dus daarmee was de kous af. Nu ben ik afgelopen week voor het eerst naar een nieuwe huisarts geweest omdat ik via een test vernomen had dat ik zwanger was. Omdat ik toch bloed moest laten prikken heb ik meteen gevraagd of mijn b12 weer eens gecontroleerd mocht worden, omdat de waardes toch wel steeds terugliepen. Deze bleek 138 te zijn en volgens hem een goede waarde (normaal zou tussen de 130 en 700 zijn). Omdat ik 150 in mij achterhoofd had ben ik toch weer eens even gaan kijken en ben ik inderdaad erachter gekomen dat de ondergrens toch meestal bij 150 ligt. Maar het meest verontrust heeft mij de informatie tav zwangerschap en een lage b12. Bij een lage waarde zou je beter niet zwanger kunnen raken/worden!?! Daarnaast zie ik ook allerlei verontrustend nieuws over b12 in relatie tot neurale buisdefecten, miskramen en later evt. bij borstvoeding. Ook schijn je helemaal geen foliumzuur te mogen slikken als je een lage B12-waarde hebt. Ik maak me nu ernstige zorgen. Gelukkig mag ik morgen wel opnieuw mijn B12 laten testen en daarna gaan we e.e.a. opnieuw bespreken. Maar als er iemand meer van weet of tips heeft hoor ik dat natuurlijk heel graag!
koop vitamine b forte daar zit ook b12 in ik slik het alleen voor de ziekte van crohn maar te lang te laag b12 is schadelijk ook voor je zelf!! mijn internist prikt er altijd op. en sinds ik die vitamine b forte slik is het goed. groeten dieneke ik hoop dat je er wat aan heb