Het valt echt onder het kopje wennen. Ook al ging de voorschool goed het geeft geen garantie dat het op school wel goed gaat! Hij doet zo veel indrukken op nu dat het hem overspoeld. Zou hem idd brengen maar toch de eerste weken in de middagen als het kan thuis houden. Niet om hem zijn zin te geven maar om hem te laten wennen. Aan de regels en drukte van school. Mijn meisje huilde ook heel even op school ging het prima ze ging graag maar als ze thuis kwam. Pfff. Dan verging de wereld dwars boos huilen moe opstandig. Dat heeft zeker een half jaar geduurd naar school gaan geen probleem maar daarna. Elk kind beleeft het op verschillende manieren. En ze zijn in eens de jongste! zeker een combinatie klas 1/2 dan zitten er al grote kleuters hier is het zo dat de jongste gekoppeld worden aan een oudste kleuter de eerste week zit het nieuwe kindje naast de juf. Daarna rouleren ze van plek elk kind krijgt een x aantal keren de kans om naast de juf te zitten. Ik zou hem dus wel dus de middagen voorlopig nog thuis houden en het langzaam op bouwen. Verdriet is verdriet. En ik luister niet naar een juf ik luister naar mijn eigen gevoel. Als je merkt dat het hem te veel is plan jij de opbouw van het naar school gaan. Met vier ga je naar school met 5 moet je naar school. Mijn oudste was als hij terug kwam van school kapot en lag al om 5.30 op bed omdat hij omviel van de slaap zo veel indruk maakt het hem. Ook hij zat op de peuterspeelzaal en dochter zat op het kdv. En dat is toch echt een zeer groot verschil. En voor ons moeders is het zo moeilijk zeker als een kleintje opstart problemen heeft want je wilt dat je kind het meteen fijn heeft. Nu nog mede moeders engeltjes in de klas bengeltjes thuis of bengeltjes in de klas en engeltjes thuis. Geef hem die geborgenheid hij is net 4! Na school bijvoorbeeld samen boodschapje doen even afleiden andere omgeving. Of je zegt na school gaan we even naar oma/opa. Voor school zeg je al wat. Vanmiddag gaan we wat leuks doen of wat jij wilt lekker thuis op de bank zinloos dvdtje kijken. Prima.
Vergis je niet, hoor: onze dochter ging met drieƫnhalf ook twee keer per dag naar de 3+-groep op school en dan zat ze dus ook gewoon in de klas. Maar toen ze ineens vijf dagen per week ging was het echt weer maanden wennen, hoewel ze de kinderen, juf, omgeving etc. allang kende. Er is dan geen mogelijkheid om tussendoor even bij te trekken. Hier was ik ook erg blij met het continurooster, ik zag een pauze ook niet zitten, dat ze daarna dan weer naar school moest.
Bedankt voor jullie tips en ervaringen meiden! Hij zit nu 3 dgn op school en mijn gevoel (en van mijn man) zegt dat we het gewoon even aankijken. Hem 1x laten gaan brengt hem ook in de uitzonderingspositie. (Dan heb ik het niet over eens een middagje thuis maar structureel 1x PD naar school). Heb met juf afgesproken dat we het gewoon de tijd geven en kijken hoe hij zich ontwikkeld. Ik vertrouw op ons gevoel maar ook op de ervaringen vd juf (zit lang in het vak en ook juf van mijn kleine broertje geweest dus vertrouwen in). Ik neem de tips mee!