1e gesprek met kraamhulp, wie heeft tips

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mary1981, 8 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    'k Las dit topic en kon het niet laten om even te reageren. 'k Ben blij dat er al even een kraamverzorgende heeft gereageerd.

Hier even een hele piepjonge kraamverzorgende van 21 jaar. 'k Heb geregeld te maken met vooroordelen over mn leeftijd. Heel jammer vind ik dit, want ervaring hoeft bijv. niet gelijk te staan aan leeftijd. 'k Werk bijv. 2,5 jaar in de kraamzorg en 'k heb laatst een stagiaire begeleid van 41 jaar en ook wel eens eentje van 55 jaar.
    'k Begrijp het wel dat men het liefst een wat ouder en ervaren iemand wil, maar geeft please iedereen een kans. Zolang je die kans, dus die ruimte krijgt, kan ik ook laten zien dat ik een prima kraamverzorgende ben die weet waar ze over praat. Maar helaas gebeurt het soms ook wel eens niet en dat werkt voor beide partijen niet.
    Probeer gewoon voor een weekje zoveel mogelijk uit handen te geven en ik weet dat de meeste kraamverzorgsters hun uiterste best doen om jullie een leuke kraamweek te bezorgen en jullie met alles te helpen wat nodig is. Helaas zit er ook wel eens een minder leuk iemand tussen of dat het gewoon niet klikt, probeer het dan bespreekbaar te maken en lukt het niet, vraag dan gewoon om een ander. Vaak is dat voor beide partijen prettiger.

Gelukkig is het meestal hartstikke gezellig en waarderen de mensen het dat je er bent geweest en hen hebt geholpen. Dat maakt ons werk ook leuk! 'k Krijg geregeld te horen dat ik een relaxte kraamverzorgster ben en er niet voor een ouder iemand onderdoe, dat geeft je ook mooi weer een portie zelfvertrouwen!

'k Hoop dat jullie allemaal goede ervaringen krijgen!

2. Chamaro

Chamaro Fanatiek lid

9 apr 2008
    3.448
    0
    36
    Vrouw
    Pm-er
    Drenthe
    Toen ik bezig was met bevallen kwam er op laatst ook een "jonge meid" bij die moest mee kijken bij mijn bevalling..Want die moest voor een opdracht zoveel bevallingen hebben meegemaakt..
    Helaas voor haar kwam ze te laat..want ik was al bevallen haha..Ging sneller dan gedacht.. :p
    Maar daarna heeft ze me heel goed geholpen met douchen en heeft ze het bed opgemaakt en was helemaal niet opdringerig ofzo..
    Dus het maakt mij echt niet uit wat voor leeftijd ze zijn..Zij hebben geleerd voor dit vak en hebben er echt wel verstand van..

Tijdens mijn kraamweek had ik een vrouw van 56 jaar..
    Ze kwam binnen en het eerste wat ze zei was: we maken er een leuke gezellige week van!
    Echt een super leuke vrouw en wou echt alles doen..
    We hebben heel leuk kunnen praten met mekaar..
    Ze heeft in die week 3 keer gevraagd of ze het wel goed deed en of alles wel naar wens was..Dat vond ik wel erg fijn..
    Ze is nog 2 dagen langer gebleven..Want ze maakte haar zorgen over de borstvoeding van mij..Dus de laatste dag wou ik zelf even stofzuigen..en toen pakte ze mij de stofzuiger uit de handen en ik moest gaan zitten van haar hahaa..vond ik wel erg lief van haar..
    Ik vond het echt super jammer dat ze weg ging..Moest nog net niet huilen..:p
    We hebben haar de eerste dagen echt gemist..:)

3. Aude

Aude Bekend lid

8 jan 2009
    776
    0
    0
    Ik kan het ook niet laten even te reageren;)
    Vorige jaar bij mijn eerste dochter zag ik er ook zo tegenop, heel de dag een vreemde over de vloer. Ik gaf dat ook aan 'zo van wat moeten ze hier doen 8 uur per dag' ze antwoorden dat er vast genoeg te doen was en als het teveel bleek ik dit gewoon aan kon geven.
    Ik kreeg dus een 'oude' die al 35 jaar in het vak zat en een hele jonge stagiare.
    Ik heb de leukste, gezelligste en mooiste week van mijn leven gehad. En wat hebben de dames hard gewerkt met zijn tweeen, super goed voor mij en de kleine meid gezorgd. De visite ontvangen, het huis was iedere dag brandschoon! Ze wouden zelfs nog koken maar dat hoefde van mij niet, deed mijn man.
    Toen ze weggingen heb ik het echt moeilijk gehad en heb ze echt gemist. Ze hebben me heel veel bijgeleerd die week, en sommige adviezen zijn heel persoonlijk en je bent niks verplicht te doen. Dus als ik niet achter iets stond deed ik het niet, tenslotte heb je zelf het laatste woord.
    Ik heb nu dus ook echt geen voorkeur voor een jong of ouder iemand het maakt echt niks uit, het hangt echt van de persoon af die je krijgt. Ik heb voor mijn gevoel ook heel veel geluk gehad met die 2 dames! Hoop dat het dit keer weer zo goed klikt!
    Wat ik wil zeggen is dat je soms te snel een vooroordeel hebt zoals ik ook had, en dat je het maar gewoon over je heen moet laten komen. Heb trouwens een vriendin gehad en die vond er niks aan zo'n vreemde over de vloer daar klikte het ook niet mee en die heeft ze gelijk de deur gewezen.. haha...:D

4. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik juist liever een jonge kraamverzorgende dan een oudere. ik krijg 49 uur zorg dus wil het wel een beetje gezellig hebben. (nou zeg ik niet dat oudere ongezellig zijnwant op mn werk ben ik de jongste de rest is oude genoeg om mijn moeder/vader te zijn maar kan het heel goed met ze vinden) maar heb toch liever iemand rond mijn eigen leeftijd. ik ben zelf 23.

een jong persoon is niet voor niets kraamverzorgende geworden dus ze zal absoluut weten waar ze het over heeft als ze je wat dingen bijleert/uilegt. dus als ik mocht kiezen dan het liefst een jong persoon.

een verloskundige vind ik dan wel weer een ander verhaal..daar gaat mijn voorkeur uit naar een ouder persoon.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Grappig hoe iedereen er verschillend over kan denken. Ik heb juist voor een jonge praktijk gekozen. Nu kon ik ze ook vanuit m'n werk en had echt zoiets van: die wil ik hebben! Officieel woon ik buiten de regio maar ze hebben voor mij een uitzondering gemaakt. Volgens mij zijn ze rond de 25 jaar, tenminste 3 en eentje is wat ouder, zo'n 40 denk ik.

Kraamzorg moet ik straks ook regelen en ik ben al hard aan het nadenken wie ik wil hebben. Dat wordt nl. een collega en 'k wil niet iedereen. Maar dat komt gewoon omdat ik ze ken en ik een bevalling en kraamweek wel erg intiem vind.
    Een vreemde zou me niet zoveel uitmaken, als 't maar klikt.

6. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Volgens mij ben ik zowat de enige die zich absoluut niet druk maakt om de kraamverzorgster, ik zie het tegen die tijd allemaal wel, ik vind het juist een fijn idee dat er de eerste dagen een vrouw in huis rondloopt die de boel een beetje in het gareel kan houden, want mijn vriend heeft nogal eens aansporing nodig :(

Nee ik maak me helemaal niet druk, ik zie het allemaal wel!

7. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik maak me ook niet druk hoor.

8. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

4 sep 2008
    2.918
    0
    0
    wij hebben voor 2 weken terug mijn intake gehad met yunio en het was super wij mocht precies vertellen wat wij van kraamzorg verwachte en hoe wij het zagen...ze wou beetje weten over het huishouden wij hebben een hond....of er gerookt mag worden in huis maar kvond vooral dat ze vroeg naar onze mening en dat als we ons er niet prettig bij voelde straks als de hulp er is we het gelijk mochten melden!!!ze heeft verder helemaal niet gekeken naar de babykamer of dergelijk....wij wonen in een appartement dus ook geen villa maar ze was heel positief en helemaal weg van ons huisje!!echt heel gezellig dus.....succes allemaal!!liefs sjaantje

9. Chrissie

Chrissie Niet meer actief

Maak me ook niet druk. De vorige keer erg goede ervaringen gehad, en hopelijk nu weer! Ik vond t heerlijk, alles uit handen genomen (terwijl ik dat normaal ook slecht kan) maar zo had ik echt de tijd om van mn kleintje te genieten. En ik hoop dat dat nu ook kan, aangezien er nu dus al extra drukte is door die kleine boef die we al hebben. Nee, ik kan me nu al verheugen!
    En ik weet wel, mocht ik om wat voor reden dan ook niet tevreden zijn, dan kan ik dat op moment zelf ook aangeven (is tijdens de intake ook besproken, bij klachten, twijfel, naar gevoel etc etc meteen aangeven!)
    Het enige waar ik nu 'tegenop' zie, is dat t vakantietijd is, en je dus maar moet hopen dat je alle uren krijgt die je mag..... Er is al gezegd dat dat misschien niet lukt, of dat je bv 4 verschillende krijgt. Nou, dat laatste lijkt me niet leuk, want het is wel prettig als je beetje aan iemand gewend raakt zeg maar....

Deel Deze Pagina