Weer een onderwerp maar ik zie ff door de bomen het bos niet meer Binnenkort kunnen we beginnen met bijvoeden. Ons mannetje is er nu al aan toe maar hij moet nog eventjes wachten! Ik wilde gaan beginnen met fruithapje, maar ik vroeg me af of ik daar gelijk al een liga voor 4 maanden doorheen zal gaan doen. Ook vroeg ik me af of ik ook al met nutrix moet gaan beginnen, of is dat niet noodzakelijk? En zal ik dat dan uit een fles of van een bordje gaan doen? Ook vroeg ik me af of jullie gelijk ook startte met groenteprutje 's middags of dat jullie dat pas een paar weken later deden. Geven jullie het fruithapje voor of na de fles? Ik dacht zelf na de fles omdat je dan zeker weet dat hij al zijn melk opdrinkt. Hij krijgt nu 's morgens en 'savonds (hij zit op 4 flessen) 210/7 en de andere twee 180/6. Is het dan verstandig om dit zo te laten staan of wat te wijzigingen aan de hoeveelheden (zeker in combinatie met pap?) Nou heel veel vragen zoals jullie zien. Dat komt eigenlijk ook wel omdat er op het net zoveel verschillende dingen staan. Op CB zeiden ze dat we idd met 4 maanden konden gaan beginnen met experimenteren, mede door zijn ontwikkeling. Wel nog de richtlijnen van WHO besproken dus daar ben ik van op de hoogte. Hopelijk kan iemand een paar van mijn vragen beantwoorden, het voelt wel als een enorme nieuwe mijlpaal, gaat zoo verschrikkelijk snel! Alvast bedankt!
Persoonlijk zou ik starten met 1 ding tegelijk. Dat kan een papfles in de avond zijn of een fruithapje van puurfruit (1 soort). Dit eens een aantal dagen proberen en dan weer wat nieuws. Zo kan je kindje goed wennen aan de nieuwe smaken. Je moet goed kijken waar hij echt ana toe is, is dat een papfles omdat ie vaak honger heeft of toch een lekkere smaak. Doe waar jij je goed bijvoelt. Succes
Wat je kun doen is eerst rijstebloem in 1 fles te doen (eerste voor energie over de dag, of laatste om lekker te slapen). Dat een weekje wennen? Daarna groente (of fruit, maar groente eerst was het advies van ons CB). Eerst 3 dagen dezelfde groente aanbieden. Mocht er dan een reactie komen, weet je zeker dat het door die groente komt. Zo zou je dat kunnen doen met elke groente&fruit. Je kunt het direct na een flesje aanbieden, of halverwege 2 flesjes. Zodat hij in ieder geval die fles goed blijft drinken. Als je iets nieuws aanbied, of het nou groente of fruit is, kun je het beste de rest van die 3 dagen dingen aanbieden die bekend zijn. Dan is het duidelijk waar de reactie vandaan komt. Liga is niet echt nodig, maar wel rijk aan suiker. Dus dat is voor ons echt iets extra's. Die 4 flesjes kun je wel aanhouden. Als hij straks goed fruit en groente eet, merk je dat hij minder behoefte krijgt aan de fles. Dan kun je wel gaan minderen. Wij zijn zelf met 5,5 maand begonnen met groente, en steeds 3 dagen hetzelfde gedaan. Na 4 soorten groente(bloemkool, wortel, snijboontjes en broccoli) zijn we fruit gaan proberen. Dat was dus met 6 maanden.
Bedankt voor de tips! Door al die tegenstrijdige berichten wordt je toch weer onzeker. Er staat zoveel op het net. Gewoon naar me eigen intuitie luisteren is ook het beste maar ja..... tips van andere moeders is toch handig. Aan ons CB heb ik niet zoveel helaas.
Vervelend he, al die tegenstrijdige adviezen! Wij zijn hier ook sinds vorige week begonnen met bijvoeding en ik wist ook niet hoe ik t moest aanpakken. We zijn begonnen met appel,1x op een dag 3 dagen lang maar ze dronk dr flessen niet meer zo goed dus we zijn toen ook van 5x 180/6 naar 4x210/7 gegaan en ipv 1x fruithap naar 2x fruithap per dag. daarna 3 dagen peer en nu vandaag de eerste dag wortel. Dit omdat ik straks gewoon s'morgens fruit en s'avonds groente wil gaan gaan...ze is er voor mijn gevoel gewoon echt aan toe en het eten gaat ook prima. Ik heb uiteindelijk nu het volgende schema: 8.00 - fles 210/7 10.00 - fruithap of groentehap (ongeveer 3 ijsblokjes, maar dit vind mevrouw al niet meer genoeg) 12.00 - fles 210/7 16.00 - fles 210/7 18.00 - fruithap of groentehap 20.00 - fles 210/7 + 4 rijstbloem
hihi idd! Die rijstebloem hadden jullie dat al of heb je dat gelijk toegevoegd toen je begon met bijvoeden?
zijn we dezelfde dag mee begonnen als t bijvoeden. ze kreeg zowiezo normaal de laatste fles rond 10 uur en nu al om 8 uur...dus dan mag ze wel wat extra;s voor de nacht hebben.
oooh echt interesant dat bijvoeden, mijn kleintje gaat 24 november de 3e maand in en kan nie wachten das echt lief!
ow even een kleine opmerking, als je met wortels begint, schrik vooral niet van de kleur die de poepluiers zullen krijgen Ik schrok dus wel ff tot ik me realiseerde dat t wortel was hihi
heel fijn dat je dat nog ff zegt! Ik heb vandaag alvast de fruithapjes peer en mango gemaakt, die staan nu klaar in de vriezer. Vooral die met mango vond ook mama errug lekker. Dus helemaal niet erg als hij wat laat staan, hihi!
ik heb het boek van AH binnen, Opperdepop. Wat een leuk boek. Lekker simpel maar wel goeie ideetjes. Misschien een leuke tip voor andere moeders..