We zijn beland in een ICSI traject, en nu moet de keuze worden gemaakt hoeveel embyo's we gaan terugplaatsen. We weten wat we willen, maar we hebben het gevoel te weinig houvast te hebben aan de informatie die beschikbaar is. We willen het liefst geen tweeling, we willen liever een tweeling dan geen kind, we willen ook niet na 3 mislukte behandelingen met het gevoel achter blijven dat we er niet alles aan hebben gedaan. De statistieken geven een kans van 33% zwangerschap met een enkele embryo, 60% kans met twee embryo's, en de kans op een tweeling is 25%. Ergens hebben we ook zoiets van: kunnen we dat niet bepalen op het moment dat de kwaliteit is vastgesteld van de embryo's, en dat je met een A kwaliteit er één laat terugplaatsen, en met mindere kwaliteit twee. Ook gedacht om 1ste poging één embryo te doen, en opvolgende pogingen twee. Met name ook omdat we met cryo embryo's ook meerdere keren een enkele kunnen terugplaatsen. Hoe hebben jullie de keuze gemaakt. We vinden de keuze erg moeilijk.
Na een mislukte IVF-poging zijn (geen bevruchting) zijn wij ook uitgekomen bij ICSI. Wij hadden besloten om poging 1 en 2 allebei 1 embryo terug te laten plaatsen. Helaas hadden wij bij IVF dus geen bevruchting, maar helaas telt het wel als poging nr 1. Bij ICSI (poging 2) wilde ik 2 emmy's en mijn vriend 1....helaas was er maar 1 embryo goed genoeg om terug geplaatst te worden, dus er was weinig keus. Momenteel zitten wij in een onzekere fase....vanmorgen heb ik negatief getest Donderdagochtend moet ik weer testen, hopelijk dan toch nog een positieve test. Mocht deze poging mislukken, dan laten wij bij de laatste poging 2 emmy's terugplaatsen. In ons ZH gaven ze qua percentage's: 33% kans op zwangerschap bij terugplaatsing van 1 emmy, 35% bij terugplaatsing van 2 emmy's (scheelt dus haast niks) Kans op tweeling 20% De keuze is heel erg moeilijk maar ook erg persoonlijk. Ik wilde het liefst bij alle pogingen 2 embryo's terug laten plaatsen, maar helaas loopt het niet altijd zoals je wilt. Praat erover met je partner en met je arts en neem alle voors en tegens mee in je besluit. Sterkte!
Het Freya magazine had hier deze keer heel uitgebreid aandacht voor. Als je op dit onderdeel zoekt moet je veel info vinden. Wij hebben i.o.m. de artsen voor 1 gekozen. ESET protocol (google). Het is en blijft een persoonlijke keuze...succes! Elmo