Utrogestan vraag

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by LizMe, Aug 8, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. LizMe

LizMe Fanatiek lid

Aug 7, 2016
    3,887
    2,564
    113
    Hoi dames

Ik wist niet precies waar ik het moest plaatsen maar ik denk dat jullie er het meest van af weten.
    Ik ben twee weken geleden bij de gynaecoloog geweest ivm voortijdig bruin bloedverlies wat heel lang aanhoud. Alles zag er goed uit verder en ze kon een eitje van 18 mm zien en paar dagen later had ik positieve ovulatietest en ovulatiepijn dus dat klopte wel.
    Gyn heeft utrogestan 3x daags 100 mg voorgeschreven 1 in de ochtend en 2 in de avond voor het tweede deel van de cyclus.
    Ik krijg geen echos ofzo omdat het niet echt voor de vruchtbaarheid is maar ze weet wel dat wij aan het proberen zijn en denkt goed mee.

Mijn vraag is eigenlijk wanneer na positieve ovulatie test en ovulatie pijn beginnen jullie met deze medicijnen en wanneer stop je?
    Zaterdag is de dag wanneer ik ongesteld zal moeten worden. Nemen jullie dan zaterdag al niet meer in?

Deze maand was ik een dag na de ovulatie pijn begonnen maar ik las later dat progesteron het de zaadjes moeilijker maakt om bij het eitje te komen dus ik ben bang dat ik dan misschien te vroeg ben begonnen omdat het eitje 1 a 2 dagen na positieve test springt.

Ik hoor graag jullie tips :)

Liefs

2. Espoir

Espoir Fanatiek lid

Feb 28, 2013
    1,677
    770
    113
    In de icsi cyclus gebruik ik utrogestan altijd vanaf eisprong. En stoppen op het moment dat je zeker weet dat je niet zwanger bent. Bij een positieve test zou ik overleggen met de Gyn of en hoe je moet afbouwen..

3. dame82

dame82 Fanatiek lid

Sep 29, 2014
    2,660
    957
    113
    Wat fijn dat je gynaecoloog zo meedenkt. Ik heb ook veel vroegtijdig bruin/bloedverlies en heb best lang moeten wachten voor dat ik utro mocht gebruiken.
    Volgens mij is het belangrijk dat je met utro begint na je eisprong. Meen ooit gelezen te hebben dat het ook je eisprong kan uitstellen als je er te vroeg mee begint. Ben ff kwijt hoe het bij mij zat, maar moest of de avond na de inseminatie of de ochtend erna pas met utro beginnen. Dat zou dan overeenkomen met vlak na de eisprong.
    Je moet het door blijven gebruiken tot en met 14 dpo. Dan testen. Indien negatief kun je stoppen, bij sommigen houd het namelijk de menstruatie tegen. Indien positief moet je er nog enige tijd mee doorgaan. Wat heeft je arts hier zelf over gezegd?
    Ik hoop dat utro snel iets voor je betekent en dat je snel een positieve test in handen hebt. Succes.

4. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Start de dag na positieve ovulatietest in de avond met de eerste dosis. Gebruiken tot 14 dagen na....stoppen bij negatieve test en bij positief testen doorgaan tot 12wk zwangerschap.
    Zo moest ik het doen.

5. LizMe

LizMe Fanatiek lid

Aug 7, 2016
    3,887
    2,564
    113
    Dames super bedankt voor jullie reacties.
    Gyn heeft aangegeven dat ik moest bellen als ik positieve test had en dan ze me dan wil zien en dan stop ik ook niet zomaar en zal ik vragen voor het afbouwen. Dan test ik zaterdag nogmaals (was vandaag 10 dpo negatief) en dan stop ik dan als het negatief is.

@Panter ik ben vorige keer die ochtend begonnen begin de volgende keer de avond.

Bedankt meiden :)

6. LizMe

LizMe Fanatiek lid

Aug 7, 2016
    3,887
    2,564
    113
    Wil nog even zeggen dat ik enorm veel respect voor jullie heb! Wat een verhalen in jullie handtekening. :(

dame82 likes this.
  7. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Bedankt! Geef nooit de hoop op is de strekking van onze handtekeningen, hoop dat je er wat hoop uit kunt putten. :)

8. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,986
    15,611
    113
    Nabij Utrecht
    Op dag 3 na de posi ovu beginnen en dan testen op dag 16 na de posi ovu (dat is dan 14 dpo en gemiddeld nod).
    Is de test positief dan utro rustig afbouwen.
    Is de test negatief op die dag, dan stoppen met de utro en dan zal je ongi binnen enkele dagen komen.

9. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,986
    15,611
    113
    Nabij Utrecht
    Je kan beter niet de dag na de posi ovu al starten omdat je dan je eisprong toch nog kan uitstellen (als die dan nog niet heeft plaatsgevonden).
    Je moet echt pas na de eisprong beginnen en daarmee is dag 3 na posi ovu het meest veilig ;)

10. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    ik spoot pregnyl op de dag van de positieve ovutest, denk dat ik daarom de dag erna op avond moest beginnen van de gyn. Nooit aan gedacht!
    Dus TS als je geen pregnyl spoot kun je mss idd beter rogijuli haar optie aanhouden.

11. LizMe

LizMe Fanatiek lid

Aug 7, 2016
    3,887
    2,564
    113
    Thanks meiden ga ik doen!:)

12. LizMe

LizMe Fanatiek lid

Aug 7, 2016
    3,887
    2,564
    113
    Hee meiden
    Nog even een vraag.
    Krijg kleine krampen en heb net rood bloed gespot. Dus geen bruin bloedverlies dat is fijn maar wel 2 dagen eerder ongesteld als dit doorzet.
    Wat zou ik doen? Stoppen of toch nog doorgaan tot zaterdag?

13. dame82

dame82 Fanatiek lid

Sep 29, 2014
    2,660
    957
    113
    Uhm volgens mij is beter nog even door te gaan, tenzij je overduidelijk ongesteld bent. Maar eerlijk gezegd heb ik daar geen ervaring mee. Ik word pas ongesteld als ik er mee stop. Misschien dat een vd andere meiden dit beter weten?!

14. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Doorgaan tot de testdag (tot dag 14 na eisprong). Bij negatief stoppen en bij positief doorgaan.

Mocht het bloeden zo hevig worden dat de bolletjes ermee uit komen dan is het een overduidelijke menstruatie en zou ik wel stoppen.

15. LizMe

LizMe Fanatiek lid

Aug 7, 2016
    3,887
    2,564
    113
    Ik moet zo oraal slikken panter. Prima dan blijf ik er gewoon mee doorslikken. Krampen zijn nu iets minder en bloeden heeft niet doorgezet.

16. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Oraal? Why? Dat geeft veel meer bijwerkingen én is slecht voor de lever.
    Die bollen moet je vaginaal inbrengen daardoor...er staat wel op oraal maar als je ze langer moet gebruiken is opsteken het gangbare protocol om de lever te ontlasten.

17. LizMe

LizMe Fanatiek lid

Aug 7, 2016
    3,887
    2,564
    113
    Geen idee heb er nog achteraan gebeld naar de gyn omdat ze dat niet had gezegd en ik zag dat ze op 2 manieren konden. Misschien omdat het niet de hele cyclus is? Moet het maar 2 weken slikken elke keer.

Heb er verder geen verstand van. Moet in september na 2e cyclus weer terug. Zal het dan vragen.

18. dame82

dame82 Fanatiek lid

Sep 29, 2014
    2,660
    957
    113
    Oh slikken dat hoor je idd niet vaak. Ik heb er verder geen verstand van, maar hier wordt utro ook alleen maar tweede helft vd cyclus gebruikt. Volgens mij bij iedereen toch, want voor de eisprong heeft utro geen toegevoegde waarde. In ieder geval dat wilde ik je nog meegeven, dat dat waarschijnlijk niet de reden is dat je ze oraal gebruikt.
    Wat super fijn dat het bloeden gestopt is! Je mag onderhand testen geloof ik toch?! Hopelijk betekende het iets positiefs!!!

19. LizMe

LizMe Fanatiek lid

Aug 7, 2016
    3,887
    2,564
    113
    Niks op de test te zien maar ben al lang blij dat ik niet week van te voren al bloed.
    Tja geen idee ik zal het haar vragen maar ga nu toch maar even van haar uit. 2 maanden zal toch niet gelijk zoveel effect op de lever hebben?! Hoop ik dan.. Anders zou oraal toch helemaal niet mogen zou je zeggen.

20. dame82

dame82 Fanatiek lid

Sep 29, 2014
    2,660
    957
    113
    Oh zeker van je arts uitgaan! Zij heeft ervoor gestudeerd ;) Wilde je alleen mijn ervaring delen. En mijn ervaring is ook dat je best kritisch mag zijn naar artsen toe ;) Maar zeker haar advies blijven volgen hoor!

Wat jammer dat je test negatief is, maar ik herken zeer zeker je opluchting mbt geen bloedverlies. Hier precies hetzelfde geweest! Hoe heerlijk is het dan om geen bruin/bloed te zien. Wat dat betreft doet utro echt wonderen, al heefg het helaas nog geen zwangerschap opgeleverd. Maar wat je zegt is het niet vroegtijdig van bloed zien als reden genoeg om het te gebruiken. Ik werd er echt crimineel van op gegeven moment!
    Hopelijk heb je volgende rond en geen bloedbloedverlies en een positieve test in handen! Succes!

Share This Page