Ben nu zooo boos en verdrietig dat ik alles wel bij elkaar kan schreeuwen !!! Waarom?? Vandaag te horen gekregen dat het zaad van mijn vriend voor 90% onbruikbaar is, kans op spontane zwangerschap is 29% en met ICSI is het rond de 45%...nog geeneens de helft dus Het bericht kwam rauw op ons dak..we zijn eind van het jaar overgestapt naar het AMC ziekenhuis in Amsterdam omdat het Flevoziekenhuis in Almere geen IUI in het weekend kon doen en ik steeds eisprong in het weekend had. Flevoziekenhuis heeft het dus nooit gezien zei zelfs dat het zaad van mn vriend TE GOED was voor IVF!!! Tuurlijk heb ik meteen een klachtenformulier op internet ingevuld.....maar dat neemt nog niet het verdriet weg natuurlijk! Ik verwacht geen wonderen en ben totaal niet meer positief...kans is nu wel heeel erg klein dat er ooit kinderen bij ons komen...
Niet meteen in paniek raken meid!!!! Echt niet! Er is heel veel mogelijk met IVF of ICSI, ze kunnen dan de zaadjes selecteren en er dan IVF op toepassen of ze doen ICSI waarbij ze zelf de zaadjes in de eicellen doen. Je hebt bij iedere terugplaatsing zo´n 25% kans op een zwangerschap, dat heeft ieder `gezond` stel in principer ook. Oke. het is een heel traject waar jullie samen door heen moeten, maar de kansen zijn niet verkeken hoor! Wij hadden geen eens 1 zaadcel en voila toch zwanger van eigen zaad.. Kun je nagaan. Blijf hoop houden meid, echt. Maar ik snap je verdriet van deze grote klap maar al te goed..
hoe vaak is de test gedaan vraag ik me af....want hier ook 3 keer moeten doen. 1e keer zorgwekkend..niet slecht genoeg voor ivf of wat dan ook...2de keer enorm zorgwekkend! zelfs niet goed genoeg voor IVF....3de keer (op aanvraag van mijzelf omdat manlief achteraf aangaf niet lekker te zijn geweest de 2de keer..........had hem goed gezegd dat hij niet moest gaan als hij zich niet lekker voelde maar hij zei toen dat hij zich wel goed voelde.....pff mannen!) En toen was de uitslag de 3de keer zelfs zo goed dat het wel bijna superzaad was....... om het af te leren nog eens een 4de keer laten kijken bij het proberen voor onze 2de...en weer superzaad..... Je ziet het kan dus heeel erg verschillen. Maar wel verschrikkelijk nieuws om te krijgen meis...sterkte ermee! En ik ken heel veel meiden met slecht zaad en kleine kansen die met 1 keer ICSI gewoon zwanger zijn!!
lieve pindakoek,...zoals de meiden hierboven ook al zeiden,...niet meteen in paniek raken !! hier zelfde verhaal. eerst bleek zaad goed genoeg voor iui! achteraf dus niet. toen 3x laten testen . afhankelijk daarvan zou het ivf of isci worden. en bleek toen best goed te zijn maar wel heel verschillend. ene keer veel zwemmers maar traag en minder goed dan weer weinig zwemmers maar super kwaliteit en uiteindelijk tijdens mn punctie bleek t zaad zo goed,...dat icsi niet nodig was en we hadden 14 bevruchtingen!! helaas nog geen blijvende zwangerschap maar dat komt niet door het zaad!! ze kunnen veel wonderen verrichten hor!!! en als je eenmaal een vruchtje hebt dan is je kans bijna net zoveel als bij een natuurlijke manier!!! succes iig!!!
lieverd even een dikke knuffel , maar ik weet zeker dat ze in het amc alles gaan doen om jullie te helpen . welke gyn had je ? liefs
Hoevaak heeft het AMC het zaad getest? Zaadkwaliteit is echt afhankelijk van veel dingen. En wat betreft de percentages en kansen... Wij hebben IUI-D (IUI met donorzaad, want mijn man is onvruchtbaar) gedaan. Daar heb je 8-10% kans per keer. En toch was de 1e keer raak! Als er met beide partners niets aan de hand is heb je alsnog maar 25% kans per ronde om zwanger te raken. Dan klinkt die 45% ineens toch wel heel goed! Dus laat je hoofd niet hangen meis. Sterkte met alles wat komen gaat!
@Missymaaike: bedankt lieverd! phoeh heb ik niet meer op gelet eigenlijk... @Dreamer: zaad is 3x getest, hij moest 3x doneren. laatste keer is er een 'zaadoverlevingstest' op uitgevoerd waaruit de conclusie ICSI kwam.
Pindakoek, rustig aan meis, niet meteen denken dat het nu voorbij is! Ik begrijp heel goed dat de grond even onder je voeten vandaan zakt, ik herinner het me nog als de dag van gisteren hoe bang, machteloos en verslagen ik was na het slechte nieuws dat jij nu ook hebt gehad. Maar ICSI betekent voor veel mensen ook juist dat het uiteindelijk wel zal lukken, het is in ieder geval nog iets! Probeer positief te blijven en hoop te houden, hoe moeilijk dat soms ook is! Sterkte!
Idd meis geen paniek dat je verdriet er om hebt , is meer dan logische . Maar er is nog kans meis en grijp die kans. En wat katek zegt klopt en kijk haar banner! Probeer weer op te krabbelen , maak het gezellig vanavond met je mannetje kruip tegen elkaar aan knuffel wat. Doe wat leuks in elk geval. Er zijn veel ivf beebs en icsi beebs komt vast goed. Het ziekenhuis doet er vast alles aan om jullie het geluk te geven. Heb vertrouwen in hun en vooral in je lijf , zet hem op meis knuf. Voor mij is het een feit ! maar voor jouw nog niet .
En even iets positiefs om jou wat hoop te geven: Als jij normaal vruchtbaar bent en jullie alleen de pech hebben dat je vriend weinig zaad heeft... Dan heb je goede kans dat jij wel heel goed op de medicijnen gaat reageren, grote kans dat je lekker veel follikels gaat kweken. Bij ICSI heb je maar weinig zaad nodig, dat dan veel follikels bevrucht gaan raken. Wie weet heb je wel elke keer mooi wat cryo's en heb je hierdoor per ICSI behandeling wel meer kansen. Er zijn bofkonten die wel 10 cryo's per poging hebben. Mocht jij zo'n 'bofkont' zijn, dan heb je mooie kansen hoor!! Bovendien, als jouw lichaam geen afwijkingen heeft, heb je grote kans dat jouw lichaam de embryo's gewoon toelaat en je zwanger gaat worden. Ik snap als geen ander hoe jullie geschrokken moeten zijn van zulk slecht nieuws (hier was het probleem dat ik heel weinig follikels heb terwijl manlief goed en veel zaad heeft) en bij mij zakte ook de wereld onder mn voeten vandaan. Helaas bieden mijn behaalde resultaten (zie banner) geen garanties voor anderen in de toekomst, maar als je straks jezelf weer bij elkaar geraapt hebt en begint, besef dan dat jullie best een kans(je) gaan maken hoor!! Wat mij trouwens ook wel houvast bood: na drie pogingen hoeft het nog niet afgelopen te zijn. Het is pas afgelopen als jullie besluiten om te stoppen. Eerder niet. althans, als je het financieel kunt bolwerken om nog (enkele) pogingen zelf te gaan betalen. Dat zorgde voor een ietsjepietsje kalm gevoel bij mij. Veel succes!!
Pindakoek .. wilde je even sterkte wensen en niet opgeven meid...er is nog steeds gewoon een kans! Die heb jij op z`n minst nog.....
Dank jullie wel, mwah het voelt wel alsof het allemaal voorbij is Zit nu al 3 uur aan een stuk door te huilen..zit er echt doorheen. @Marnat: lief van je. Proberen om het gezellig te maken, even de knop om te draaien..was het maar zo makkelijk! Jullie ook sterkte! @Doortje: ben niet meer positief...
Wij waren bij een ziekenhuis onder behandeling, die deed geen ivf omdat de kans nog geen 1% was volgens hun. We zijn naar een ander ziekenhuis gegaan, die zag geen probleem! Wij hebben maar 1 ivf poging gehad en alle2 de jongens bij de eerste 2 terugplaatsingen en we hebben nog cryo;s in de vriezer. eerlijk is eerlijk, ik heb in zak en as gezeten! daarbij kan zaad erg wisselend zijn, mijn man had goed zaad, niet bijzonder. Wij hebben toen bepaalde vitamine gebruikt, kan voor je opzoeken en toen ging kwaliteit echt omhoog! Was echt verbazingwekkend.... mijn man is er even mee gestopt en het ging weer naar beneden, hij is er weer mee begonnen en toen ging het weer omhoog..... dus wil je die weten, bp me even.
Ook hier voor jou een hart onder de riem. Geef de moed niet op! Ook hier 11 mislukte IUI's gehad. Daarna 1 mislukte IVF. En toen....met ICSI....ZWANGER! Ons kereltje is nu al weer bijna 8 maanden oud. Heel eerlijk...toen wij al die IUI's doorverwezen waren voor IVF, heb ik de hele weg van het ziekenhuis naar mijn werk gehuild. Ik was kapot. Zag mijn kinderwens in duigen vallen. Dus huilen mag meid, maar nog niet de moed opgeven! Je bent nog niet uitbehandeld. Je hebt nog de mogelijkheid van 3 ICSI-behandelingen + de terugplaatsing van de eventueel ontstane cryo's. Een dikke digitale knuffel van mij!
Hier zelfs 2x (!!!!) zwanger dmv ICSI! En ik ken heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel meiden hier, die nu al zwanger zijn van een 2e! Ook dmv ICSI! Kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent, maar meid, kom op, schouders eronder en ga ervoor!!!! Jullie hebben echt nog genoeg kansen! Bedenk wel dat jullie met zulk slecht zaad eigenlijk nog nooit echt kans hebben gehad! En dat je nu je met ICSI gaat beginnen, je eigenlijk pas met ronde 1 begint! Zo bekeek ik het tenminste! Zet hem op! Liefs Loesie
Pindakoek@ Ik zeg ook niet dat het makkelijk is om het los te laten , en dat hoeft ook niet meteen. Even afleiding zoeken er er voor elkaar zijn kan geen kwaad. Je zal elkaar als jullie starten met icsi elkaar nog vaak hard nodig zijn . Ik krijg geen kids en is voor mij nog geregeld zwaar om te zien dat er iemand zwanger is en sommigen na 1 ronde al paniekerig worden . Maar ga er al beter mee om , heb ik of manlief het even zwaar gaan we film kijken of wandelen os een eind fietsen met mooi weer nemen lekkers mee, en kunnen er dan weer even tegen. Of ik verwen mijn lijf met een lekkere douche en ga er een half uur huilend onder staan. Of schrijf een gedicht zonder er bij na te denken. En 3 kansen die jij hebt wou ik ook wel weer meis.
Dankje cindy kwam er zo maar uit met een paar keer slikken. En de douche heb ik zo straks even gedaan kan je zeggen werkt echt . Putje was haast verstopt door de tranen van mij , maar ben het weer kwijt en kan er weer tegen. Mijn tranen zijn er nu sterk omdat mijn lijf mij nu heel erg aan het pesten is . Mocht je willen weten cindy lees maar mijn topic.
Zit te huilen terwijl ik dit berichtje tik op mn blackberry..zulke lieve berichten..word er weer emo van! Bedankt meiden! Marnat: je hebt gelijk, ik heb die kansen nog..maar heb nog steeds. Het gevoel dat we onder druk staan..3x de kans en dan is het over. Veel sterkte voor jou en je man!