In aanmerking komen wajong?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by flowersoflove, Feb 6, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

Nov 15, 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Hallo,

Nooit gedacht hier een berichtje te plaatsen over nota bene een wajong uitkering, maar ik heb toch wat vragen waar ik graag antwoord op zou willen hebben.

Ik ben momenteel zwanger van mijn eerste kindje en ben onder de 21 jaar oud. Door een ernstige angststoornis (vastgesteld door een psycholoog waar ik ook in behandeling ben geweest, helaas zonder resultaat) ben ik niet in staat geweest zowel mijn middelbare school als vervolgopleiding af te maken. Ik ben meerdere keren (lees: 4 keer!) opnieuw begonnen aan een opleiding omdat ik me er zeer bewust van ben hoe belangrijk het is om een opleiding af te ronden. Ook was ik ivm leerplicht natuurlijk verplicht om naar school te gaan, maar heb ik van de leerplichtambtenaar +- een jaar 'vrij' gehad van school om in therapie te gaan om 'beter' te worden. Ik ben 2 keer in therapie geweest, helaas zonder (blijvend) resultaat. Iedere keer begon ik met frisse moed aan een nieuwe opleiding (zonder uitbehandeld te zijn, het was een gebed zonder eind) maar na letterlijk een week ging het alweer de verkeerde kant op. Ik ging 'spijbelen' en kwam niet opdagen op school, verzon het ene smoesje na het andere om maar niet naar school toe hoeven. 's Ochtends raakte ik letterlijk zo in paniek, dat ik huilend onder de douche stond en smoesjes aan het bedenken was om maar niet naar school te hoeven. De angststoornis gaat zo ver dat ik op een gegeven moment zelfs niet meer naar de supermarkt durfde omdat ik bang was anderen tegen te komen. Het belemmerd dus echt mijn sociale leven.

Daarnaast kwam er natuurlijk bij dat ik ook nog eens een keer stage moest lopen, wat ook helemaal 3x niks werd. De verantwoordelijkheid, die dus ook bij een baan komt kijken (die ik natuurlijk ongeschoold al helemaal nooit ga krijgen en die ik ook niet kan hebben aangezien mijn angststoornis) werd mij teveel, ondanks dat ik de stage ontzettend leuk vond. Ik raakte helemaal in paniek en ging na een paar keer ook al weer raar gedrag vertonen (niet opdagen, niet durven afbellen, etc). Uiteindelijk na 2 maanden ook met deze opleiding gestopt, ik was er meer niet dan wel en de stress werd mij teveel. Kun je het voorstellen na 2 maanden? Ik heb zoveel potentie, maar mijn angststoornis, die ik al sinds jongs af aan heb, zit mij zo in de weg en zelfs intensieve therapie heeft tot nu toe niet geholpen.

Nou zou ik graag toch iets van een thuisopleiding willen gaan doen en eventueel nogmaals in therapie gaan, om toch ooit 'beter' te worden en zelfs een baan te kunnen krijgen en niet afhankelijk te hoeven zijn van mijn partner. Maar hiervoor heb ik natuurlijk wel een inkomen nodig. Op dit moment krijg ik een (klein) bedrag van mijn ouders, maar dit is een regeling die tot mijn 21e loopt, hierna zal ik het echt helemaal zelf moeten doen. Mijn partner heeft dan wel een inkomen, maar hij kan niet en mijn thuisopleiding, en mijn therapie en ons huishouden (huis, boodschappen, kind) allemaal betalen, wat natuurlijk erg logisch is.

Wat is raadzaam? Kom ik überhaupt in aanmerking voor een wajong uitkering? En zo niet, is er iets wat ik wel kan doen? Ik heb namelijk het idee dat ik echt geen kant uit kan. Het probleem is dat ik gewoon echt psychisch (en indirect daardoor ook lichamelijk) niet in staat ben om op dit moment te werken of naar school te gaan (is me eigenlijk nog nooit gelukt).

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Flowersoflove,

Ontzettend rot voor je dat je in je dagelijkse leven zo bent en wordt beperkt door je angststoornis.

Je wilt weten of je voor een Wajong-uitkering in aanmerking kunt komen.

Vanaf 1 januari 2015 is de Participatiewet ingegaan.
    Het is alleen nog mogelijk om voor een Wajong-uitkering in aanmerking te komen als je nu en in de toekomst geen mogelijkheden meer hebt om te werken.

Het is voor mij lastig om te beoordelen of het voor jou zinvol is een Wajong-uitkering aan te vragen.
    Ondanks je beperkingen zit je vol toekomstplannen maar ik kan niet inschatten hoe het in de toekomst met je zal gaan.

Denk je zelf dat je (mogelijk) voldoet aan de voorwaarden?
    Je kunt dan de aanvraag indienen zodat UWV dit kan beoordelen.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Kom je niet in aanmerking voor een Wajong-uitkering?
    En kom je met je totale (gezins)inkomen onder het sociaal minimum?
    Je kunt dan bij de Gemeente informeren of je een bjistandsuitkering kunt krijgen.

Informatie over de bijstand vind je op deze pagina van de Rijksoverheid.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en veel geluk in de toekomst.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    UWV Webcare Team - UWV - Over UWV

Share This Page