Ziek door zwangerschap, hoogte uitkering onregelmatig werk

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by 1982Justme, Sep 24, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 1982Justme

1982Justme Niet meer actief

Goedendag,

Wat fijn dat jullie hier zijn om vragen te beantwoorden. Ik heb al even op de website van het UWV gekeken en naar de geschiedenis van dit topic maar ik zie nergens een soortgelijke situatie.

Ik ben nu 24 weken zwanger en sinds deze week 100% ziek thuis ten gevolge van de zwangerschap (bekkeninstabiliteit).
    (Wat ik enorm moeilijk vind maar dat even terzijde).

Ik heb een vast contract in de zorg en werk 22 uur per week.
    Ik vraag me af hoe mijn uitkering wordt berekend? Mijn salaris is elke maand heel erg verschillend door de ORT.
    Wordt deze ORT ook nog meegenomen in de uitkering of is het puur je uurloon x het aantal uren dat je werkt? En geldt dit hetzelfde voor als mijn zwangerschapsverlof straks begint?

Ik kan mij herinneren dat in 2009, toen ik zwanger was van mijn dochter de zwangerschapsverlofuitkering werd berekend door het gemiddelde van de laatste 3 maanden salaris? Weet dat ook niet heel zeker meer maar vraag mij dus af hoe dat nu werkt.

En wordt de uitkering per week, 4wkn of maand uitbetaald?

Alvast vriendelijk bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste 1982Justme,

Wat vervelend dat je ziek bent door zwangerschapsklachten.

Je wilt weten hoe de hoogte van je uitkering wordt berekend en of je onregelmatigheidstoeslag hierbij wordt meegerekend.

Voor de hoogte van de uitkering, zowel de Ziektewetuitkering als de Zwangerschapsuitkering, berekent UWV je dagloon. Dit doen we door te kijken naar het sv-loon (sociale verzekeringsloon) dat je verdiende in het jaar voordat je ziek werd/met verlof gaat. De laatste maand wordt hierbij buiten beschouwing gelaten. Dit totale SV-loon wordt gedeeld door 261 (gemiddeld aantal dagloondagen in een jaar).
    Ook de onregelmatigheidstoeslag behoort tot het SV-loon en wordt meegenomen bij de vaststelling van de hoogte van je uitkering.

Verder wil je weten wanneer de uitkering wordt betaald.
    Als de werkgever aan ons doorgeeft dat de uitkering aan hem moet worden overgemaakt dan merk jij er niets van en zal je gewoon je salaris ontvangen.
    Wordt de uitkering aan jou overgemaakt? Dan staat in de toekenningsbrief wanneer je de eerste betaling kunt verwachten. Daarna wordt de uitkering wekelijks overgemaakt.

Actuele informatie over betaaldata van de Ziektewet-uitkering vind je hier en over de zwangerschapsuitkering hier.

Ik hoop dat je zwangerschap verder goed doorkomt.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. 1982Justme

1982Justme Niet meer actief

Hallo Yvonne,

Bedankt voor de snelle reactie. Ik begrijp de berekening nu. Is dan alleen het bedrag wat er uitkomt dan bruto of netto?

Met vr. gr.

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hoi 1982Justme,

Het bedrag wat je na deze berekening krijgt is bruto. Hier moeten dus nog de loonheffing en de premies in mindering worden gebracht om tot het netto bedrag te komen.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap toe.

Met vriendelijke groet,

Mariƫl
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page