Hoi Dames, Ik zal graag jullie mening willen hebben omdat jullie er (helaas) ervaring mee hebben. Mijn schoonzus is nu opgenomen omdat haar vliezen zijn gebroken, ze is 28 weken zwanger. Ze proberen dat de baby zolang mogelijk blijft zitten maar te vroeg komt het zowiezo. Nu was ik met een kraammand voor haar bezig. Kan ik die straks nog wel geven? Ik zit namelijk erg in dilemma, een echte kraamweek zal ze natuurlijk niet hebben. En kadootjes moeten ook aangepast worden, want er zaten ook grappige kadootjes in. Hebben jullie tips voor mij? Alvast bedankt
ik heb mijn kraammand pas gekregen toen de kleine man mee naar huis mocht, ook omdat de mensen om mij heen toch nog een soort van kraamtijd wilden creeeren. In het ziekenhuis stond mijn hoofd nog niet naar cadeautjes (ook omdat je niet weet of en hoe je kind het zal overleven, ik kon ook niet naar babydingen kijken) en als het babietje eenmaal thuis is, kunnen grappige dingen ook wel lijkt me. Behalve dan kaartjes met: daar ben je dan eindelijk...
Ik heb een kraammand gekregen van collega's toen mijn jongens over waren geplaatst naar een ander ziekenhuis, dus eigenlijk toen het best goed met ze ging en we een beetje uit de kritieke fase weg waren. Als ik jou was had ik even gewacht met het geven hiervan zodra de kleine een beetje stabiel is. Ik ken je schoonzus natuurlijk niet, weet niet hoe zij er tegen over staat. Wat ik wel heel fijn vond om te krijgen waren knuffeltjes. Kindjes in de couveuse mogen wel knuffeltjes hebben alleen moeten ze dagelijks vervangen worden inverband hygiëne. Dat vond ik wel fijne cadeautjes om te krijgen. Veel sterkte voor je schoonzus, hopelijk blijft haar kleintje nog even zitten.
Het is heel erg afhankelijk van de situatie. Ik zou even afwachten totdat het kindje wordt geboren en dan kijken wat de 'toestand' is. Met welk termijn wordt het geboren, wat is het gewicht, heeft de baby een goede start enz. Een prematuur baby met een goede start en een redelijk gewicht, zonder verdere complicaties is heel anders dan een zieke baby. En ik zou ook even kijken hoe je schoonzus er zelf tegenover staat. Ik ben bevallen met 30,3 weken, en de volgende dag stond mijn schoonzus aan mijn zkh-bed met 3 giga-kraammanden, vol allerlei leuke dingetjes. Ik vond het prachtig!!! Door haar heb ik me die dag toch een beetje een 'gewone' kraamvrouw gevoeld, en heb ik de kadotjes mogen uitpakken. Ze had allelei verzorgingsproducten erin gestopt, sokjes, rompetjes maat 50, knuffeltjes, prematuurluiers (bij Prenatal te koop), een paar pakjes in maat 44 enz. Maar ook geinige dingetjes. Ik vond het totaal niet ongepast, maar hartstikke leuk. maar dat komt ook omdat mijn kinderen een goede start hadden, en verder geen complicaties. Ik zat wel in die hel van een zkh en een NICU, maar heb die dagen niet hoeven vrezen voor het leven van mijn kindjes, dat scheelt ALLES.
Bedankt allemaal voor de reacties en tips, heb me ook al wel ingelezen wij als 'buitenstaander'. Ik wacht tot de kleine er is met verdere inkopen en kijk naar de situatie hoe het dan is. Om bij thuiskomst te doen vind ik ook een goeie,zodat ze dan toch beetje 'kraamtijd' heeft. Tot nu toe is de situatie stabiel bij haar en de baby maakt het goed... hopen dat het kleintje nog lang blijft zitten
Het lijkt me inderdaad verstandig even af te wachten tot het kindje geboren is (wat hopelijk toch nog een paar weken gaat duren). Maar schroom daarna niet om, als het allemaal naar omstandigheden goed gaat, cadeautjes te geven. Ik vond het erg leuk om dingen te krijgen voor de jongens. Want hoe dan ook; je bent wel net mama geworden! Voor meer tips kun je hier eens kijken: Wel of geen cadeautjes?
Natuurlijk is het sowieso leuk om cadeautjes te krijgen. Ik vond het juist heel fijn om visite en cadeaus te krijgen toen we in het ziekenhuis waren. Ook al kwamen de mensen dan echt alleen bij mij, het voelde wel fijn. Want ik had toch een kindje gehad en ze is wel op de wereld nu. Wat een feestje is, toch (ook al lag ze nog in het ziekenhuis)? Moet wel zeggen dat ze niet extreem vroeg was. Ze is met 34,3 weken geboren, dus er zijn geen kritieke situaties geweest zeg maar! Maar er zijn ook hele goede vrienden geweest die pas na 9 weken wat hebben laten horen. De beste vriend van mijn man bijvoorbeeld en dat heeft hem heel erg zeer gedaan. Ik kreeg mijn kraammand van mijn moeder toen ik thuis was gekomen en ik weet nog dat ik dat een hele goede timing vond. Zo was het thuiskomen een extra feestje.
Ik denk, mocht het te vroeg komen dat ik de kraammand bewaar voor thuis komst en dan wat anders haal wanneer de baby geboren is. Tot nu toe is alles nog stabiel en elke dag is er 1.
Ik denk dat het er ook aan ligt wanneer de kleine echt geboren wordt, mijn mannetje is met 35+3 geboren en ik vond het wel fijn dat ik al kado's kreeg in het ziekenhuis, elke morgen voordat we naar Quinten gingen, pakten we een kadootje uit zodat we hem konden zeggen wat hij had gekregen.
Als het kindje echt heel ziek blijkt bij de geboorte, dan kan je er nog eens over na denken maar anders zeg ik gewoon geven die cadeautjes! Misschien met extra wat prematuurdingetjes erin. Ik vond het heerlijk om cadeautjes te krijgen. Je hebt toch gewoon kindjes en je bent toch echt mama geworden. Dat mag gevierd worden. Vooral dingetjes die ze al snel aan zouden kunnen vond ik geweldig. Van 1 van mijn beste vriendinnen kreeg ik kleine kledingsetjes. Die konden ze al meteen aan toen ze mee naar huis gingen. Zo leuk Allereerst hopen we natuurlijk wel met z'n allen dat deze baby mooi nog een aantal weken blijft zitten.
Je zou bij de geboorte iets kunnen geven wat de kleine aankan zodra het kleertjes aan mag. En bij thuiskomst van moeder en kind de kraammand geven. Toen ik thuiskwam zonder ons zoontje stonden meteen de buren op de stoep met een kadootje. Vond het wel lief maar dan mis je de kleine wel extra. Het kadootje is voor hem maar je kan het niet laten zien.