Te kort aan progestoron-> 29/10 naar gyn... wie heeft tip

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Mona Lisa Smile, 22 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mona Lisa Smile

Mona Lisa Smile Actief lid

11 jul 2008
    407
    0
    0
    omgeving Eindhoven
    Hallo allemaal,

eerste keer dat ik aanklop bij dit onderwerp. Het ziet ernaar uit dat bij mij de natuur geholpen moet worden, ondanks dat ik nog maar kort bezig ben voor mijn kleine wondertje. Zoals jullie onder mijn banner zien ben ik pas vanaf juli bezig. Ik ben al heel lang van de pil af en manlief was eerst er nog niet klaar voor, dus vandaar mijn ongeduld nu.

Wat is er aan de hand? Juli / augustus en helaas deze maand ook bruine veegjes vanaf dag 19 resp. dag 21 en deze maand vanaf dag 24. Ik heb een regelmatige cyclus van gemiddeld 29 dgn en mijn temperatuur blijft lekker hoog tot einde van de cyclus. In september hebben we een pauze ingelast en had ik nergens last van. (Dat zegt ook wat, toch!) Ik ben na 2de vkm door HA doorverwezen naar gyn. 24/9 hebben we intakegesprek gehad. En volgende week heb ik dus mijn inwendige echo. Dit is allemaal standaard vruchtbaarheidsonderzoek.

Mijn vraag aan jullie: zowel gyn als HA hebben het vermoeden dat door een verminderd progestoron bij mij de innesteling niet goed of niet kan plaatsvinden. Zijn hier lotgenoten? En wat heeft jullie gyn. voorgesteld ter behandeling? En hoe ervaren jullie dit? Hebben jullie nog tips wat ik volgende week aan gyn moet vragen...

Morgen is mijn NOD, maar door de ervaring van juli en augustus weet ik gewoon dat het mis gaat...

Een trieste Mona Lisa Smile

2. Mona Lisa Smile

11 jul 2008
    407
    0
    0
    omgeving Eindhoven
    Hoi allemaal,

ik snap dat jullie allemaal al veeeeeeeeel langer bezig zijn en dat jullie daarme een heel hecht clubje zijn. Maar ik was zwaar teleurgesteld dat niemaned op mijn berichtje gereageerd had.

Bij deze wou ik jullie laten weten dat het vloeien dinsdag opgehouden is en dat ik vanochtend een vette positieve test had. Het blijft spannend de komende weken... maar ik ga genieten! Mijne cho volgende week wordt dus geen vruchtbaarheidscheck, maar mijn eerste echo van dit wondertje. Er zal nog wel niet veel te zien zijn; maar toch!

Mona Lisa Smile

3. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    Gefeliciteerd meid
    Hoop at je volgende week een mooie echo heb

4. Enise

Enise Fanatiek lid

4 jan 2007
    3.996
    0
    0
    Noord-Holland
    Gefeliciteerd! Geniet ervan!

5. Mona Lisa Smile

11 jul 2008
    407
    0
    0
    omgeving Eindhoven
    Thanx Danjo and Enise! :D

6. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Hey Mona Lisa Smile, ik zie nu je berichtje pas... Ik had je niet kunnen verder helpen hoor maar wil je toch ff zeggen dat ik hoop dat je binnen 8 maanden een prachtig kleintje in je armen hebt liggen!

Veel plezier met de echo! :D

7. Milla

Milla Niet meer actief

Hoi,

Ik heb al ander half jaar het zelfde probleem, ik heb ook altijd 8 dagen na mijn eisprong bruinverlies, en wordt een paar dagen daarna ongesteld. Ook stijgt mijn temperatuur altijd heel langzaam en is die pas 4 dagen na de eisprong hoog om vervolgens een aantal dagen daarna daarna weer te zakken. Ook heb ik altijd hele pijnlijke borsten na de eisprong en eerst een paar dagen bruin voor dat de ongi doorzet. Allemaal tekenen van te weinig progesteron aanmaak.

Ik heb heel lang aangegeven dat ik het vermoeden had dat ik te weinig progesteron aanmaak. Helaas werd dat in mijn ziekenhuis niet serieus genomen. Uiteindelijk kreeg ik een bloedtest (is via het bloed te bepalen) en daar kwamen waardes van 8 en 11 uit terwijl het minimaal 20 of zelfs 30 moet zijn! Ik heb dus al die tijd gelijk gehad, en was dus al bijna anderhalf jaar voor niks bezig Helaas was ik in een ziekenhuis onder behandeling waar ze me niet echt verder wilden helpen (ga met dit soort klachten nooit naar Veldhoven!) Ik ben overgestapt naar een kliniek en nu krijg ik na de eisprong extra Pregnyl injecties en Utrogestan bolletjes (dit is progesteron in medicijn vorm). Dit wordt de eerste ronde met hulp van die medicijnen, ik heb vaak gelezen dat vrouwen die jaren aan het klungelen zijn met hun luteale fase dan wel meteen zwanger worden.

Ik zou zeggen, laat je doorverwijzen (naar een ziekenhuis waar ze je willen helpen met een te korte lf, want niet overal nemen ze dat serieus!)
    en laat je progesteron waarde bepalen, aan de hand daarvan kunnen ze medicatie geven, meestal is dit Clomid, Pregnyl of utrogestan, dit zijn alle drie middelen die de luteale fase verlengen en het gele lichaam een flinke dreun geven om meer progesteron aan te maken.. Je kunt wel een heel traject aan onderzoeken gaan doen, maar als het probleem alleen bij de progesteron aanmaak zit, is het belangrijk dat dat wordt aangepakt.

Mijn advies: Vraag dus om een bloedtest en zo snel mogelijk. Laat dit 7 dagen na je eisprong uitvoeren. Is de waarde minder dan 20, vraag dan of ze je willen ondersteunen met medicatie. Temeratuur intussen om te zien wat de temperatuur doet, je temperatuur reageert op progesteron, stijgt die heel langzaam of dagen na je ei of valt ie steeds terug is dat ook een teken waardoor je zelf al kunt bepalen dat er iets niet goed zit.

Er is veel onduidelijkheid over een te korte lf, er zijn wetenschappers en artsen die zeggen dat het niet bewezen is dat je daardoor niet zwanger kunt worden en er zijn artsen die er van overtuigd zijn dat je dan medicatie nodig hebt. Ga dus naar een ziekenhuis waar ze wel in dit fenomeen geloven. Want met een waarde onder de 20 is nog nooit een zwangerschap voortgekomen

Als je vragen hebt mag je me pb-en, ik ben helaas inmiddels ervaringsdeskundig.

8. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    Milla dat hoeft niet meer ze is zwanger zie banner haha

9. Milla

Milla Niet meer actief

Ik zie het inderdaad nu pas.. :oops:

van harte Gefeliciteerd :D !

Nou ja wie weet zijn er meer meiden met het zelfde probleem, die hier via googelen ofzo terecht komen en wat aan de info hebben.

10. Loe

Loe Niet meer actief

Hierzooooo ik ook. Progesteron 15. Korte luteale fase. Ben nu al nerveus dat ik over anderhalve week naar gyn moet. Ik wilde dat het morgen was!
    Ik wil ook actie, maar ik weet niet wat hij zegt. Ik heb een oudere gynaecoloog, wel vriendelijk, maar rechttoe rechtaan.....

ik weet niet wat te denken. Iemand een idee in de omgeving Veluwe nederland waar ik heen zou kunnen mocht hij niet meewerken?

Succes Milla!

11. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.212
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Gefeliciteerd fijn dat het nu toch gelukt is.

12. vlindertje85

vlindertje85 Actief lid

24 jan 2008
    280
    0
    16
    he mona lisa smile
    van harte gefeliciteerd toch nog zwanger wat fijn geniet ervan.ook weer een sprankje hoop voor mij want ik kamp met hetzelfde probleem ook te weinig progestron.
    ik moet morgen weer prikken om te kijken hoe het nu is.
    daardoor heb ik lange cyclessen en [bijna]geen eisprong.groetjes

13. main

main Actief lid

16 sep 2008
    116
    0
    0
    noord-limburg
    Hallo, ook ik ben er nu via de gyn achter dat ik een laag progesteron heb. Nu zijn wij al heel lang bezig (6 jr) en hebben een pauze van bijna twee jaar gehad na iui behandelingen, tot ik een positieve test had en ik doorverwezen werd vanwege 1 dags menstuatie. Niet zwanger maar wel hele lage hormonen. Geluk bij een ongeluk want anders waren we zelf doorgegaan omdat er nooit iets gevonden was. Nu opeens wel, dus mijn gyn heeft me doorverwezen voor ivf, omdat je niet zwanger kunt worden met zo'n laag gehalte. Maar ja je ziet maar kan dus toch! Heel fijn voor je dat je zwanger bent en veel geluk natuurlijk, proficiat :D
    Morgen moet ik terug naar gyn en dan wil ik de exacte waarden hebben van het bloedonderzoek, is toch wel handig om te weten.

Liefs Main

14. Milla

Milla Niet meer actief

Misschien kunnen we hier toch doorkletsen ondanks dat de topicstartster het onderwerp niet meer nodig heeft ;)

@ Main, helaas heeft de topicstartster geen waardes laten bepalen, dus dat het lukt kunnen we niet vanuit gaan. Ik hoop dat het jou ook gaat lukken, waren er voor jou geen andere middelen waardoor het progesteron toch omhoog kon gaan, progestan/utrogestan, Pregnyl of Clomid?

@ Loe, ik zou gewoon zelf even navragen hoe dat jou gyn er over denkt. Gewoon zorgen dat je de juiste behandeling krijgt! Er zijn echt goede medicijnen waarmee vrouwen met een tekorte lf en te weinig progesteron toch zwanger worden! Het is dan wel niet wetenschappelijk bewezen, maar er zijn genoeg gynaecologen die er wel in geloven! Zorg dat je er een vind. Ik zit in Brabant sinds vorige week bij een kliniek, ben er nu al super tevreden over. Lees anders ook even mijn weblog, zie knop onderin.

15. Loe

Loe Niet meer actief

Hoi Milla, ik zie nu een knopje website! Ik ga direct kijken. Zeg, een vraagje: als je het te gek vindt, moet je het zeggen, maar: zou jij niet eens aan jouw gyn willen vragen of zij iemand binnen haar wereldje kent in de omgeving apeldoorn of deventer die een tekort een progesteron (15 heb ik) erkent? Dan weet ik misschien naar wie ik kan.......idee?

Ik ben blij voor je dat je goed zit! Hartstikke fijn. En ik duim voor je dat het snel raak is.

Nu ga ik je website lezen.

Groeten van Anne.

16. main

main Actief lid

16 sep 2008
    116
    0
    0
    noord-limburg
    Hallo Mila,

Ja ik heb twee jaar terug wel clomid en puregon en pregnyl gehad, we zijn later gestopt omdat er niets aan de hand was, zelfs de hormonen waren toen niet laag! Maar morgen moet ik terug naar de gyn, hij heeft mijn papieren van toen opgevraagd bij het ziekenhuis waar ik toen onder behandeling was. Ik wil dan ook weten hoe de hormonen toen waren. Maar goed hij wil nu direct doorverwijzen voor ivf, dus dan krijg ik toch weer verschillende onderzoeken en wellicht proberen ze eerst met medicijnen. Ik hoop dat ik morgen iets meer weet. En ja ik denk met weinig progesteron dat het toch mogelijk is als ik het zo lees ;)
    Dus nu ben ik weer extra gemotiveerd, dank je wel!

Liefs Main

17. muurbloem

muurbloem Actief lid

18 dec 2007
    119
    0
    0
    @ Milla hallo, wat ik nu lees wat je hebt geschreven dat wist ik ook niet, tis niet voor niks geweest ik heb er ook echt veel aan, volg week gaan ze ook bij mij prikken op progesteron, dus als ik de uitslag krijg weet ik precies waar ik aan toe ben.

Deel Deze Pagina