Middelbare school beter buiten de stad dan in stad?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lichtroze, 19 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn dochter heeft nog lang niet de leeftijd om naar school te gaan, laat staan de middelbare school :D, toch houdt deze vraag me bezig. Mijn man en ik zijn namelijk op zoek maar een huis en twijfelen of we in de stad blijven of toch richting een dorp gaan. Een vriendin van me is namelijk lerares op een middelbare school en is juist de stad uit verhuisd, omdat ze niet wil dat haar kinderen naar een middelbare school in de stad gaan. Teveel verkeerde invloeden, aldus mijn vriendin. (Met stad bedoel ik grote steden zoals Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Den Haag etc.)

Nu vroeg ik me af of dat echt zo is, want dan wil ik daar wel rekening mee houden bij de zoektocht naar een huis. Krijgt je kind sneller 'verkeerde' verkeerde vrienden in de stad? Of kun je je kind er weerbaar voor maken? Is een middelbare school in de stad echt zo anders dan een school buiten de stad?

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dat ligt er helemaal aan in welke wijk het staat en welk niveau het is. De dochter van mijn vriendin zit in Rotterdam op school, een Havo voor theater en dat gaat juist heel erg goed. Ik had daar in het begin zo mijn twijfels over, met de metro enzo.

Zelf wonen we in een plaatsje vlak bij Rotterdam. Onze zoon gaat na de zomer naar een school voor HAVO/VWO/Gymnasium. Maar in onze stad heb je ook een aantal scholen waar ik hem liever niet naartoe zou laten gaan.

Een grote stad of niet, ik denk dat je ook een beetje naar de buurt en niveau van de school moet kijken tegen die tijd.

Zelf zou ik niet kiezen voor een dorp, omdat daar vaak geen middelbare scholen zijn wat inhoudt dat je kindje grote afstanden af moet leggen voor een school. Is er een middelbare school dan zullen de meeste kinderen uit de omgeving daar naartoe gaan. Wat inhoudt dat kinderen met diverse niveaus maar ook diverse achtergronden op die school zitten. Je hebt dan minder of zelfs geen keus.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ligt inderdaad erg aan de wijk en de school, maar ook aan je kind. En ene kind is weerbaarder dan het andere kind. Sommige kinderen kun je weerbaar maken, bij anderen is dat lastiger (en kan het tot op zekere hoogte).

Maar ik denk dat je dat overal hebt.

En als 'stedeling' zie je misschien wel meer bezwaren in een dorp? Dat je misschien 15 kilometer door de polder moet fietsen. Misschien alleen en in het donker ed. Dat je minder keus hebt. Enz.

Het is natuurlijk een jaar of 15-20 geleden, maar zelf heb ik in een grote stad op school gezeten. En ik woon met mijn dochters nog steeds in diezelfde stad. Ik heb nog geen idee waar ze straks naar school zullen gaan, dat zien we tegen die tijd wel weer. De kwaliteit en cultuur van scholen kan met de jaren nogal veranderen, een school die nu heel goed is, kan over 10 jaar ook heel slecht zijn en andersom. En geen idee welk niveau ze zullen gaan doen of welke school met hun beleid op dat moment het beste bij ze aan zal sluiten.

Nou moet ik er wel bij vertellen dat we niet middenin het centrum wonen, maar in een buitenwijk (en welke precies, daar hebben we wel bewust voor gekozen, maar niet ivm de middelbare school, de keuze is op het hier en nu en de directe toekomst (oudste dochter was toen 2, dus toen met het oog op de basisschool ed) gemaakt). Maar dat we niet in het centrum wonen heeft allerlei redenen, niet zo zeer schoolkeus.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm ik woonde niet in de stad... Toch tiert de drugs er welig.
    Ik ben zelf naar de stad verhuisd omdat ik klaar was met mijn vrienden die als voornaamste doel hadden zichzelf dood te snuiven.
    Natuurlijk, gebeurd in de stad ook.. Maar die mensen ken ik niet al van kleins af aan.

Manlief komt uit een veel kleiner dorp waar mijn schoonmoeder werkt op de middelbare school in de naburige "stad" en als je hoort hoeveel kinderen daar gedrags-, alcohol- of drugsproblemen hebben... Schrik je je ook rot.
    Kan me dat van mn eigen middelbare school zo nuet herinneren gelukkig.

Dus ik ben bang dat het vooral een kwestie is van opvoeding EN karakter.
    Natuurlijk is er meer drama in de stad.. De vraag is wat je kind ermee doet.
    Ik ben hard een zekere anonimiteit ingevlucht waar ik nu vrienden kies die gewoon relatief braaf zijn. Just like me :)

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Goed om te weten... Hier een gup die nu al druk is met theaterlessen en die ik er voor aan zie om later daar op school te willen.
    Ze zit nu ook al op een hele creatieve school en eigenlijk elk jaar stromen er wel 1 of meer leerlingen af naar de theater-havo of een dans-opleiding.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Een moeder die ik ken heeft die keus ook moeten maken. Wonend aan de rand van de stad, zowel de stadsschool als de school buiten de stad op ongeveer even ver reizen. Ze heeft verschillend gekozen voor haar kinderen. De ene naar de stad, omdat hij stevig in zijn schoenen staat en op die school veel opties had qua leerstromen en extra vakken/activiteiten.
    Voor de andere heeft ze gekozen voor de kleinere school. Dat jochie was wat rustiger en zou op de grote school waarschijnlijk onder de voet gelopen zijn.
    Dus het hangt ook nog van je kind af..

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Ook in grote steden zit er natuurlijk een verschil tussen middelbare scholen en in welke mate ze tegen die problemen aan lopen.
    Het is niet altijd beter in dorpen of kleine steden.
    Mijn man zat in een grote stad op de middelbare school, heeft wel bewust voor een school gekozen die wat verder fietsen was, maar een betere sfeer had en ook een ander slag kinderen trok dan die dichter in de buurt.
    Het hangt van zoveel dingen af.

8. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Wat in de grote steden kan, kan ook in dorpen.
    Ik heb in een dorp op een middelbare school gezeten en daar deed we ook alles wat verboden is.

Deel Deze Pagina