Ik heb bij mijn dochter een keizersnee gehad. Na 2 uur persen was ze nog helemaal niets verder naar beneden gekomen en heb ik een keizersnee gekregen. Uiteindelijk bleek ze 9 pond te zijn en dat was te groot voor mij. Nu houden ze de groei goed in de gaten met groeiecho's, maar als het kindje weer zo groot blijkt te zijn, krijg ik niet automatisch een keizersnede. Ze willen toch graag eerst proberen natuurlijk te bevallen. Ik wil dat aan de ene kant ook wel, omdat de bevalling me verder wel meeviel, en ik het herstel naar de keizersnede erg vond tegenvallen, maar ik ben ook bang dat het echt niet past en dat ik dan vreselijk uitscheur ofzo. Ik kan me er nu al erg druk om maken, al weet ik nog niet eens of dit kindje ook zo groot gaat zijn. Als ik graag wil, mag ik ook voor een keizersnede kiezen, maar ik weet gewoon echt niet goed wat ik moet doen. Heeft iemand hier ervaring mee, eerst een keizersnede en daarna vaginaal bevallen? Of wat zou jullie voorkeur hebben?
Hier ook een keizersnede gekregen ivm grote baby. Met verschil dat ik niet heb hoeven persen. Na 24 uur weeen en 6 cm vonden de artsen het te lang duren. Mijn gyn zei dat als de volgende weer een groot kind is ik waarschijnlijk weer een keizersnee zou krijgen. Maar mijn voorkeur zou toch zijn om het zelf te proberen. Niet dat ik de keizersnee tegen vond vallen, het herstel vond ik juist peanuts. Maar heb er nogal lang 'last' van gehad dat ik het niet natuurlijk heb kunnen doen. Vond het echt een soort falen van mezelf. Terwijl ik 9 maanden ben bezig geweest hoe het nou zou zijn en nu weet ik het nog niet. Ow Sven woog 4170 gram en was 52 cm bij de geboorte. Maar hij had nogal een behoorlijke hoofdomtrek, 37 cm.
Mij lijkt een keizersnee verschrikkelijk, vooral daarna zeg maar. Ik zou liever (weer) 30 hechtingen hebben Gewoon op een zwemband zitten daarna haha En van het uitscheuren zelf voel je helemaal niks! Ik zou het echt eerst zelf proberen
Heel herkenbaar! Ik ben in sept. 2007 bevallen via een spoedks nadat mijn dochtertje niet door mijn bekken bleek te passen. Ik had persweeen en ze zagen niks komen. Gelukkig heb ik niet echt liggen persen! Ze bleek 4700 gram te wegen en 56 cm te zijn, bij 40 w+3 d. Hoofdomtrek 35 cm.Geen idee waarom ze zo groot was/is! Geen suiker o.i.d. Bij een 2e zouden ze de groei in de gaten houden d.m.v. groeiecho's. In principe gingen we voor een vaginale bevalling. Vanaf de 30 weken bleek bij elke echo dat het hoofdje 4 weken voorliep, lijfje 3 weken. Eerst nog steeds uitgaande van een vaginale bevalling, werd vanaf 35 weken voor het eerst een geplande keizersnede geopperd. We hebben toen de afsrpaak gemaakt met 38w+3d en de afspraak dat als het voor die tijd spontaan begon, ik het eerst zelf zou proberen maar dat bij problemen er meteen een keizersnede gedaan zou worden. Kleine bleef zitten en is gehaald op 6 januari met 3910 gram, 53cm en een hoofdomtrek van 38cm! Had dus nooit gepast!
Ik ben op 10 maart bevallen van een dochter, 3610 gram en 53 cm, niet echt heel groot dus qua zwaarte! Ze was van te voren nog niet ingedaald en ze zeiden dat dat tijdens de bevalling wel zou gebeuren (al had ik zelf al zo'n gevoel dat dat niet ging gebeuren) ik ben door middel van een inleiding op gang gebracht (op maandag al begonnen met inleiden pas dinsdag op woensdag nacht effect) en uiteindelijk mocht ik op woensdag middag gaan persen 1,5 uur bezig geweest en mevrouw kwam geen centimeter verder, ondanks dat mijn perstechniek volgens de Gyn en verloskundige toch goed was! Dat werd dus ook een keizersnede.... Er is verder niet gekeken wat de oorzaak nu was waarom ze nu niet wilde indalen en ik heb gezegd dat ik bij een eventueel volgende wel wil weten of het allemaal wel past! En ook heb ik gezegd dat als de kleine voor de bevalling niet is ingedaald ik al zowiezo een keizersnede wil... Ik was namelijk door al het gedoe eromheen (inleiden, zelf persen etc ) helemaal uitgeput en heb gewoon zowat bijna niks mee gekregen van de eerste dag van ons kleintje, en dat wil ik gewoon niet meer! Mocht een eventueel volgende wel ingedaald zijn dan wil ik het uiteraard wel zelf gaan proberen!
Mijn eerste bevalling (spontaan begonnen op 41 + 5 weken) is ook na 2 uur persen en vacuumpomp geeindigd in een spoed keizersnede. Mjn zoontje bleek ruim 9 pond en een sterrekijker. Nu 40 + 1 zwanger van de tweede en volgens de groeiecho's weer een groot kindje. In eerste instantie wilde de gynaecoloog voor een geplande keizersnede gaan rond 38 weken maar bij 37 weken is hij daar op terug gekomen. Volgens hem ligt het kindje goed voor de uitgang dus gaan we het op de natuurlijke manier proberen. Ook ik mag kiezen voor een keizersnede als ik dit wil maar ik heb zelf heel veel vertrouwen in een natuurlijke bevalling ondanks de vervelende 1e ervaring. Ik zal je laten weten hoe het afgelopen is! Sterkte met het nemen van deze moeilijke beslissing!
Ik zit eigenlijk met hetzelfde. Ik ben bij 42,4 weken ingeleidt, omdat er niets gebeurde en de boel zat potdicht. De volgende dag is Liam 's middags met een keizersnede gehaald, omdat ik na een nacht en dag ploeteren nog steeds op 3 cm zat, hij had in het vruchtwater gepoept en hij werd tussen de 8 1/2 a 9 pond geschat. De gynaecoloog die hem eruit haalde, gaf gelijk aan dat ik hem er nooit uit had gekregen. Liam was inderdaad 9 pond en brede schoudertjes. Ik krijg nu vanaf 30 weken groei echo's, want er is aangegeven dat bij een net zo grote baby, deze gehaald wordt met een geplande keizersnede. Als ik straks die groei echo heb met mijn eerste afspraak bij gynaecologie, ga ik wel aangeven dat ik een duidelijk plaatje wil. Wanneer mag ik natuurlijk proberen en wanneer wordt het een geplande keizersnee... Ik heb er zelf weinig vertrouwen in dat het me lukt op een natuurlijke wijze een baby op de wereld te zetten. Ik heb zelf eigenlijk de voorkeur voor een keizersnede (ondanks het langdurige herstel), maar dat komt denk ik door angst vanwege mijn vorige bevalling. Ik voel er gewoon weinig voor om weer 2 dagen te ploeteren en dat het vervolgens alsnog weer eindigt in een keizersnede. Ik zit zelf eigenlijk ook nog met een vraag, misschien dat jullie dat weten, als je bij de eerste een keizersnede hebt gehad, kun je dan nog wel ingeleidt worden? Ik heb namelijk wel eens gelezen dat dat gevaarlijk is voor het litteken?
Meningen zijn dus wel verdeeld. Het blijft ook lastig. Ik wacht maar even af wat de gynaecoloog gaat zeggen. Pas met 34 weken ga ik daar heen, dus ik heb nog alle tijd om erover na te denken wat ik wil. Als zij het ook een goed idee vindt, ga ik het denk ik toch maar zelf proberen. Lijkt me ook erg lastig als je al een kleintje hebt, om dan een keizersnede te krijgen. Dan kan ik haar niet eens meer optillen die eerste weken. @fantasy: De ene gynaecoloog doet het wel, de ander niet. De meningen verschillen nogal volgens mij. Ik zou het even aan je eigen gyn vragen. Zou je dat dan wel willen, eerder inleiden als het kindje minder groot is?
Ik ga het zeker nog even navragen bij mijn eigen gyn, ben benieuwd. Ik weet nog niet of ik dan een kleinere baby ga proberen middels inleiden mocht dat mogelijk zijn. Een optie waar ik nog niet over nagedacht heb. Ik denk dat ik daar echt over na ga denken als de gyn aangeeft dat dat ook een optie is. Wat een lastige keus, he? Het duurt voor ons allebei nog even eer we naar de gyn gaan, dus we hebben nog genoeg nadenk tijd, al maakt dat het er niet makkelijker op, moet ik zeggen!
Ik zou zeker het op de natuurlijke manier proberen.. Bij stijn ('07) een keizersnede gehad na 46 uur weeen.. Bij Lisa zeiden datik 70% kans had op een natuurlijke bevalling maar ik zag er zo tegen op maar heb toch doorgezet en ben daar echt heel erg blij mee.. Het is zo mooi Je kan het iig altijd proberen en van te voren met de gyn overleggen dat als je bijv langer als zoveel uur bezig bent of als het kindje toch te groot lijkt dat je gelijk voor een keizersnede gaat.. Wij hebben van te voren gezegt dat als het weer een lange bevalling gaat worden (bij Stijn 46 uur) dan willen we dat er eerder ingegrepen word. We hadden zelf 12 uur in ons hoofd maar toen zat ik al op 8 cm dus zijn we door gegaan en Lisa is na 15 uurtjes geboren..
Mijn eerste dochter is thuis geboren. Handje heeft wel even klem gezeten zodat het toch nog wel even spannend was. Ze woog 4780 gram. Tweede dochter werd ook gedacht dat ze groot zou zijn, met 37 weken nog een echo gehad in het zieken, gesprek met de gyn en die besloot dat de 2e maar met een keizersnede moest komen ivm eventuele complicaties van een grote baby. Week erop met 38 weken een keizersnede gehad, geboren met een gewicht van 3980 gr. Niet bijzonder groot dus.... Hetgene wat Romy schrijft heb ik ook... helemaal toen ook de bv nog eens niet lukt, ik kon haar niet zelf op de wereld zetten en haar ook nog niet eens zelf voeden.... Bleef een hele tijd moeilijk... Ook het feit dat er in mijn ogen niet eerst iets anders is geprobeerd qau opwekken of iets dergelijk... Mocht er ooit nog een derde komen wil ik graag natuurlijk bevallen ondanks dat dat nu in het ziekenhuis moet Succes met je keuze!
@ Zonnestraal, ik had beloofd te reageren na mijn bevalling.. Mijn eerste zoontje (9 pond en sterrekijker!) is ook na 2 uur persen en vacuum gehaald met een kz. Nu bleek onze tweede ook weer groot volgens echo's. Ik kon een kz krijgen maar ik had er zelf een beter gevoel bij het eerst te proberen. Ik ben zelfs anderhalve week overtijd gegaan en uiteindelijk is de bevalling opgewekt door de vliezen te breken en weeopwekkers. Na anderhalf uur kwamen de weeen op gang en 3 uur later ben ik bevallen van weer een zoon van bijna 9 pond! Helaas had mijn zoontje de navelstreng om zijn hoofd en was er haast geboden. Hij is gehaald met de tang en een flinke knip en scheur. Ondanks dat was de ervaring geweldig!!! Ik zou het zo over doen, echt waar, zo bijzonder! Nu ben ik een week verder, ja het doet pijn maar het herstel van de kz ook. Ik denk echt dat ik hier sneller van zal herstellen. Ik hoop voor jou dat je een goede keuze kan maken waar je een goed gevoel bij hebt.
Gefeliciteerd met je zoontje! Bedankt voor je reactie. Wat fijn dat je nu wel 'natuurlijk' kon bevallen! Ondanks de knip en tang. Ik ben er over uit en ga ook voor een natuurlijke bevalling als dat een optie is. Ik wil het gewoon graag zelf doen nu en denk dat de pijn van de bevalling en eventueel uitscheuren daarna, niet opweegt tegen het feit dat je dan gelijk je kindje mag vasthouden en bij je houden. Dat heb ik bij mijn dochter zo vreselijk gemist! Nogmaals bedankt voor je reactie en geniet van je 2 jongens!