wanneer moet ik actie gaan ondernemen? wat willen we kinder opvang of gast ouder? waar kan ik een goede opvang vinden? waar kan ik een goede gast ouder vinden? hier in zwolle zit zo giga veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie, het gaat maar om 1 dag in de week en ik denk dat we voor kinderdag verblijf gaan. iemand met tips? graag!
Hier is weinig keus, 1 kdv met drie groepen. Mijn beste vriendin was daar leidster, dus voor ons was het duidelijk dat ons zoontje naar haar groep zou gaan. Toen bleek dat zij daar wegging en hij heel moeilijk kon wennen, hebben we nog even overwogen om een gastouder te zoeken. Zelfs ingeschreven bij zo'n bureau, maar na het eerste gesprek hadden we er echt geen goed gevoel bij. Die gastouder was heel eigenwijs, alles moest op haar manier, zij wist precies hoe het moest want ze had al 3 kinderen opgevoed. Wij voelden ons behandeld als een stel kinderen die zelf niet eens met ons eigen kind om konden gaan of zo. Niks voor ons. Inmiddels gaan beide kinderen nog steeds naar hetzelfde kdv en over het algemeen bevalt ons dat prima. Het is lekker dichtbij, nooit gezeur met vakanties of ziekte, makkelijk om extra dagen te regelen, het is niet zo heel duur (niet het max.tarief). Het enige dat ik wel zou willen als die mogelijkheid hier was, zou een natuur-kdv of iets dergelijks zijn. Zo'n kdv waar de kinderen heel veel buiten zijn, een eigen moestuin heeft, lekker spelen in het bos of op een boerderij of zo. Maar dat zit hier niet in de buurt, dus geen optie.
Wij hebben ook getwijfeld tussen een gastouder en een kdv. Onze keuze is op een kdv gevallen. Robyn gaat daar 1 dag in de week heen en ze heeft het ontzettend naar hun zin. Ik vond een gastouder niet handig, want als de gastouder ziek is heb je geen opvang. Hetzelfde als zij een dag vrij of vakantie heeft. Dan moet je dus zelf een andere oplossing gaan vinden. Op een kdv heb je dat probleem niet. En ik vind het leuk dat ze daar veel andere kindjes van haar leeftijd om zich heen heeft.
Dat klopt, maar je kunt het ook omdraaien. Als je kindje een beetje koorts heeft, hangt een gastouder niet meteen aan de telefoon om je kind op te laten halen. Dat doet een kdv wel. Mijn zoontje is zijn eerste 1,5 jaar veel ziek geweest. Maar 8 van 10 keer ging het om een beetje korts. En dit zou voor ons betekenen dat wij hem om de haveklap moesten ophalen op de kdv. Dit hoefde nu dus nooit. En misschien hebben wij geluk maar de gastouder van mijn zoontje is in ruim ander half jaar dat hij er heen gaat nooit ziek geweest. TS: wij hebben dus voor een gastouder gekozen omdat wij een kleinschalig opvang met meer persoonlijke aandacht fijner vonden. Het heeft misschien ook wel te maken met de chaos die ik bij de kdv's hier in de buurt gezien heb. Hoe dan ook het blijft een persoonlijke keuze. Zowel een gastouder als kdv hebben zowel voordelen als nadelen. Het is een afweging.
Wij hebben eigenlijk meteen gekozen voor een kdv. Het idee dat de omgang van de leidsters met mijn kinderen 'openbaar' en 'zichtbaar' is gaf mij een veilig gevoel. Het te veel enge verhalen gehoord over gastouders en hoe deze met de kinderen omgaan achter eigen gesloten deuren (ook in eigen kenniskring). Verder hebben wij gekozen voor een kdv hier in de buurt, welke ons na de eerste rondleiding al een heel gevoel gaf. Ik zie dat je nu 10 weken zwanger bent. Als je voor kdv kiest zou ik het kindje wel op tijd inschrijven (binnen nu en enkele weken), vanwege wachtlijsten. Een hele fijne zwangerschap trouwens!
Klopt ook niet hoor.. Alleen als onze dochter echt ziek is, wordt aan ons gevraagd om haar op te halen. Als ze koorts heeft (ook boven de 38,5) bellen ze wel even, maar als ze gewoon zichzelf is, hoeven we haar niet te halen. Onze dochter heeft regelmatig koorts, is regelmatig verkouden, en af en toe geeft ze ineens over (terwijl er daarna niks meer aan de hand is) of heeft ze diarree. We hebben haar nog nooit hoeven halen. De enige keer dat we haar hebben thuis gehouden is toen ze een dubbele ooronsteking had, met overgeven. Maar dan zou ik haar ook niet bij een gastouder (of zelfs niet bij oma) brengen, dan wil ik zelf voor haar zorgen.. Verder zitten er voor en nadelen aan beide. Grootste verschil lijkt mij dat een gastouder wat kleinschaliger is dan een kdv. Ik denk dat je moet beginnen om te bedenken wat je zelf het prettigste zou vinden...
Fijn dat het bij jullie kdv zo werkt. Helaas zie ik en hoor ik ook veel andere verhalen. Mijn collega's moeten hun kinderen bij koorts vanaf 38,5 direct ophalen. Zelfs als hun kinderen zich verder gewoon prima voelen.
Bij ons op de KDV is het zo dat je kind opgehaald moet worden vanaf een koorts van meer dan 39 graden. Maar als je kind minder koorts heeft en het doet niks anders dan een beetje lamlendig voor zich uit staren of alleen maar huilen enzo dan bellen ze ook al op. Maar dan ben je niet verplicht om het kind op te halen..... (ten tijde van de Mexicaanse griep hadden ze de regels wel aangesterkt naar 38,5 graden maar dat is nu nietmeer)
ik heb de keuze gemaakt toen we 4 weken zwanger waren omdat ik wist dat er een wachtlijst was. Gelukkig werd er een nieuwe groep geopend en kon hij er terecht (10 maanden later) De keuze was vrij snel gemaakt omdat ik me er al eerder in verdiept had. Succes
Hier ook gekozen voor een KDV. Ook een prettiger gevoel bij, vanwege inderdaad de 'vele ogen'. Ben toch altijd bang dat een gastouder dingen mist ofzo. En idd, je weet maar nooit wat er achter gesloten deuren gebeurt. Bij het KDV zijn zoveel mensen dat ik dat een prettiger idee vind. Maar da's heel persoonlijk. Over het ziekzijn: bij ons KDV is het zo als hij echt ziek is, dus hangerig, huilerig en gewoon heeeeeel zielig dat ik gebeld word om hem te komen halen. Staat helemaal los van eventuele koorts. Als hij gewoon vrolijk is mag hij gewoon blijven. Zelfs met koorts. Ze sturen kindjes alleen naar huis omdat ze zich daar gewoon prettiger voelen als ze zich ziek voelen en omdat papa of mama alle tijd heeft om de kleine bij zich te houden als ie dat wil.
Wij hebben ook gekozen voor een KDV. Dit omdat er meer kindjes zijn en er een heel pedagogisch plan achter een organisatie zit. Ook vond ik het heel belangrijk dat als er een leidster ziek is of met vakantie, je je kind wel kan brengen omdat er voor vervanging gezorgd wordt. Hier worden we ook gebeld als ze echt ziek zijn en hoge koorts hebben (als ze gewoon vrolijk zijn niet) maar zeg nou eerlijk....zit jij lekker op je werk als je weet dat je kindje goed ziek is en het daardoor liever bij papa of mama is? Maar informeer wel even naar de wachtlijsten. Ik had onz ekindjes metene na een positieve test opgegeven maar konden pas heel veel later terecht. Ik heb eerst nog ouderschapsverlof moeten opnemen om het gat te dichten.